04.10.2012

تعطیلی بازار پس از تهران و مشهد به اصفهان رسید

دویچه‌وله: بازار طلای اصفهان نیمه تعطیل شد. خبرگزاری‌های دولتی ایران گزارش دادند نیروهای امنیتی برای بازگشایی بازار آماده می‌شوند. یک شهروند به دویچه وله گفت: «اتفاقات اخیر بازار شبیه جنبش سبز نبود، این‌بار شورش بود.»

با گذشت یک روز از ناآرامی و اعتصاب در بازار تهران و مشهد، خبرگزاری ایلنا از نیمه‌تعطیل شدن بازار طلای اصفهان گزارش داده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفته است این تصمیم در واکنش به ثابت نبودن قیمت و برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان این صنف گرفته شده است. همزمان روز چهارشنبه در اهواز اطلاعیه‌ای منتشر شد که به‌موجب آن بازاریان این شهر اعلام کرده بودند از روز پنجشنبه (۱۳ مهر، ۴ اکتبر) حجره‌های خود را خواهند بست.

خبرگزاری‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران اما گزارش داد‌ه‌اند که قرار است شنبه ۱۵ مهر، بازار با حضور «ماموران امنیتی» بازگشایی شود. روسای اتحادیه های صنفی به خبرگزاری‌ مهر گفته‌اند که دولت و وزرای اقتصادی با تصمیم گیری‌های اشتباه آثار مخربی را بر اقتصاد بر جای گذاشته‌اند و در حال حاضر اصناف هیچ گونه جایگاهی در اقتصاد ندارد.

ببینید: گالری تصوری از ناآرامی در تهران در پی نوسانات بهای ارز

بنا بر گزارش سایت‌های مخالف حکومت ایران، پنجشنبه ۱۳ مهر نیز بازار تهران تعطیل است. سایت کلمه دراین‌باره گزارش داده است: «صبح روز پنجشنبه را بازار با تعطیلی آغاز کرد و مغازه‌هایی که صاحبان آن‌ها برای دقایقی محل کسب خود را باز یا نیمه باز کردند و با کرکره پایین در مغازه‌ها حضور دارند نیز چراغ ها را خاموش نگه داشته‌اند.»

«اتفاقات بازار شبیه جنبش سبز نبود»

یک شهروند که در تظاهرات ۳ اکتبر در بازار تهران حضور داشته به دویچه وله می‌گوید: «در سه‌راه‌جمهوری مردم رو به مغازه‌هایی که باز بودند فریاد می‌زدند “ببندش، ببندش”. پاساژ علاءالدین کاملا تعطیل بود. وسط خیابان سطل آشغال‌ها می‌سوخت. در چارراه استابول پر از خرده شیشه بود و نیروهای ضدشورش وسط مردم سرگردان می‌لولیدند.»

در همین زمیه روزنامه حکومتی کیهان در شماره پنج‌شنبه ۱۳ مهر، اتفاقات بازار تهران را کار “عده‌‌ای اخلال‌گر” عنوان کرد و نوشته:«نكته قابل تامل،اصرار اوباش موتوری به سردادن شعارهايی عليه جبهه مقاومت در سوريه – هماهنگ با مواضع آمريكا و رژيم صهيونيستی – و گريختن از صحنه بود و همين امر ماهيت وابسته آنان را آشكارتر می‌سازد.»

در فیلم‌هایی که از ناآرامی‌های بازار تهران منتشر شده، معترضان فریاد از جمله می‌زدند: «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن. بازاری باغیرت، حمایت، حمایت».

یکی دیگر از شهروندان ساکن تهران به دویچه وله می‌گوید اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی همین‌گونه جلو برود، اعتراض‌های این چند روز بازار فراگیر خواهد شد. او ادامه می‌دهد: «عده ای معتقدند گرانی دلار اثر مستقیم تحریم هاست و مجموع نظام، از جمله دولت را مقصر می‌دانند. عده‌ای هم معتقدند گرانی دلار کاملا عمدی است و اهرم فشار احمدی نژاد علیه خامنه‌ای‌ست.»

این شهروند تهرانی تاکید می‌کند: «موافقت ضمنی جریان‌های داخلی نظام با مخالفان دولت را هم باید در نظر داشت. بسیاری از راست‌ها و نیز حتی سپاهی‌ها و امنیتی‌ها به جمع‌بندی سرنگونی دولت رسیده‌اند و طبیعی است که که با معترضان یا همکاری می‌کنند یا حداقل سکوت می‌کنند. چون این جریان ماهیت اقتصادی دارد و قدرت بسیج لایه‌های فقیر جامعه را داراست پس امکان فراگیری بیشتری نسبت به جنبش سبز دارد. این حرکت اگر ادامه پیدا کند می‌تواند عامل بسیج صداهای خاموش و بغض های فرو خفته باشد، یعنی منجر به حرکت و همراهی جنبش سبز خواهد شد.»

در روزهای اخیر قیمت دلار از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به نزدیک ۴ هزار تومان رسید و پس از تا ۳۶۲۲ تومان سقوط کرد. این نخستین بار است که در پی اوج گرفتن بحران ارز در ماه‌های اخیر، ناآرامی‌ها در پایتخت ایران دیده می‌شود. بحران ارز هفته‌هاست اقتصاد ایران را متاثر ساخته و مبادلات تجاری را فلج کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates