31.08.2012

آژانس اتمی: پارچین به قدری پاکسازی شده که مانع تحقیقات می‌شود

بی‌بی‌سی: آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود که منتشر کرده، نوشته است که مجتمع پارچین در شرق تهران به قدری “پاکسازی” شده است که بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسان آژانس را با مشکل مواجه می کند.

در این گزارش همچنان گفته شده که سال جاری میلادی دستاوردی چندان برای حل موضوع هسته ای ایران برای آژانس در پی نداشته و اختلافات همچنان پابرجاست.

بنا بر این گزارش ایران تعداد سانتریفوژهای خود را در تاسیسات هسته ای فردو از ماه مه دو برابر کرده است و تعداد آنها در این تاسیسات از ۱,۰۶۴ به ۲,۱۴۰ رسیده است. اما به گفته آژانس سانتریفوژهای جدید هنوز آغاز به کار نکرده اند.

همچنین در این گزارش آمده است که ایران میزان اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را از سال ۲۰۱۰ به ۱۸۹ کیلوگرم رسانده که این رقم در ماه مه ۱۴۵ کیلوگرم بوده است.

پیش از صدور این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که گروه ویژه ای برای بررسی بیشتر برنامه هسته ای ایران تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار است این گروه متشکل از عده ای از کارشناسان تسلیحات اتمی بر روی اجرای توافق‌نامه‌های آژانس با ایران تمرکز کند.

پیشتر علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل چنین گروهی را تکذیب کرده بود.
‘اختلافات برجامانده’

ایران می‌گوید که پارچین منطقه‌ای نظامی است و بازرسی از آن در چارچوب توافق‌های دوجانبه با آژانس نیست

این گزارش در پی جلسه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که هفته گذشته در وین برگزار شد، منتشر شده است.

در پایان تازه ترین دور مذاکرات ایران و آژانس هرمان ناکارتس، رئیس هیات مذاکره‌کننده با ایران به خبرنگاران گفت: “اختلافات اساسی همچنان پابرجاست که مانع رسیدن به توافق شده است.”

فراهم شدن امکان دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مجتمع پارچین از محورهای اصلی مذاکرات هفته گذشته اعلام شده بود.

دیپلمات‌های غربی هفته گذشته گفته بودند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد پاکسازی مجتمع نظامی پارچین در ایران، مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

ظن آن می‌رود که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده باشد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه امسال اعلام کرد که این آژانس گزارش‌ها و تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.

ایران با رد ادعاهای مربوط به انجام آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در سایت پارچین اعلام کرده است که بازدید از این منطقه در چارچوب توافق‌های دوجانبه با آژانس نیست و این کشور تحت شرایطی خاص می‌تواند به بازرسان اجازه بازدید از پارچین بدهد.

هرمان ناکارتس: اختلافات اساسی همچنان پابرجاست که مانع رسیدن به توافق شده است

از حدود ۱۰ سال پیش که تردیدها نسبت به برنامه اتمی ایران افزایش یافته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران است، اما ایران می گوید که پارچین یک پایگاه نظامی است و ربطی به برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

روز گذشته در حاشیه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد که به تهران سفر کرده در دیدار با آیت آلله خامنه ای، رهبر ایران و دیگر مقام های ارشد ایرانی خواستار آن شد که ایران با اقدامات متناسب نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را برطرف کند.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پی دستیابی به سلاح هسته ای است و ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

در مقابل آیت الله خامنه ای گفته است که ایران بر “خاورمیانه عاری از سلاح اتمی” اصرار دارد و سازمان ملل متحد باید درخصوص رفع نگرانی‌های موجود در زمینه سلاح اتمی، تلاش جدی انجام دهد.

آیت الله خامنه ای در این دیدار با بان کی مون گفت که “این موضع (ممنوعیت ساخت و بکارگیری سلاح اتمی) بر اساس اعتقادات دینی و نه برای خوش‌آمد آمریکا و کشورهای غربی است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates