30.09.2012

اسرائیل چشم به راه فاجعۀ اقتصادی در ایران و قیام مردم است

رادیوفرانسه: بر خلاف بنیامین نتانیاهو که چندان اعتقادی به تأثیر تحریم‌ها ندارد، وزیران اقتصاد و خارجۀ اسرائیل باور دارند که تحریم، ایران را به مرز ورشکستگی کشانده است. این وضعیت به باور آنان، می‌تواند به فاجعۀ اقتصادی و در نهایت به قیام مردم منجر گردد. وزیر خارجۀ اسرائیل می‌گوید: انقلاب میدان تحریر در ایران هم اتفاق خواهد افتاد.

یووال اشتاینیتس*، وزیر اقتصاد اسرائیل، روز یکشنبه به رادیوی دولتی کشورش گفت: “تحریم ایران از سال گذشته وارد مرحلۀ تازه‌ای شد”…
به گفتۀ وی، اقتصاد ایران “هنوز فرو نریخته، اما به این مرحله نزدیک می‌شود”…
او می‌افزاید: “کمبود درآمد نفتی ایران در پایان سال جاری به ٤٥ تا ٥٠ میلیارد دلار خواهد رسید”.
ظاهراً وزیر اقتصاد اسرائیل در این باره با رئیس دولتش، بنیامین نتانیاهو هم‌عقیده نیست. نخست‌وزیر اسرائیل بارها گفته که تحریم‌ها اگرچه بی‌تآثیر نیست، اما حکومت ایران را از ادامۀ برنامۀ اتمی منصرف نخواهد کرد.
اما اعضا کابینۀ نتانیاهو به تدریج کارآیی تحریم‌ها را باور کرده‌اند.
آویگدور لیبرمن، وزیرخارجۀ اسرائیل نیز در مصاحبه‌ای با روزنامۀ هاآرتص می‌گوید که تحریم ایران می‌تواند باعث قیام مردم شود.
لیبرمن در این مصاحبه که روز یکشنبه منتشر شد می‌گوید: “تظاهرات مخالفان در ایران در ماه ژوئن ٢٠٠٩ (خرداد ٨٨) با شدت بیشتر بازخواهد گشت”…
به باور وزیر خارجۀ اسرائیل “انقلاب میدان تحریر (مصر) به شیوۀ ایرانی رخ خواهد داد”.
در مصر، تظاهراتی که از میدان تحریر قاهره آغاز شد، به سقوط حسنی مبارک انجامید.
لیبرمن نیز هم‌صدا با وزیر اقتصاد تأکید کرد که به دنبال سقوط ارزش ریال نسبت به دلار، ایران در وضعیت “فاجعۀ اقتصادی” است.
از نظر او دلایل دیگر وقوع فاجعه در ایران، “کمبود مواد اولیۀ ضروری، افزایش جرم و جنایت” و افزایش تعداد کسانی است که پول خود را خارج می‌کنند و در صدد فرار از کشور هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates