31.08.2012

ناکامی بزرگ جمهوری اسلامی در اجلاس سران عدم تعهد: تریبون ۱۰۰میلیارد تومانی در اختیار بان و مرسی

دیگربان: مهمترین و بزرگترین اجلاس بین‌المللی در «تاریخ ایران» با صرف ده‌ها میلیارد تومان هزینه به محلی برای انتقاد صریح از سیاست‌های جمهوری اسلامی و رژیم بشار اسد تبدیل شد.

جمهوری اسلامی که با صرف بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان میزبان شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد است٬ در نخستین روز این اجلاس در سطح سران٬ شاهد طرح برخی از انتقاد‌ها از خود و رژیم بشار اسد بود.

محمد مرسی٬ رئیس جمهوری مصر به عنوان نخستین سخنران این اجلاس با «ظالم» خواندن بشار اسد و تاکید بر کناره‌گیری وی از قدرت٬ خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت.

بان کی مون٬ دبیرکل سازمان ملل هم طی سخنانی از جمهوری اسلامی خواست درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.

آقای‌ بان در بخش دیگری از سخنان خود بدون آنکه نامی از ایران و اسرائیل ببرد٬ از تهدید تهران مبنی بر «محو» تل‌آویو به شدت انتقاد کرد که این سخنان نیز به مذاق مقام‌های جمهوری اسلامی خوش نیامد.

این برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که از یک تریبون بین‌المللی در داخل کشور انتقاد‌هایی از جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که طی ۳۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

طرح انتقاد از سیاست‌های روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران به خصوص برنامه هسته‌ای نظام و مسئله سوریه جزء خطوط قرمزی است که گذشتن از آن عقوبت‌ سنگینی برای طراحان آن دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اسلامی امیدوار بودند با دعوت از محمد مرسی و‌ بان کی مون مانور تبلیغاتی گسترده‌ای در برابر غرب برگزار کنند که مواضع این دو تمام برنامه‌های آن‌ها را با شکست مواجه کرد.

موج انتقاد‌ها و حملات به مواضع مرسی و‌ بان از سوی محافظه‌کاران تاکنون در سطح وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح است و به نظر می‌رسد در ساعات و روز‌های آینده این حملات رسمی‌ و علنی‌تر شود.

بسیج دانشجویی هشت دانشگاه تهران نخستین مجموعه وابسته به سپاه هستند که ساعتی پس از سخنرانی محمد مرسی٬ بیانیه‌ای علیه مواضع وی در خصوص بحران سوریه منتشر کرده‌اند.

در این بیانیه از آقای مرسی خواسته شده در مواضع خود درباره بحران سوریه تجدیدنظر کند.

محمد مرسی ساعتی پس از پایان سخنرانی خود بدون آنکه با علی خامنه‌ای دیدار کند تهران را به مقصد قاهره ترک کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates