27.09.2012

قیمت دلار در بازار تهران از مرز ۲۷۰۰ تومان گذشت

بی‌بی‌سی: باوجود ایجاد اتاق فروش ارز از سوی بانک مرکزی، قیمت ارزهای خارجی همچنان رو به افزایش است.

در روز پایانی هفته در ایران، دلار با به جای گذاشتن رکوردی تازه از مرز ۲۷۰۰ تومان گذشت و قیمت هر سکه طلای بهار آزادی طرح قدیم نیز به یک میلیون و ۹۰ هزار تومان رسید.

خبرگزاری مهر گزارش داده که هر دلار با قیمت ۲۷۲۰ تومان در صرافی های حوالی میدان فردوسی تهران به فروش رسیده است. هر یورو پول واحد اروپایی با قیمت ۳۵۱۰ تومان و هر پوند بریتانیا نیز به قیمت ۴۳۶۰ تومان معامله شده است.

این در حالی است که دولت به تازگی اتاقی برای مبادلات ارزی به قیمت آزاد ایجاد کرده و ارزهای خارجی را با قیمت هایی کمی پائین تر از قیمت بازار آزاد می فروشد. ابتدا اعلام شده بود که قیمت ارز در این مرکز دو درصد زیر قیمت بازار خواهد بود.

در این اتاق ارز صادرکنندگان و مقادیری از ارزهای نفتی به قیمت زیر قیمت بازار برای واردات کالا خرید و فروش می شود.

قیمت ارز در این اتاق نیز از سوی بانک مرکزی به صورت روزانه تعیین می شود و بانک مرکزی می گوید که از این طریق سعی خواهد کرد که به مرور قیمت ارز را در بازار آزاد کاهش دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا – در روز پنج شنبه در این اتاق هر دلار ۲۳۹۲ تومان و هر یورو ۳۰۸۱ تومان قیمت گذاری شده بود که نسبت به روز قبل تقریبا ده تومان افزایش نشان می دهد.

گزارشها نشان می دهد که در سه روز گذشته یعنی تا پایان روز چهارشنبه ۲۴ میلیون دلار در این اتاق مبادله شده است.
دامنه تغییر نرخ ارز در بیست روز گذشته
ارزهای عمده

پنج شنبه (۱۶ شهریور)
پنج شنبه (۶ مهر) میزان افزایش قیمت
دلار ۲۱۶۱ ۲۷۲۰ ۵۵۹
یورو ۲۷۵۰ ۳۵۱۰ ۷۶۰
پوند ۳۴۳۰ ۴۳۸۰ ۹۵۰

با گذشت چهار روز از تشکیل اتاق خرید وفروش ارز از سوی دولت و بانک مرکزی، قیمت ارز همچنان در حال افزایش است و نشانه ای از کنترل قیمت ارز در بازار آزاد به چشم نمی خورد.

همزمان با رشد قیمت ارز در بازار آزاد، بانک مرکزی ایران به بانکها اجازه داده که ارز در دست مردم را به قیمت تعیین شده در اتاق مبادله ارز خریداری کنند.

این در حالی است که برخی مشتریان ارزی بانک ها، که در بانک ها حساب ارزی دارند، می گویند که برای استفاده از ارز موجود در حساب شان مراجعه کرده اند اما برخی بانکها حاضر نشده اند موجودی ارزی حساب را در اختیارشان بگذارند و اعلام کرده اند که به جای هر دلار، قیمت دولتی آن یعنی ۱۲۲۶ تومان را به آنها می دهند.

این در حالی است که قیمت هر دلار در بازار آزاد بیشتر از دو برابر ارز دولتی است برای همین هم مشتریان بانکها که حساب ارزی دارند، نسبت به اقدام بانک ها اعتراض کرده اند و می گویند که بانکها باید ارزی را که ما در اختیار بانک به عنوان سپرده گذاشته بودیم را به ما پس بدهند نه این که آن را با نصف قیمت بازار تبدیل به ریال کرده و به ما بدهند.

گفته می شود بانک مرکزی برای کنترل بازار تصمیم گرفته تا دارندگان ارز خارجی را تشویق کند که ارزهای خود را به قیمت نزدیک به قیمت بازار آزاد به بانکها بفروشند.

افزایش قیمت ارز، به ویژه از زمانی در ایران شدت گرفت که با تشدید تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای و کاهش صادرات نفت، دسترسی ایران به ارزهای خارجی به خصوص دلار به شدت محدود شد.

دولت و بانک مرکزی ایران در یک سال گذشته با طرح‌های مختلف سعی کرده‌اند تا قیمت ارز را در بازار کنترل کنند، اما نه فشار بر فروشندگان ارز یا بازداشت آنها، نه حذف ارز مسافرتی و نه برنامه تشکیل بازار بورس ارز یا اتاق معلاملات ارزی، هیچ‌یک نتوانسته است مانع از افزایش قیمت ارز در بازار شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates