27.09.2012

ایران در آزادی اینترنت، آخر شد

خودنویس: در گزارشی با عنوان «آزادی در اینترنت ۲۰۱۲» که اخیرا از سوی خانه‌ آزادی منتشر شده، ایران در رتبه آخر در میان کشورهای جهان قرار گرفته است.

مقامات ایرانی که اخیرا محدودیت‌هایی را در سرویس ایمیل جیمیل ایجاد کرده‌اند سابقه درازی در فیلترکردن سایت‌های اینترنتی، تحت تعقیب قانونی قراردادن فعالان اینترنتی و بازداشت آنها، پایین‌آوردن سرعت اینترنت و قطع امکان دسترسی به وی‌پی‌ان و فیلترشکن در روزهای به گفته مسوولان امنیتی دارند.

خانه آزادی همچنین گزارش داده :«بسیاری از کشورهای استبدادی اقدامات‌ گوناگونی را در جهت فیلتر و نظارت یا ایجاد مانع برای آزادی بیان اینترنتی انجام داده‌اند.»

استونی کمترین مورد را در منع دسترسی و نقض حقوق اینترنتی داشته است.

بیش از سه‌چهارم شهروندان این کشور، دسترسی به اینترنت دارد، سرویس‌های تجارت و دولت الکترونیک در این کشور به شکل گسترده‌ای فراهم است و مطبوعات و بلاگرها آزادی گفتن هر حرفی را در فضای آنلاین دارند.

این کشور که در منطقه بالتیک واقع شده و جمعیت آن ۱/۲۷ میلیون نفر است در بالای فهرست خانه آزادی که روز دوشنبه در خصوص وضعیت کشورهای جهان در حوزه اینترنت منتشر شد، قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین آمده است: «استونی تبدیل به یک مدل برای دسترسی آزاد (به اینترنت در کشورها) و موتور توسعه برای جامعه شده است. تمرکز برنامه از روی نگرانی‌های ابتدایی همچون دسترسی، کیفیت و هزینه سرویس‌های اینترتی برداشته شده و روی بحث درباره امنیت، گم‌نام ماندن، محافظت از اطلاعات خصوصی و شهروندان قرار گرفته است.»

آمریکا با دو امتیاز اختلاف در مقام دوم گزارش «آزادی در اینترنت ۲۰۱۲» قرار گرفته است.

کشورهای دیگری که در این جدول مقام خوبی کسب کرده‌اند به ترتیب آلمان، استرالیا و مجارستان هستند.

از انتهای جدول پس از ایران کشورهای کوبا، چین و سوریه قرار گرفته‌اند. سنجا کٍلی، مدیر پروژه آزادی در اینترنت در خانه آزادی می‌گوید که این گزارش رشد چالش‌ها برای آزادی در فضای اینترنت را نمایان ساخته است.

از طریق فاکس‌نیوز

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates