03.09.2012

سخنی با کارگردان مطرح سینمای ایران: راه بازگشت به مردم را نمی توان بست!

بازتاب امروز: ممکن است ایشان قصد بازگشت داشته و ناراحت است که این فرصت از وی دریغ شده، چرا که وی همچون برخی دوستانش می توانست به جای حضور در خانه سینما، راهی افطاری های خاص شود

همزمان با حضور نمایندگان سینماگران کشورمان در مناطق زلزله زده آذربایجان برای توزیع کمک های مردمی جمع آوری شده توسط ایشان، یکی از بازیگران جوان سینما اظهاراتی مطرح کرد که به نظر می رسد بیشتر تلاشی برای به حاشیه بردن و کمرنگ ساختن اثر مثبت حرکت ارزشمند خانواده و بدنه اصلی سینمای کشور برای تسلی آلام آسیب دیدگان در حوادث اخیر باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی «بازتاب»؛ کم کم حادثه زلزله آذربایجان به حافظه بلندمدت برخی مردم و مسئولان منتقل می شود و این اتفاقی است که تجربه نشان داده در چنین حوادثی با گذر زمان اجتناب ناپذیر است و شاید به مشغله های معمول نیز بازگردد. اما در این فضا با گذشت روزهای متمادی از رفع نیازهای ابتدایی زلزله زدگان، مناطق زلزله زده شاهد حضور اکیپی از اهالی سینما به نمایندگی از جامعه سینمای کشور بود که حامل کمک های مردمی بودند؛ کمک هایی که بخش قابل توجهی از آن در تهران و بخشی نیز در تبریز از سوی ایشان جمع آوری شده بود.

این کمک ها هرچند رقم نسبتاً قابل توجهی بود، اما آنچه بیشتر در این حرکت و طولانی ساختنش مدنظر بوده، جنبه تبلیغی بود تا نگاه ها از آذربایجان بازنگردد و خیره به سوژه نورسیده ای نشود. و بدین ترتیب در حرکتی که پرویز پرستویی، رضا کیانیان، مسعود رایگان، حبیب رضایی، مانی حقیقی، نگار جواهریان، صابر ابر، رضا عطاران، حامد بهداد، کمال تبریزی، باران کوثری، رضا میرکریمی، رخشان بنی اعتماد، مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، طناز طباطبایی، فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، حسن پورشیرازی، حمید فرخ نژاد، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، لاله اسکندری، مهتاب کرامتی، امیر جعفری، ریما رامین فر، آزیتا حاجیان، بهمن فرمان آرا، سحر دولتشاهی، هانیه توسلی، مجید صالحی، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، رسول صدرعاملی و… در تهران و همچنین پرویز پرستویی، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، رضا کیانیان، رویا تیموریان و مازیار میری در تبریز انجام داد بودند، به سرانجام مطلوبی رسید.

در این شرایط یکباره یک بازیگر جوان که علی الظاهر به واسطه بازی در فیلم قلاده های طلای طالبی ملامت شده، در گفت و گویی ادعا کرد تلاش داشته در این حرکت بازیگران سینما سهیم شود، اما از مراسمی که در محل سینما آزادی تهران برگزار شد، توسط یک کارگردان پیشکسوت اخراج شده و وی نیز پذیرفته و کدهایی داد که بیش از همه با کمال تبریزی همخوانی داشت. نورایی ادعا کرده بود: «این کارگردان گفت: تحمل این را ندارم که شما را اینجا ببینم. بفرمایید بیرون. من حتی از ایشان فرصت خواستم که چند ثانیه با هم حرف بزنیم اما ایشان گفت: من هیچ صحبتی با شما ندارم!»

این اظهارات، با تکذیب کمال تبریزی همراه شد و وی در این باره پاسخ داد: «هیچ محدودیتی قائل نبودیم. حتی خودم از طریق پیامک از چند مسئول ارشاد هم دعوت کردم به آنجا بیایند. چون کار سیاسی نمی کردیم و هر شخصی هم که آمد از وی استقبال کردیم. از یکسری پیشکسوت که مردم آنها را می شناسند مانند پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا و رضا کیانیان خواستیم پشت صندوق ها بنشینند و این آقا هم که اصلا نمی شناختمش و نمی دانم در کجا بازی کرده است و چه سابقه ای دارد در حالیکه بسیاری ایستاده بودند بدون اجازه پشت یکی از صندوق ها نشسته بود… هر شخصی باید حد و اندازه خود را بداند… حتی خود من هم یکبار پشت صندوق نشستم و تنها از چهره های خاصی که مردم آنها را بیشتر می شناختند خواستیم پشت صندوق قرار بگیرند. تا زمانی هم که ایشان حضور داشتند برای ما محترم بودند. اما هنگامی که نشستند اعتراض کردم و گفتم نمی توانید بنشینید. توهین و اخراجی در کار نبوده است و می توانست در آنجا حضور داشته باشد.»

این اظهارات مجدداً با پاسخ این بازیگر جوان همراه شد که ادعا کرد علی رغم تکذیب تبریزی وی با لحن بدی از جمع اخراج شده است و در حالی که این بازیگر تاکید می کند دلش نمی خواست این اظهارات را مطرح کند اما به هر حال زندگی خرج دارد!

وی در ادامه برای اینکه ثابت کند اصلاً دنبال کاسبی از قبل فتنه نیست، عنوان کرد: «… من اخیرا در مصاحبه ای گفتم بعد از اکران قلاده های طلا انتظار پیشنهادهای بیشتری داشتم…» تا این حسن ظن پیش آید که شاید این جوان ماموریت نیافته به حرکت مثبت این بازیگران ضربه بزند و صرفاً ناراحت است چرا بازی در آن فیلم برایش مزایای کافی و مثلاً پیشنهاد چند فیلم سینمایی جزو پروژه های بنیاد فارابی را در پی نداشته است؟!

البته این احتمال هم هست که ایشان قصد بازگشت داشته و ناراحت است که این فرصت از وی دریغ شده، چرا که وی همچون برخی دوستانش می توانست به جای حضور در خانه سینما، راهی افطاری های خاص شود.

با این اوصاف و با حمل بر صحت گفته های این بازیگر جوان، انتظار می رفت کمال تبریزی برخورد شایسته تری با این بازیگر جوان داشته باشد و او را در مسیر صحیح تری قرار دهد و البته می بایست این نکته را در رابطه با همه اشخاصی که ممکن است به هوشیاری امثال حبیب رضایی و امیر آقایی نباشند و در دام برخی رفتارها بیفتند، گوشزد کرد که عبرتی از گذشته داشته باشند.

به هر حال این بازیگر نیز چه به لحاظ سن و چه به لحاظ تجربه کاری، حکم فرزند کمال تبریزی را دارد و از آقای کارگردان انتظار نمی رود دل این بازیگر علاقمند را بشکند، هر چند باز هم بعید است که اصولاً کمال تبریزی چنین برخوردی کرده باشد.

در عین حال این حرف کمال تبریزی درست است که واقعاً تعداد محدود صندلی و ستاره های فراوانی که آمده بودند امکان نشستن پشت میز را برای همه فراهم نمی ساخت و در جایی که کمال تبریزی، رسول صدرعاملی، فرهاد توحیدی، منوچهر محمدی و چهره های پیشکسوت دیگر یا ایستاده بودند یا بسیار کم نشستند، این بازیگر باید شان مجلس را درک می کرد و پیش از آن که بلندش کنند و یک پیشکسوت یا یک سوپراستار که مردم بیشتر مشتاق دیدنش هستند را جایش بنشانند، خودش می ایستاد و ایستاده همراهی می کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates