05.10.2012

درخواست يوتل ست برای توقف پارازيت اندازی توسط ايران

بی‌بی‌سی: یوتل‌ست از سه سال پیش بابت پارازیت‌اندازی بر روی شبکه های ماهواره
شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست از نهادهای بین‌المللی خواسته است به ایران فشار بیاورند تا پارازیت انداختن روی ماهواره‌ها را پایان دهد.

از روز چهارشنبه ۳ اکتبر (۱۲ مهر)، شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا روی ماهواره یوتل‌ست با امواج پارازیت روبرو شده اند.

طبق مقررات اتحادیه جهانی مخابرات – که ایران هم عضو آن است – ایجاد اختلال در ارتباطات رادیو تلویزیونی ممنوع است.

یوتل ست همچنین از نهاد مسوول فرکانس های فرانسه رسما خواسته است مجددا نسبت به این مساله اعتراض کند تا رسیدگی به آن در اولویت قرار گیرد.

یوتل‌ست از سه سال پیش بابت پارازیت‌اندازی بر روی شبکه های ماهواره ای از ایران شکایت کرده است.

بی بی سی فارسی پیشتر گزارش هایی از مخاطبان خود دریافت کرده بود مبنی بر اینکه برنامه های تلویزیون فارسی در ایران با اخلال و پارازیت مواجه شده است.

بی بی سی فارسی از بینندگان خود خواسته است که چنانچه برای مشاهده برنامه های تلویزیون با مشکل رو به رو هستند، به برنامه های فارسی رادیو بی بی سی گوش دهند.

در سال های گذشته، برخی از فعالان سیاسی ایران، یوتل‌ست و سایر ارائه دهندگان خدمات ماهواره ای را متهم کرده اند که برای جلوگیری از پارازیت اندازی بر تلویزیون های فارسی زبان به افدامات لازم دست نزده اند و دلیل آن را فشار از سوی دولت ایران دانسته اند.

سابقه پارازیت اندازی بر برنامه های برخی تلویزیون های بین المللی فارسی زبان به زمان اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران باز می گردد.

در آن زمان، دولت ایران، ظاهرا به منظور جلوگیری از دسترسی رسانه های بین المللی به گزارش های مربوط به تجمع های اعتراضی و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان، محدودیت های شدیدی را در مورد فعالیت خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خارجی در ایران به اجرا گذاشت.

با اینهمه، تصاویر و گزارش هایی توسط شهروندان عادی تهیه می شد و از راه های مختلف، از جمله مصاحبه مستقیم و یا ارتباط اینترنتی در اختیار رسانه های بین المللی قرار می گرفت و همراه با گزارش های سایر منابع خبری، از این رسانه ها پخش می شد.

از آن زمان، پارازیت اندازی بر برنامه های بعضی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان به طور متناوب ادامه داشته و به خصوص هنگام وقوع برخی تحولات سیاسی مرتبط با مخالفان دولت شدت گرفته است.

اگرچه دولت ایران رسما مسئولیت اختلال در پخش برنامه های کانال های تلویزیون ماهواره ای را برعهده نگرفته، اما کارشناسان با شناسایی مراکز ارسال پارازیت در داخل ایران، نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی را عامل پارازیت اندازی دانسته اند.

یوتل ست نیز پیشتر گفته بود که توانسته است مرکز ارسال پارازیت را در داخل ایران شناسایی کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates