19.09.2012

ورود زود هنگام پاسداران به عرصه انتخابات ریاست جمهوری

بی‌بی‌سی: در حالی که طی هفته های اخیر از سوی برخی از سپاهیان برای ورود اصلاح طلبان به انتخابات شروطی تعیین شده بود، اینک فرمانده سپاه پاسداران می گوید اگر آنان دست از تندروی بکشند، می توانند مانند سایرین در انتخابات حاضر شوند.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، به تازگی با تقسیم بندی اصلاح طلبان به دسته های مختلف گفته است که برخی از آنها تندرو هستند اما سایر اصلاح‌طلبان نسبت به تندروی‌های این گروه ابراز پشیمانی کرده‌اند. وی تاکید کرده که اگر اصلاح‌طلبان دست از تندروی بکشند، می‌توانند مثل سایرین در انتخابات حاضر شوند.

تقسیم بندی اصلاح طلبان به تندرو و میانه بعد از رای دادن سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور پیشین در انتخابات مجلس نهم، در میان طیف هایی از اصلاح طلبان پررنگ شد.

برخی از تحلیلگران، هواداران جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم را تندرو خوانده و بر لزوم میانه روی برای خروج از بحران سیاسی کشور تاکید کرده اند.

هر چند فرمانده سپاه پاسداران در گفت و گوی اخیر خود با خبرگزاری ایسنا نامی از افراد شاخص اصلاح طلب نیاورده، اما هفته گذشته مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفته است: “خاتمی حلقه برانداز نظام جمهوری اسلامی است؛ وی با جریان برانداز همراهی نکرده بلکه خود او اصل جریان برانداز است و با این پیشینه نمی تواند برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود.”

یدالله جوانی کارنامه سیاسی رییس جمهوری پیشین را “سیاه ” دانسته و تاکید کرده: “سال‌ها باید بگذرد تا وی وفاداری خود به نظام اسلامی را ثابت کند چرا که وی طی سال‌های گذشته فقط بی‌وفایی‌اش به نظام را ثابت کرده است.”
لزوم “توبه” حامیان “فتنه”

قبل از اینکه مشاور عالی نماینده ولی فقیه در مورد حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات سال ۱۳۹۲ اظهار نظر کند، علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی گفته بود راه‌هایی برای بازگشت به نظام برای افرادی که در جریان فتنه سکوت کرده یا به طور غیر مستقیم در مقاطعی از آن حمایت کردند وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بر لزوم “توبه” این افراد تاکید کرد و خواست که آنها با ” اقرار آشکار ” به اشتباهات خود و “تعهد” به پذیرش اصول و مبانی نظام، به فعالیت در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بپردازند.

آقای سعیدی در اظهار نظری راجع به شرایط فعالیت سیاسی رییس جمهوری سابق، برای ورود او به عرصه این فعالیت ها دو شرط گذاشت؛ یکی اینکه وی از ملت ایران عذرخواهی کند و دیگر آنکه اشتباهات گذشته را دیگر تکرار نکند.

در اظهار نظری تندتر در همین زمینه، ابراهیم جباری٬ فرمانده سپاه ولی‌امر، گفت که اگر محمد خاتمی “پس از این همه خیانت” می خواهد به میان مردم باز گردد، “باید جلوی مردم زانو زده و بگوید غلط کردم”.

این در حالی است که تابستان سال گذشته، محمدعلی جعفری، با توصیف رییس جمهوری پیشین به عنوان یکی از “همراهان سران فتنه ” که موضعی مبنی بر برائت از آن حرکت‌ها اتخاذ نکرده است، تاکید کرده بود که حتی اگر آقای خاتمی “اعلام برائت” هم کند مردم او را نخواهند بخشید.

فرمانده سپاه افزوده بود اصلاح طلبان دیگری که “از خط قرمزها عبور نکرده اند” می توانند در رقابت‌های سیاسی شرکت کنند.

این اظهار نظر با واکنش تند محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین جبهه مشارکت رو به رو شد. برادر سیدمحمد خاتمی از تیمسار جعفری پرسید: “شما از کدام جایگاه سیاسی یا قضایی برای حضور یا عدم حضور یک شهروند در فعالیت سیاسی قانونی شرط تعیین می کنید؟”
اصلاح طلبان و فساد در زمین

محمدعلی جعفری در اظهار نظری جداگانه، با موضع گیری صریح علیه جریان سیاسی حاکم بر دولت سابق ایران گفته است: “اصلاح طلبان می خواستند جمهوری اسلامی را دچار نوعی دگردیسی هویتی کرده و با زدودن آرمان‌های اسلامی، مدل لیبرال دمکراسی را جایگزین مدل حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه نمایند.”

محمدعلی جعفری یکی از ۲۴ فرماندهی است که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی با نوشتن نامه‌ای هشدار آمیز به وی، او را به زمینه سازی فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی متهم کرد.

در همین ارتباط، یدالله جوانی هم رییس جمهوری پیشین و تیمش را متهم کرده است در زمان مسئولیت خود، که “به دنبال فساد بر روی کره زمین” بوده اند.

توصیف ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی امر از اصلاح طلبان این است که آنها “یک مشت لائیک و سکولار هستند که به درون انقلاب نفوذ کرده و می‌خواهند ارزش‌های انقلاب را لگدمال کنند.”

اصلاح طلبان تاکنون نسبت به این اظهار نظرها واکنش صریحی انجام نداده اند.
سپاه پاسداران و انتخابات

مساله ورود سپاه به مسایل سیاسی از زمان آیت الله خمینی در جریان انتخابات مجلس در سال ۱۳۶۰ جمعی از سپاهیان را که به طرفداری از گروهی وارد کارزارهای انتخاباتی شده بودند توبیخ کرد، به عرصه رسانه‌ای کشیده شد.

مساله‌ای که پس از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی به یکی از چالش‌های مهم سیاسی کشور تبدیل شد.

حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، همچنان بر این باور است که “یکی از بزرگ‌ترین معیارهایی که می‌‌توان گفت جامعه از راه امام خارج شده است یا نه، حضور نظامیان در عرصه سیاست است”. ولی به نظر می رسد که بسیاری از فرماندهان سپاه، با این دیدگاه موافق نیستند.

یدالله جوانی نه تنها مداخله مداخله سپاهیان در سیاست را مجاز می داند بلکه به صراحت می گوید “اگر دیگران دفاع سپاه در تهدیدات نرم را دخالت می‌شمارند، آری سپاه دخالت کرده است.”

علی سعیدی، نمایند رهبر جمهوری اسلامی در سپاه بارها بر مشروعیت مداخله سپاه در امور سیاسی تصریح کرده و حتی گفته است: “حضور اعضای سپاه در انتخابات و مجلس به نوعی پاسداری از سنگر انقلاب خواهد بود.”

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، مشاور عالی نماینده ولی فقیه هشدار داده که جریان اصلاح طلب می خواهد از انتخابات ۱۳۹۲ برای “احیای سیاسی” خود استفاده کنند.

وی هشدار می دهد که “دشمن دنبال این است که مردم در انتخابات سیاست نظام را به چالش بکشند و به انتخابات ۱۳۹۲ امید بسته است”.

سال گذشته هم در حالی که کاندیداها برای ثبت نام انتخابات مجلس نهم آماده می شدند، سرلشگر جعفری با هشدار نسبت به “تلاش‌های دشمن” برای احیای آشوب‌ها و اعتراضات اجتماعی با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس، به استقبال این انتخابات رفت.

هم اکنون و در شرایطی که ۹ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، فرمانده سپاه پاسداران گفته است که سپاه برای این انتخابات تهدیدی احساس نمی‌کند.

باید دید با نزدیک شدن به این انتخابات، آیا سرلشگر جعفری همچنان بر این نظریه باقی خواهد ماند، یا با احساس خطر بیشتر نظامیان، آنها به گونه ای باز هم شفاف تر وارد عرصه انتخابات خواهند شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates