02.09.2012

اجرای فاز اول جداسازی از اینترنت جهانی در ۹ استان ایران

بامدادخبر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از بهره‌برداری مرحله اول «شبکه ملی اطلاعات» تا پایان ماه جاری در ۹ استان ایران خبر داده و گفته است که با جدا شدن این شبکه از شبکه جهانی اینترنت، حملات سایبری صد در صد مهار خواهند شد.

رضا تقی‌پور که با خبرگزاری ایسنا گفت‌و‌گو می‌کرده است، افزوده که در شبکه ملی اطلاعات، دیگر بدافزاری وارد نخواهد شد مگر برخی شیطنت‌ها و موارد خاصی که ممکن است از داخل کشور منشا بگیرند.

شبکه ملی اطلاعات، ‌«اینترانت» یا اینترنت ملی است که راه به شبکه جهانی اینترنت ندارد و از زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران، مقامات کشور بار‌ها از ایجاد فضایی «پاک» خبر دادند که از فضای «خطرناک» اینترنت جهانی جدا است.

وزیر ارتباطات در دی سال گذشته نیز وعده داده بود که مرحله نخست «شبکه اینترنت ملی اطلاعات» در خرداد امسال راه‌اندازی می‌شود و در پی آن پهنای باند و سرعت اینترنت کاربران افزایش می‌یابد.

به گفته وی، لایه‌های امنیتی جزو اولویت‌های این شبکه بوده و تمام نرم‌افزارهای آن «کاملا بومی» است و مدیریت این شبکه هم به صورت کامل در داخل ایران صورت می‌گیرد.

او همچنین از راه‌اندازی آزمایشی یک جست‌وجوگر در هفته ارتباطات و همچنین تکمیل ای‌میل‌های داخلی خبر داده اما گفته است که این وزارتخانه علاقه ندارد نام ملی روی این طرح‌ها گذاشته شود و بیشتر به بومی بودن آن‌ها تاکید دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران افزوده است که در مرحله اول، ۹ استان و تا بهمن ماه ۹ استان دیگر و بقیه استان‌ها تا پایان سال ۹۲ به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند اما نامی از آن‌ها در این مراحل نبرده است.

البته هنوز مشخص نیست، واقعا ارتباط ایران با شبکه جهانی اینترنت قطع خواهد شد، یا دامنه فیلترینگ در ایران گسترش چشم‌گیر می‌یابد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates