18.09.2012

انتقاد تندِ سخنرانان دیدار دانشجوییِ رهبری از سانسور سخنان ایشان

تریبون: می‌خواهم چیزی را صراحتا بگویم -حالا نمی دانم چقدر گفته ی ما می تواند نافذ باشد- و آن بحث کج‌سلیقگی و تنگ نظری است که واقعا دل انسان برایش می تپد. که در ۲ سال اخیر تاکید داشتیم در سطح مسئولان و تصمیم سازان که توسط آنها تصمیمات مهم و قیمتی گرفته می شود. این تنگ نظری ها به نظر می آید در لایه های خیلی تصمیم ساز و نهادهایی که زیر نظر رهبری نیز هست، نفوذ پیدا کرده است.

تریبون مستضعفین- وحید اشتری

میزگرد آسیب‌شناسی دیدار سالانه‌ی ماه رمضان رهبری با دانشجویان چندی پس از این دیدار در دفتر تریبون مستضعفین برگزار شد. مهدی امیریان (دبیر شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت) و محمد پهلوان (دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور) به عنوان دو نفر از کسانی که در دیدار ماه رمضان رهبری با دانشجویان پشت تریبون قرار گرفتند در این میزگرد به بیان مبسوط ناگفته‌های شنیدنی این جلسه پرداختند. نقد، آسیب شناسی و واکاوی یکی از بزرگترین فرصت هایی که در جامعه اسلامی برای یک دانشجو به وجود می آید که بتواند در برابر بالاترین مسئول جامعه دینی به بیان دغدغه‌ها بپردازد از مهمترین نکات مطرح شده در این میزگرد است. تریبون مستضعفین در آستانه‌ی بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سال جدید تحصیلی این گفت‌وگو را منتشر می‌کند.

مشروح میزگرد آسیب‌شناسی دیدار رهبری با دانشجویان از زبان سخنرانان دیدار امسال [1]

خلاصه‌ای از گفته‌های این میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

تنگ‌نظری‌ها به نهادهای تحت نظر رهبری هم نفوذ کرده است

امیریان- متاسفانه امسال سخنان دانشجویان را از صداوسیما پخش نکردند، حالا دلیلش هرچه بوده، قطعا قابل تامل است. متاسفانه از طرف هیچ جریان دانشجویی هم این قضیه مطالبه نشد که چرا این سخنان پخش نشده است در صورتی که هرسال پخش می شده است.

– می‌خواهم چیزی را صراحتا بگویم -حالا نمی دانم چقدر گفته‌ی ما می‌تواند نافذ باشد- و آن بحث کج‌سلیقگی و تنگ‌نظری است که واقعا دل انسان برایش می‌تپد. در ۲ سال اخیر تاکید داشتیم که این تنگ‌نظری‌ها در سطح مسئولان و تصمیم‌سازان که توسط آنها تصمیمات مهم و قیمتی گرفته می شود به چشم می‌آید و در لایه‌های خیلی تصمیم‌ساز و نهادهایی که زیر نظر رهبری نیز هست، نفوذ پیدا کرده است. یعنی حتی در خود بیت رهبری هم ممکن است این کج‌سلیقگی‌ها باشد. حتی نهاد رهبری، بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار؛ هر نهادی که وجود دارد یک سری سلایق شخصی و مصلحت‌اندیشی‌هایی که به‌جا نیست و غیرضروری است در آن‌ها وجود دارد.

«من استالین نیستم» و نقد ورود به سفارت انگلیس سانسور شد

پهلوان- آقا درمورد صداوسیما جمله تندی گفتند که صداوسیما اصلا پخش نکرد.

امیریان- صداوسیما مطمئنا به اختیار خودش نبود که پخش نکرد، قطعا بیت رهبری گفته بود.

تریبون مستضعفین- متن سخنان آقا چه آن‌جا که در ذم اشغال سفارت انگلیس گفتند، چه آن‌جایی که گفتند «من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد یک عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند» سخنان قابل توجهی بود، که در سایت Khamenei.ir سانسور شد و از تلویزیون هم پخش نشد.

پهلوانان- این قسمت بحث استالین که حضرت آقا تلویحا در مورد خودشان گفتند واقعا بحث جالبی بود که ما خیلی خوشمان آمد. ولی اینکه سایت آقا هم پخش برخی از قسمت های سخنان ایشان را صلاح ندانند واقعا پذیرفتنی نیست.

پهلوان- واقعا تعجب‌آور است؛ چه‌طور عده ای به نظرشان می‌رسد که صحبت رهبری هم باید اصلاح شود؟ این نگاه، نگاه منفی و نگران‌کننده‌ای‌ست. یعنی عده‌ای در داخل مجموعه احساس کنند برخی صحبت های آقا را مردم باید بدانند و برخی را نه! وقتی آقا صحبتی را در بین دانشجویان مطرح می‌کنند یعنی می‌خواهند که آن بحث در فضای عمومی گفته شود.

دانشجوی وبلاگ‌نویس به سرعت محکوم می‌شود ولی پرونده کوی و کهریزک مفتوح است

امیریان- بنده به عنوان نماینده اصلی دفتر تحکیم بودم. در شورای مرکزی رای‌گیری شد و آقای تقوی به عنوان عضو علی‌البدل یا ذخیره معرفی شده بود. من حتی چند دقیقه قبل از مراسم هم که با حاج آقا طاهری مسئول تشکل‌های دانشجویی صحبت کردم ایشان نگفتند کس دیگری جز تو هست؛ گفتند که نفر سوم سخنرانی هستی، ولی متاسفانه در کمال ناباوری نفر ذخیره ی ما را صدا زدند.

– چه‌طور است که به خاطر انتقادی که یک دانشجو در وبلاگش داشته علیه او اعلام جرم می شود و حکم هم صادر می شود ولی به پرونده‌ی بازداشتگاه کهریزک بعد از سه سال رسیدگی نمی‌شود؟ چه‌طور است که به پرونده‌ی پیچیده‌ی فساد مالی در طی سه چهار ماه می‌توانند رسیدگی کنند ولی پرونده‌ی دانشگاه تهران و بازداشتگاه کهریزک بعد از سه سال همچنان مفتوح است و این‌چنین رفع تکلیف می‌کنند؟!

– یکی از بحث‌هایمان فضای بسته‌ی دانشگاه بود، که چرا فضای امنیتی و خودساخته و بسته‌ای توسط مسئولان به وجود آمده که خیلی وقت‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند؟ مثل عدم صدور مجوز برای تاسیس تشکل های اسلامی که طبق مقررات قانونی خودش عمل نمی کنند. یا اینکه چرا کرسی های آزاداندیشی بعضا با حضور پررنگ حراست دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؟

– ولی ببینید متاسفانه این مشی [حضور در دانشگاه و پاسخگویی] اصلا در بین مسئولین وجود ندارد. خود آقا در دیدار امسال رسماً دیگر با اسم مورد خطاب قرار دادند! رسما با اسم گفتند مسئول صداوسیما، رؤسای سه قوه، فرمانده سپاه، نیروهای مسلح.

تریبون مستضعفین- و این‌ها از متن بیانات آقا حذف شد…

قول صریح رهبری سانسور می‌شود و به نقل قول‌های خصوصی استناد می‌شود!

پهلوان- هم فرمانده سپاه و هم نیروهای مسلح. چون ما آن‌جا یک بحثی که مطرح کردیم، این بود که آقا گفت فرمانده سپاه و یا گفت فرماندهان سپاه؟ آقا گفتند فرمانده سپاه. چون آن‌جا ما گفتیم برخی قوانین مدام دارند تغییر می‌کنند یکی از نمونه‌هایش قوانین مربوط به نظام وظیفه است. که این تغییرات هرساله‌اش باعث شده که جوانان نتوانند برای آینده‌شان برنامه‌ریزی کنند.

– همین نکته که حرف آقا را عوض می‌کنند. یعنی اگر همین نگاه حاکم باشد ما فردا چه‌طور می‌توانیم اعتماد کنیم؟ اجازه نمی‌دهند صحبت رهبری را بشنویم. صحبتی که رهبری به عوام می‌گویند، در جمع مردم می‌گویند؛ خودشان می‌گویند من هر مطلبی داشته باشم می‌آیم همین‌جا می‌گویم. و بعد همین افراد، به کرات و دفعات برای توجیه رفتارهای خودشان قول خصوصی از آقا نقل می کنند! کسانی که حاضر نیستند قول واضح حضرت آقا را رسانه‌ای کنند، قول خصوصی از آقا نقل می‌کنند به نفع خودشان!

به اسم ولایت هر کاری می‌کنند

پهلوان- خیلی از مسئولین حاضر نیستند در جلسه بیایند. امسال بعد از سال‌ها وزرای علوم و بهداشت با هر یک از تشکل‌ها جلسه‌ای جداگانه تشکیل دادند. اما بقیه مسئولین همیشه از این قضیه فرار می‌کنند. همین افرادی که اسم برده شد همان اول که ببینند نامه از تشکل دانشجویی است، نامه را می‌اندازند سطل آشغال.

-متاسفانه امروز ادعای ولایت‌مداری در میان مسئولین گوش فلک را کر کرده است. و از آن‌طرف این هشدار را هم دادیم که ما اصلا امیدی به اصلاح‌طلب‌ها نداریم و بعد از فتنه ۸۸ کاری هم با آنها نداریم، اما ما خود اصولگرایان باید مراقب باشیم که گفتمان اصولگرایی تبدیل به گفتمان فرصت‌طلبی نشود. اما متاسفانه به اسم ولایت هرکاری می‌کنند. در حالی که نگاه رهبری به موضوع ولایت فقیه خیلی نگاهِ بازی است که بارها گفته اند که کسی حرفی را زد خلاف نظر من، نمی‌شود به او انگ ضد ولایت فقیه زد.

درباره ماجرای سفارت انگلیس شبهات جدی وجود دارد

پهلوان- همان شبی که این اتفاق (اشغال سفارت انگلیس) افتاد دبیران اتحادیه تشریف آوردند دفتر جامعه اسلامی دانشجویان و دقیقا سر همین قضیه بحث کردیم. هیچ‌کس تایید نکرد. نظر اتحادیه‌ها این بود که این کار مخالف نظر مقام معظم رهبری است و این کار به صلاح کشور نیست. ولی خوب دوستان بسیج قبول نمی‌کردند و بعد هم رفتند شورای متحصنین تشکیل دادند و بعد هم مدام بیانیه یک و دو و… می‌دادند و ما را هم دعوت می‌کردند. ما مدام می‌گفتیم نکنید این کار را، ما می‌دانیم نظر رهبری این نیست.

امیریان- این نکته که اگر ما می‌گفتیم رفتن در سفارت کار اشتباهی است، دامن می‌زدیم به یکسری شبهاتی که مطرح بود. چون راستش را بخواهید یک‌سری شبهات آن‌جا مطرح هست، این‌که چرا نحوه حفاظت از سفارت با موارد مشابه قبلی فرق داشت؟ چرا آن‌قدر سست بود؟ چرا درب‌ها باز شد و هیچ‌کسی کاری نداشت؟ این‌ها همگی علامت سوال است. ما معتقد بودیم که مطرح شدنش اصلا به نفع نظام نبود، حالا کاری نداریم که یک قسمت‌اش از همان شیطنت سفارت بود.

از رهبری پرسیدم سخنانم ضدانقلابی بود؟

امیریان- همان‌جا پشت تریبون گفتم، که به نظرتان این صحبت‌های من ضدانقلابی بود؟ نواقصی داشت؟! با تفقد خندیدند گفتند نه متن‌تان خیلی خوب بود.

سرِ گزینش سخنرانان دیدار با نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه و بیت رهبری درگیریم

پهلوان- چند سال است که سر این قضیه با نهاد و بیت رهبری درگیریم. باتوجه به کم شدن وقت رهبر برای دیدارهای خصوصی واقعا ۵ دقیقه وقت برای یک تشکل دانشجویی زمان کمی است. … دو تا مشکل هست؛ یکی بالاخره تشکل‌ها، هرسال توسط نهاد رهبری دارد از آنها تعریف جدید می‌شود. البته در کشور ما اتفاقی که هرساله می‌افتد می‌آیند معانی را تغییر می‌دهند. یعنی سطح کلمات نزول کرده است. امروز مفهوم جبهه تقلیل پیدا کرده است. هرکسی قهر کند تشکیل جبهه می‌دهد، در حالی ذره‌ای هم به مفهوم جبهه نزدیک نیست. به نظر می‌آیند برای تشکل‌ها هم همین اتفاق دارد می‌افتد. یعنی واقعا تشکلی که هزارویک ساختار دارد، انتخابات دارد، قانون دارد، تشکیلاتی دارد که در کل کشور هست با کانون‌ها و جاهای کوچک دیگر یکسان درنظر گرفته می‌شود. و به اصلاح می‌گویند ما فلان تعداد تشکل داریم. این دیگر تشکل نیست، شما دارید اسم این‌ها را تشکل می‌گذارید. بعد می‌گویند باید جلوی آقا صحبت کنند. و چون معمولا ساختار مشخصی هم ندارند، لذا در انتخاب نماینده‌شان خیلی دقتی هم وجود ندارد. چارچوبی وجود ندارد لذا دو سه روز مانده به دیدار، یک نفر را به نتیجه می‌رسند بفرستند.

چرا برخی از زمان امام تا کنون بر سر مسئولیت‌ها هستند؟

پهلوان – یک بحثی بود که فقط می‌خواستیم به خود حضرت آقا بگوییم که اگر آقا جواب دادند، در فضای عمومی هم منتشر کنیم. آن بحث این بود که یک عده‌ای از افراد از زمان حضرت امام(ره) حکم دارند، یعنی مسئولند، بعد از این همه‌سال هم با اینکه عملکرد قوی‌ای ندارند عوض نشده اند. مثل آقای واعظ طبسی نائب‌التولیه‌ی آستان قدس رضوی یا برخی از ائمه جمعه. در برخی از شهرستان ها ۳۵ سال است که یک ائمه جمعه عوض نشده است. در میان مردم این فضا وجود دارد که می‌گویند، چون امام(ره) بهشان حکم داده است، آقا آن‌ها را برنمی‌دارد. یا بعضی موسسات دیگر مثل موسسه‌ی اطلاعات، موسساتی که زیر نظر رهبری هستند و خیلی هم مواضعشان در جهت اسلام ناب و انقلاب نیست. اما رهبری تغییری ایجاد نمی‌کنند.

پهلوان- دو سه روز قبل جلسه به مجری گفتند تو باید سخنرانی کنی و جای وی را با فردی که در روز جلسه مجری بود عوض کردند. مجری اصلی همان فردی بود که آخرین نفر به عنوان نماینده کانون‌ها و هیئات که بازهم از تشکل‌های مربوط به نهاد رهبری است صحبت کرد.

نهادهای امنیتی و رؤسای دانشگاه مهم‌ترین مانع کرسی‌های آزاداندیشی هستند

پهلوان- ما الان در فضای دانشگاه داریم برای کرسی‌ها می‌جنگیم و همه‌جا این را مطرح کرده‌ایم. … عملکرد بعضی افراد با صحبت‌های رهبری مطابقت ندارد. اجازه نمی‌دهند در فضای دانشگاه این کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود. ما یک برنامه‌ی ساده می‌گیریم بعد از کرسی‌ها از سازمان اطلاعات،‌ از استانداری، از هزار و یک‌جا تماس می‌گیرند و بچه های ما را احضار می‌کنند و می‌گویند چرا کرسی‌های آزاداندیشی برگزار کردید یا چرا فلانی را دعوت کردید! رئیس دانشگاه خودش بعد از برگزاری فلان جلسه با من تماس گرفت و گفت که به چه حقی فلانی را دعوت کرده‌اید و آن چه کلمه‌ای بوده که گفته‌اید؟! من خودم در یک جلسه‌ی آزاداندیشی سخنران بودم. بچه‌ها یک خرده حرف‌های تند می‌زدند، من هم در حد توان پاسخ می‌دادم. خودم می‌دیدم فردی که آخر سالن ایستاده بود و از مسئولان امنیتی بود از عصبانیت چهره‌اش سرخ شده بود. خوب این فرد ساکت که نمی‌نشیند بعد از جلسه می‌رود کارش را می‌کند.

– کانونی در دانشگاهمان بود که همان ابتدایی که آقا راجع به این قضیه فرمودند این‌ها گفتند بگذارید این کار را ما اجرا کنیم. موافقت کردیم. بعد از شش ماه تلاش، این‌ها سرخورده شده بودند و می‌گفتند قرار بود ما یکی از مخالفین و یکی از موافقین دعوت کنیم اما مخالفین نمی‌آیند و در آخر به ما پیشنهاد دادند که یکی از موافقین بیاید و نقش مخالفین را بازی کند. این چه آزاد‌اندیشی‌ای است که فیلم است و واقعی نیست؟ تابلو هم می شود.

دیدار رهبری تاکنون برای بیان انتقادات ایده‌آل نبوده است

امیریان- باید مجموعه‌های تصمیم‌ساز در انتخاب سخنران به گونه‌ای عمل کنند که سخنرانان نماینده‌ی واقعی هر گروه باشند و از این هم ابایی نداشته باشند که دیدگاه‌های مختلف مطرح شود. جلسه، باید یک جلسه‌ی آزادی باشد و بحث‌ها مطرح شود و این یعنی این‌که تاکنون جلسه ایده‌آل نبوده است. نباید برخی تنگ‌نظرانه رفتارهای خودشان را با بد دفاع کردن از رهبری، به پای رهبری و نظام بنویسند.
امیریان در دیدار دانشجویان با رهبری پس از بیان سخنان خود

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates