31.08.2012

جزئياتي جديد از اختلاس در بنياد شهيد

اكوفارس:اين اختلاس در دوره مديريت قبلي بنياد صورت گرفته است. مبلغ اختلاس شده نيز نه 15 ميليارد ريال، بلكه 60 ميليارد ريال بوده كه گويا با پيگيري هاي صورت گرفته اكثر اين مبلغ به حساب بنياد بازگشته است.

به گزارش اكوفارس به نقل از شبكه ايران، اختلاس در بنياد شهيد به 2 سال قبل مربوط مي شود. يكي از مديران اداري مالي بنياد مبالغي از حق بيمه عمر افراد تحت پوشش اين نهاد را به صورت غيرقانوني در حساب‌هاي مالي بنياد شهيد جابجا كرده است. وي براي اين منظور، ابتدا هنگام پرداخت حق بيمه افراد به شركت بيمه، تعمدا چند ميليارد بيشتر واريز مي كرد. وي پس از مدتي با تباني چند مسوول بيمه، نامه اي به مسوولان آن شركت مي فرستاد كه در آن به اشتباهي بودن مبلغ واريزي اشاره مي شد. اما براي باز گرداندن مبالغ اضافه، يك حساب شخصي معرفيمي شد. به اين ترتيب، چندين ميليارد ريال از بيت‌المال كه سهم خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران بوده، به طور غيرقانوني به حساب شخصي اين مسئول مالي اداري واريز شده است.

بر اساس پيگيري هاي خبرنگار شبكه ايران، در حال حاضر پرونده اختلاس روي ميز بازپرس مفاخري، رئيس شعبه 2 دادسراي ناحيه 6 (خارك) تهران قرار دارد. مسولان بنياد مي گويند اين پرونده هنوز در مرحله تحقيق مقدماتي و در اختيار دادسراي عمومي و انقلاب تهران است كه پس از نهايي‌ شدن گزارش و رسيدگي در دادگاه، اطلاع‌رساني خواهد شد. هر چند در ابتداي امر برخي روزنامه ها و سايتهاي خبري قصد برپا كردن جنجال خبري در اين خصوص داشتند اما با فروكش كردن موضوع جزئيات تازه اي از اين ماجرا روشن شده است.
انگونه كه از شواهد و قرائن پيداست اين اختلاس در دوره مديريت قبلي بنياد صورت گرفته و مبلغ اختلاس شده نيز نه 15 ميليارد ريال، بلكه 6 ميليارد تومان بوده كه گويا با پيگيري هاي صورت گرفته اكثر اين مبلغ به حساب بنياد بازگشته است.
هر چند روايات در خصوص نحوه انجام اين اختلاس مختلف است اما معتبرترين برداشت از آن حاكي است مسئول ياد شده بعد از مدتي با اعلام اين كه به دليل اشتباه، 6 ميليارد تومان بيشتر به حساب شركت بيمه واريز شده از مديران بيمه مي خواهد مبلغ مورد نظر به حسابي كه او اعلام مي كند واريز شود. جالب آنست كه در چند سال اخير بانك طرف حساب بنياد بانك ملي ايران بوده است اما پول ريخته شده به حساب شخصي فرد، به بانك ديگري ريخته شده است. در ادامه ماجرا نيز اين شخص حسابي به نام يك شركت با دو امضا ء باز كرده و پول را برداشت مي كند .

نحوه كشف اختلاس نيز از موضوعات جالب توجه ماجرا است. هر چند تلاش كارشناسان سازمان بازرسي كل كشور در كشف اين اختلاس، قابل تقدير است، اما مسوولان بنياد مي گويند موضوع اين اختلاس براي اولين بار در بخش بازرسي و حقوقي خود بنياد كشف شده و پس از آن با سازمان بازرسي مطرح مي شود . سازمان بازرسي نماينده اي را مي فرستد تا در نهايت با همكاري كاركنان خود بنياد موضوع بررسي مي شود .
بنا بر اطلاعات به دست آمده، عامل اختلاس، با روي كار آمدن آقاي زريبافان در سال 1389 خود را بازنشسته كرده و از سازمان رفته است .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates