06.09.2012

میشل اوباما برهنه شد یا بولتن و انتخاب ذوق زده؟

امیرهادی انواری: این تصویر اصولا یک تابلوی نقاشی از یک برده بوده که هنرمندی به نام “Karine Percheron-Daniels” که در سال ۱۹۷۰ در فرانسه متولد و در حال حاضر نیز در انگلستان سکونت دارد(من چون در هنر زیاد تخصص ندارم زیاد وارد بحث نمی شوم) آن را مونتاژ کرده(اینجا میتوانید ببینید) این هنرمند ظاهرا سابقه بلندی هم در زمینه چنین اثاری دارد(اینجا ببینید)
امروز در خبری، سایت انتخاب با آب و تاب فراوان نقل کرده که بله…”تصویر برهنه” میشل اوباما، همسر رئیس جمهور ایالات متحده لو رفته(تو گویی عکس هنرپیشه های ایرانی) این خبر سایت انتخاب هم خیلی سریع برای سایت های خبری داخلی با گرایش اصولگرایی مورد توجه قرار گرفته و البته مخاطبان هم از “انتشار عکس نیمه برهنه همسر اوباما” به خصوص با چاشنی”+عکس” استقبال بی نظیری کردند که جای تاسف داره!

عکسی که انتخاب از مطبوعات “خارجی” نقل کرده چیست؟

entekhabتصویر خبر عجولانه، مشتاقانه و گفناک سایت انتخاب

خیلی هم عالیست که انتشار تصویر نیمه عریان یک زن، حالا که زن اوباماست سبب فیلتر شدن سایت ها نمیشود و حتی سایت هایی مثل بولتن نیوز را هم خوشحال می کند(اینجا)

منتها عزیزان، انقدر در رسوایی دیگران، از ایران گرفته تا پهنه گیتی شتابزده عمل نکنید، اگرچه انتشار چنین اخباری نشان از ذهنیات نگارندگان آن میدهد، منتها یک سرچی هم در اینترنت بد نیست.

این تصویر اصولا یک تابلوی نقاشی از یک برده بوده که هنرمندی به نام “Karine Percheron-Daniels” که در سال ۱۹۷۰ در فرانسه متولد و در حال حاضر نیز در انگلستان سکونت دارد(من چون در هنر زیاد تخصص ندارم زیاد وارد بحث نمی شوم) آن را مونتاژ کرده(اینجا میتوانید ببینید) این هنرمند ظاهرا سابقه بلندی هم در زمینه چنین اثاری دارد(اینجا ببینید)

بعد از چند ساعت از انتشار خبر جعلی توسط انتخاب، ظاهرا گردانندگان سایت از این اشتباه آگاه و توضیحی ذیل آن درج کردند تحت این عنوان که: “توضیح: این عکس مونتاژی است از سر میشل اوباما بر روی بدن نیمه برهنه یک نقاشی اثر Marie-Guillemine Benoist که با اهدف نژاد پرستانه صورت گرفته است.”

اما سایت های بولتن نیزو و سایت های همسو با این سایت، بدون توجه به توضیح، طوری وانمود کردند که گویی این یک عکس است(در حالی که یک اثری هنری به شمار می رود)

تصویر خبر سایت بولتن نیوز که طوری تنظیم شده که عکس واقعی از همسر اوباما لو رفته است! تصویر خبر سایت بولتن نیوز که طوری تنظیم شده که عکس واقعی از همسر اوباما لو رفته است!

تنها سر همسر اوباما روی بدنه این نقاشی مونتاژ شده و موجبات شادی روح رسانه های فشل ایرانی را فراهم کرده، کمی دقت هم بد نیست.

تصویر اصلی را در زیر می بینید:

miتصویر اصلی که عکس روی آن مونتاژ شده

دوستان با گرایش های مختلف سیاسی به هر حال در فضای رسانه عمل می کنند. اخبار و گزارش ها، حتی اگر با گرایش های سیاسی ما هم همخوانی نداشته باشد، اگر مستند و حرفه ای تنظیم و ارایه شود یقینا باعث خوشحالی ما میشود.

این هم یک نقد دوستانه است، ما ممکن است از رجا و تابناک و… انتظار چنین کارهایی داشته باشیم، اما سایت انتخاب حسابش برای ما جداست.

یا سایت بولتن نیوز که شعار های ارزشی می دهد، چرا باید از خبر لو رفتن تصویر برهنه یک زن (گیریم شوهر رئیس جمهور استکبار جهانی) استفاده کند و مشخصا با این دنبالک نچسب”+عکس” از آن برای جلب مخاطب استفاده ابزاری کند؟

همین کار را اگر بی بی سی فارسی می کرد، نقد می کردیم، اما بی بی سی فارسی که ادعای ارزشی بودن و اصولگرایی ندارد.

چند وقت پیش یک سایت گمنام هم در انتشار تصاویر زنان و دختران بی حجاب عملی مشابه انجام داده بود، آن زمان سایت ها را که نگاه می کردم از بین سایت های موسوم به ارزشی ، تنها سایتی که با این شیوه غیر اخلاقی با عکس ها بازی نکرده و از گزارش های گشت ارشاد استفاده ابزاری نکرده بود، همین سایت بولتن بود.

این نوع اخبار، سطح رسانه ها را تنزل می دهد و مخاطبان را هم دل آزرده می کند. مخاطب به دنبال عکس نیمه برهنه باشد، به سایت های معلومی سر میزند، کسی که بولتن را باز کرده، چرا باید دنبال عکس برهنه یک زن باشد؟

امیدوارم تحریریه سایت ها بابت این دست نوشته های من دلگیر نشوند، بی شک کارهای خوب و خبر رسانی های به جای این سایت ها در فضای رسانه ای جای خود را دارد، اما تمام اینها، با یک اقدام از این دست از بین می رود. این یک نقد دوستانه بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates