31.08.2012

تسلط آمریکا بربازار جهانی اسلحه

رادیوفرانسه: تازه ترین گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا که دیروز انتشار یافت، نشان می دهد که آمریکا رکورد جهانی بازار اسلحه را شکسته و در سال ٢٠١١ میلادی، با فروش بیش از ٦٦ میلیارد دلار تسلیحات مختلف در جهان نزدیک به ٨٠ در صد کل تجارت جهانی اسلحه را به خود اختصاص داده است.

این گزارش همچنین نشان میدهد که سه برابر شدن فروش جهانی اسلحه آمریکا ظرف یک سال به لحاظ تقاضای فزاینده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای مقابله با تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده است.

به رغم بحران اقتصادی در جهان، فروش جهانی تسلیحات در سال 2011 میلادی نسبت به سال قبل ، یعنی سال 2010 میلادی تقریباً دو برابر شده و از مرز 85.3 میلیارد دلار گذشته است.

روسیه با 4.8 میلیارد دلار در فاصله بسیار زیادی بعد از آمریکا، دومین فروشنده جهانی اسلحه و فرانسه با 4.4 میلیارد دلار در مرتبه سوم جهانی فروش اسلحه قرارگرفته است.

در سال 2010 میلادی بازار جهانی تسلیحات بالغ بر 44.5 میلیارد دلار بوده است. سهم آمریکا از بازار جهانی اسلحه در این سال 21.1 میلیارد دلار بوده که آمریکا به تنهایی 48 در صد کل تجارت جهانی تسلیحات را در سال 2010 به خود اختصاص داده بود.

اما، سهم روسیه در بازار جهانی اسلحه به نسبت سال 2010 به شدت سقوط کرده است. در واقع روسیه در سال گذشته نزدیک به دوبرابر سال 2011 در بازار جهانی اسلحه فروخته بود.

با وجود سقوط سهم جهانی روسیه در بازار جهانی اسلحه، سهم فرانسه در این بازار بیش از دوبرابر سال 2010 شده است. بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا در سال 2010 فرانسه فقط 1.8 میلیارد دلار در سطح جهان اسلحه فروخته بود.

همانطور که ملاحظه می کنید، آمریکا در زمینه فروش اسلحه در سطح جهان رکورد تازه‌ای را شکسته و با فروش 66.3 میلیارد دلار اسلحه بیش از 77.7 در صد فروش جهانی اسلحه را به خود اختصاص داده است. رکورد پیشین آمریکا در فروش اسلحه در سال 2009 میلادی بوده است. آمریکا در سال 2009 جمعاً 31 میلیارد دلار اسلحه در جهان فروخته است.

بررسی بازار جهانی اسلحه در سال‌های بعد از بحران اقتصادی، یعنی سال های 2008، 2009 و 2010 ، نشان می‌دهند که رکود اقتصادی در جهان، تأثیرات منفی در فروش جهانی اسلحه داشته است، اما از سال 2011 میلادی، تنش‌های فزاینده با ایران موجب گردیده که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، خصوصاً عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان اقدام به خرید بی سابقه تسلیحات از آمریکا نمایند.

سلاح‌های خریداری شده به وسیله این کشورها شامل هواپیماهای جنگنده مدرن و سامانه‌های دفاع ضد موشکی بوده است. خرید این سلاح های جدید و بسیار گران از سوی این کشورها برای مقابله احتمالی با تهدید های جمهوری اسلامی درمنطقه خلیج فارس بوده است.

توافق تسلیحاتی آمریکا و عربستان سعودی شامل فروش 84 فروند مدل پیشرفته و بهبود یافته هواپیمای شکاری” اف- 15″، موشک‌های مختلف از جمله موشک‌های پشتیبانی تدارکاتی و مدرن کردن 70 فروند جنگده شکاری “اف-15” موجود در نیروی هوایی عربستان سعودی بوده است. فروش تسلیحات به عربستان سعودی همچنین شامل هلی‌کوپترهای جنگنده “آپاچ” و “بلاک هاوک” می شود. قرار داد فروش اسلحه به عربستان سعودی بالغ بر 33.4 میلیارد دلار بوده و امکان هماهنگی نیروهای این کشور را با نیروهای آمریکایی در عملیات جنگی منطقه‌ای، تأمین می کنند.

در همین حال، امارات متحده عربی، اقدام به خرید سامانه رادار دفاعی با پوشش ارتفاع بسیار زیاد، سامانه دفاع موشکی ضد موشک به ارزش 3.49 میلیارد دلار، همچنین هلی کوپترهای “چینوک” به ارزش 939 میلیون دلار کرده است.

کشور عمان نیز از آمریکا 18 فروند هواپیمای شکاری “اف- 16” به ارزش 1.4 میلیارد دلار خریداری کرده است.

دیگر قراردادهای فروش های تسلیحاتی آمریکا در سال 2011، همچنین شامل قرار داد 4.1 میلیارد دلاری آمریکا با هند برای فروش هواپیماهای نظامی ترابری “سی-17 ” و فروش سامانه‌های موشکی ضد موشک “پاترویت” به ارزش 2 میلیارد دلار به کشور تایوان بوده است.

فروش این تسلیحات به کشورهای عربی خلیج فارس، امکان استقرار یک سیستم هماهنگ دفاعی برای خنثی کردن تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه را می دهد.

این سیستم دفاعی منطقه‌ای که با پول کشورهای عرب خلیج فارس بر قرار گردیده، حفاظت لازم را برای تمامی شهرها، پالایشگاه‌ها، چاه‌های نفت، لوله‌های نفت و گاز، پایانه‌های نفتی و پایگاه‌های نظامی منطقه‌ای فراهم می کند.

همانطور که ملاحظه می کنید، تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس که ایران سهم بزرگی در آن داشته و یک طرف دعوا محسوب میگردد موجب گردیده که به یکباره مقدار فروش تسلیحات آمریکا در سطح جهان بیش از سه برابر گردد.

به زبان ساده اقتصادی می توانیم بگوئیم، که تنش در خلیج فارس، فقط در سال 2011 میلادی بیش از 45 میلیارد دلار فروش شرکت های تسلیحاتی آمریکا را افزایش داده است، ادامه این روند می تواند عواید جدیدی را برای اقتصاد بحران زده آمریکا در بر داشته باشد.

از سوی دیگر هزینه دفاعی و مقابله احتمالی با ایران درمنطقه، از جیب کشورهای عرب خلیج فارس پرداخت می گردد و در همین حال اقتصاد ملی ایران در چنبره تحریم‌های گسترده غرب گرفتار آمده و کاهش شدید درآمدهای نفتی، اقتصاد ملی ایران را تهدید می کند. در این رابطه، کارشناسان بین المللی از کاهش 40 در صدی در آمدهای نفتی ایران سخن می گویند.

شاید این امر اتفاقی باشد و یا یک برنامه از پیش تدارک دیده شده، اما نتیجه مستقیم این تنش ها با نقصان اقتصادی ایران و افزایش در آمدهای تجاری آمریکا همراه است.

آیا نمی توانیم بگوئیم که درآمد کاهش یافته ایران از نفت، به جیب شرکت‌های سازنده اسلحه آمریکایی سرازیر میگردد؟ بحران و تنش در خلیج فارس تنها یک برنده واقعی دارد و آن اقتصاد آمریکاست؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates