26.08.2012

روزنامه بریتانیایی هشدارها درباره عکس‌های برهنه ‘هری’ را نادیده گرفت

بی‌بی‌سی: دیوید دینسمور، سردبیر روزنامه بریتانیایی “سان” که امروز جمعه ۲۴ اوت، عکس برهنه شاهزاده هری را در صفحه اول خود منتشر کرده، در دفاع از تصمیم خود گفته است که منتشر نکردن عکس های برهنه شاهزاده هری که در لاس وگاس گرفته شده، “خلاف عقل سلیم” بود.

دو عکس برهنه از هری و یک زن جوان در اتاق هتلی در لاس وگاس، نخستین بار در وبسایت آمریکایی “تی ام زد” که به اخبار حاشیه‌ای و شایعات پیرامون شخصیت‌های معروف می پردازد، منتشر شد و پس از آن به سرعت در بسیاری از وبسایت ها انتشار یافت. در چند روز گذشته، تعداد زیادی از رسانه های آمریکایی نیز از این عکس ها استفاده کرده اند ولی تا امروز هیچ روزنامه بریتانیایی آنها را منتشر نکرده بود.

دیوید دینسمور گفته است که عکس ها اکنون در همه کشورهای جهان در “عرصه عمومی” قرار دارند.

کمیسیون رسیدگی به شکایات مطبوعاتی گفته است که تاکنون ۱۵۰ مورد شکایت درباره استفاده شدن این تصاویر، از افراد مختلف دریافت کرده است، ولی هیچ یک از آنها از سوی دربار سلطنتی نبوده است.

نیوز اینترنشنال، مالک روزنامه “سان” اعلام کرد که علی رغم هشدارها از سوی وکلای خانواده سلطنتی مبنی بر اینکه “انتشار عکس ها تجاوز به حریم خصوصی” هری است، این اقدام را انجام داده است.

روزنامه سان گفته است که “خواننده ها این حق را دارند” که عکس ها را ببینند و آزادی مطبوعات با این کار محک می خورد.

لوئیز منش، عضو حزب حاکم محافظه کار پارلمان بریتانیا می گوید که تلاش کمیسیون رسیدگی به شکایات مطبوعاتی مبنی بر محوکردن این ماجرا “جای نگرانی است”.

ولی این کمیسیون اعلام کرده است که صرفا نگرانی کسانی را که در قلب این ماجرا قرار دارند به سردبیران روزنامه ها منتقل کرده است و آنها را برای منتشرنکردن عکس ها تحت فشار قرار نداده است.

آقای دینسمور گفت که سردبیران سان پیش از اینکه عکس ها را منتشر کنند، “برای مدتی طولانی و به اندازه زیاد” فکر کرده اند.

او افزود: “صدها میلیون نفر این عکس ها را در اینترنت دیده اند و به نظر می رسد خلاف عقل سلیم بود اگر این کار را نمی کردیم. بنابراین کار ما پذیرفتنی است و رویه قضایی مربوط به کمیسیون رسیدگی به شکایات مطبوعاتی هم کار ما را تایید می کند.”

عکس های هری مربوط به آخر هفته گذشته است که او با دوستانش در لاس وگاس گذراند. گفته می شود این عکس ها جمعه گذشته با یک گوشی تلفن دوربین دار گرفته شده است.

در شماره روز جمعه روزنامه سان، یکی از این عکس ها در صفحه اول چاپ شده است. کنار آن نوشته شده: “عکس هری برهنه، که تا الان خودتان در اینترنت دیده اید.”
تصمیم سردبیران

دربار بریتانیا روز چهارشنبه با کمیسیون رسیدگی به شکایات مطبوعاتی تماس گرفته بود، چرا که می گفت نگرانی هایی وجود دارد که انتشار این عکس ها باعث نقض حریم خصوصی هری بیست و هفت ساله شود.

در واکنش به تصمیم روزنامه سان، یک سخنگوی دربار بریتانیا گفته است: “ما نظر خود را درباره حریم خصوصی پرنس هری اعلام کرده ایم. روزنامه ها هم روال و قوانین خودشان را دارند. به همین دلیل چاپ کردن یا نکردن عکس ها نهایتا تصمیم سردبیران است.”

جاناتان کولت، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات مطبوعاتی گفت که در موارد ادعای نقض حریم خصوصی، شکایت باید “واقعا از سوی فرد مورد نظر صورت بگیرد.”

به گفته او “شکایت هایی که از سوی عموم افراد طرح می شود، مد نظر قرار می گیرد ولی این دست شکایات به صورت خودکار، مورد تحقیق قرار نمی گیرند.”

تصمیم روزنامه های بریتانیایی مبنی بر عدم انتشار عکس ها بر خلاف منتشرشدنشان در جاهای دیگر، منجر به بحث تازه ای درباره تاثیر هیئت تحقیق و تفحص قاضی لوینسن بر روی رفتار مطبوعات شده است.

کمیته تحقیق و تفحص قاضی لویسون به دنبال افشای ماجرای شنودهای تلفنی که به تعطیل شدن نشریه نیوز آو د ورلد انجامید تشکیل شده و به استانداردهای مطبوعاتی و روابط سیاستمداران با روزنامه ها و رسانه ها می پردازد.

خانم منش که همچنین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عوام بریتانیاست، گفت: ” کمیسیون رسیدگی به شکایات مطبوعاتی وقتی به سراغ همه مطبوعات بریتانیا رفت و به آنها گفت که این عکس ها را منتشر نکنند، کاملا پا را از حد خود فراتر گذاشت.”

او گفت: “از آن مهم تر، ما نمی توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که مطبوعات ما به عنوان یک مجموعه واحد، آن قدر از هیئت تحقیق و تفحص بترسند که از چاپ چیزهایی که در حوزه منافع عمومی است، امتناع کنند.”
نظرهای مختلف

جان ویتینگدیل، رئیس کمیسیون ویژه فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان بریتانیا گفت: “این را که این عکس ها وجود دارد همه می دانند. اینکه چاپ آنها چطور به منفعت عموم است، مشخص نیست.”

جان پرسکات، معاون سابق نخست وزیر بریتانیا گفت که سان به قانون و هیئت تحقیق و تفحص قاضی لویسن، “بی حرمتی محض” نشان داده است.

بوریس جانسون، شهردار لندن گفت که نسبت به انتشار عکس های برهنه “به شدت بی تفاوت” است. به گفته او “رسوایی واقعی وقتی بود که تا لاس وگاس می رفتی و حسابی خوش نمی گذراندی.”

روزنامه های دیلی میرور و ایندیپندنت گفته اند که این عکس ها را منتشر نکرده اند چون به این نتیجه رسیده اند که نقض حریم خصوصی پرنس هری است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates