04.10.2012

کلینتون: در صورت همکاری ایران، تحریم‌ها می‌تواند به سرعت کاهش یابد

بی‌بی‌سی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به ناآرامی‌های امروز تهران و سقوط ارزش ریال، گفته است که اگر دولت ایران با قدرت‌های جهانی برای روشن کردن ابهاماتی که در مورد برنامه اتمی‌اش مطرح است همکاری کند، تحریم‌ها علیه این کشور می‌تواند به سرعت کاهش یابد.

خانم کلینتون در عین حال به خبرنگاران گفت که اقدامات دولت ایران عامل اصلی سقوط ارزش پول ملی این کشور بوده است نه تحریم های غرب.

او گفت: “دولت ایران تصمیماتی اتخاذ کرده که هیچ ربطی به تحریم ها نداشته و این تصمیمات بر اوضاع اقتصاد در داخل این کشور اثر گذاشته است… البته تحریم ها هم تأثیر خود را داشته، اما این تأثیرات می تواند در کوتاه مدت برطرف شود، به شرطی که ایران به همکاری صادقانه با گروه ۱+۵ و بقیه جامعه بین المللی تمایل نشان دهد”.

روند کاهش ارزش ریال از حدود یک سال پیش آغاز شد، اما تشدید تحریم های بین المللی از ابتدای ماه ژوئیه (۱۱ تیر) باعث پائین آمدن میزان فروش نفت ایران و محدود شدن امکان انتقال پول حاصل از فروش نفت به داخل ایران شد و به این ترتیب به نظر می رسد که دسترسی دولت به ارز خارجی به شدت کاهش یافته است.

این شرایط در کنار بالاگرفتن حس ناامنی در افکار عمومی ایران باعث شده است که سقوط ارزش ریال در روزهای اخیر شدتی بی سابقه پیدا کند.

امروز چهارشنبه ۱۲ مهر (۳ اکتبر) بخش های بزرگی از بازار تهران تعطیل شد و گروهی از معترضان به بی ثباتی اقتصادی و سقوط ارزش ریال در خیابان های مرکزی تهران تجمع و راهپیمایی کردند.

دولت ایران و رقیبانش در سایر قوای حکومتی ایران در دو روز گذشته یکدیگر را به بی کفایتی و عدم همکاری در جهت حل بحران ارزی متهم کرده اند و هر دو می گویند که طرف مقابل می خواهد از این شرایط برای تسویه حساب سیاسی استفاده کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates