30.09.2012

ایران: گوگل باید با ما مذاکره کند

بی‌بی‌سی: علی حکیم‌جوادی، رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات ایران، گفته است که درباره فیلتر شدن جی‌میل “مذاکراتی در جریان است.” آقای حکیم‌جوادی اشاره‌ای به این که چه کسانی درگیر این مذاکره هستند نکرده است.

او همچنین از آغاز به کار سرویس‌های ایمیل و جستجوگر “فخر” و “فجر” در داخل ایران خبر داده است.

هم‌اکنون یک هفته از فیلتر شدن سرویس ایمیل جی‌میل و اختلال در استفاده گوگل در ایران می‌گذرد. آقای حکیم‌جوادی گفته که “قطع بودن گوگل ربطی به وزارت ارتباطات ندارد.”

پیشتر رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، گفته بود که دسترسی به جی‌میل با “حکم دادگاه” محدود شده است.

آقای حکیم‌جوادی گفته است: “ما بارها برای مذاکره با گوگل اقدام کرده‌ایم تا این شرکت بتواند دغدغه‌های موجود” را حل کند. او افزوده گوگل باید وارد مذاکره با ایران شود و بسیاری از مسائل را رعایت کند.

آقای حکیم‌جوادی همچنین گفته است: “بحث کارشکنی‌های گوگل موضوع جدیدی نیست” و “اصلا چه دلیلی داشت که گوگل سرویس https راه‌اندازی کند؟ مگر http کار نمی‌کرد؟”

https پروتکلی است که کانال ارتباطی امنی برای کاربر فراهم می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات ایران خطاب به خبرنگاران گفته است: “موضوع جی‌میل را بزرگ نکنید. اگر مسدود شدن جی‌میل از طرف شرکت گوگل و مانند مابقی تحریم‌ها اتفاق می‌افتاد آن وقت کاربران ایرانی همین عکس‌العمل را نشان می‌دادند؟”

وی در پاسخ به این مساله که خدمات جی‌میل در نوع خود از بهترین سرویس‌های ایمیل هستند و ایران نمی‌تواند جایگزین‌های داخلی برایشان ارائه دهد، گفته است: “اگر در خیابان نگاه کنید ممکن است مرسدس بنز هم باشد، اما آیا معنی این حرف آن است که همه باید مرسدس سوار شوند؟”

آقای حکیم‌جوادی همچنین گفته است که در سفرش “به یکی از کشورهای پیشرفته” متوجه شده که دولت آن کشور اجازه نمی‌دهد کاربران برای “دسترسی به خدمات دولتی” از جی‌میل یا هات‌میل استفاده کنند.

مقامات ایران پیش از این نیز محدودیت‌های زیادی برای دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ایجاد کرده‌اند، اما فیلتر کردن جی‌میل و گوگل یکی از شدیدترین این محدودیت‌ها است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates