30.09.2012

دلار در بازار تهران از مرز ٣٠٠٠ تومان گذشت

رادیوفرانسه: قیمت دلار در بازار آزاد تهران یک رکود جدید بر جای گذاشت و روز یکشنبه از مرز ٣٠٠٠ تومان گذشت. بدین ترتیب پول ملی ایران “ریال” یکبار دیگر در برابر ارزهای خارجی ارزش خود را به شدت از دست داد. ریال به نسبت ارزهای معتبر خارجی، فقط ظرف امروز، نزدیک به پنج در صد از ارزش خود را از دست داد.

افزایش قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر خارجی ظرف چند روز گذشته ادامه داشته است. روز پنجشنبه قیمت هر دلار آزاد امریکا تا مبلغ 2690 تومان در تهران افزایش داشت.

افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی با افزایش فوق العاده قیمت طلا در ایران همراه بوده است. کارشناسان این افزایش شدید قیمت ارز و طلا را ناشی از تردید های فزاینده مردم و شرکت های ایرانی در باره اوضاع اقتصادی کشور میدانند.

از پایان سال 2011 میلادی تا کنون، پول ملی ایران، یعنی ریال بیش از 60 در صد از ارزش خود را از دست داده است. روند کاهش ارزش ریال به موازات تشدید تحریم های اقتصادی غرب علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران آغاز گردیده و مسئولان اقتصادی کشور تا کنون از کنترل آن ناتوان بوده اند.

کاهش ارزش پول ملی که از اواخر سال 2011 میلادی در ایران شدت یافته است، تورم قیمت های مواد اساسی مورد نیاز مردم را به دنبال داشته است. کارشناسان نرخ تورم در ایران را برای مدتی کمتر از یک سال بیش از 50 در صد برآورد می کنند.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیروز اعلام کرد که افزایش قیمت دلار نشان دهنده مقاومت بازار در برابر موازین جدید بوده و اطمینان داد که این روند تغییر خواهد کرد.
یاد آور می شویم که از آغاز این هفته برای کنترل ارز، مرکز مبادله ارزی برای وارد کنندگان و صادرکنندگان در ایران آغاز به کار کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates