09.10.2012

«ایران نیروهای سپاه قدس را از سوریه خارج کرد»

صدای آمریکا: نشریه ساندی تایمز روز یکشنبه گفت ایران ۲۷۵ تن از اعضا سپاه قدس را از سوریه خارج کرده است. ساندی تایمز به نقل از یک مقام امنیتی گفت «آنان اعضای گردانی موسوم به واحد ۴۰۰ هستند که در کنار نیروهای بشار اسد مخالفان انقلابی سوریه را سرکوب می کردند.» این نشریه می گوید واحد ۴۰۰ هفته پیش از سوریه خارج شده و می افزاید که اطلاعات اخیر را خویشاوند یکی از اعضای این واحد نظامی تایید کرده است.

برخی از تحلیلگران اقدام ایران در خارج کردن نیروها از سوریه را حاکی از کاهش اطمینان تهران به بقای اسد در حاکمیت دمشق تعبیر کرده اند.

مخالفان سوریه می گویند ایران برای حمایت از بشار اسد حدود ۵ میلیارد دلار هزینه کرده است. از سوی دیگر درآمد نفت ایران در سایه تحریم های بین المللی به شدت کاهش یافته است. ایران به دلیل عدم همکاری با جامعه بین الملل و پاسخ ندادن به نگرانی های آنان درباره برنامه اتمی اش، مورد اعمال تحریم های شدید بین المللی بویژه بر صادرات نفت و مراودات بانکی مواجه شده است. سقوط ارزش ریال و افزایش بهای مواد غذایی از تبعات این تحریم ها در ایران است.

هفته گذشته وزیر دارایی اسرائیل، یووال استینیتص، پیش بینی کرد اقتصاد ایران به سوی سقوط پیش برود. یک سند وزارت خارجه اسرائیل که هفته گذشته به بیرون درز کرد نیز نشان می دهد که تحریم ها بیش از آنچه پیش بینی می شد به اقتصاد ایران صدمه زده اند.

روز شنبه، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا به ایران هشدار داد که اگر به نگرانی های جهانی درباره برنامه هسته ای تهران پاسخ درست ندهد، جامعه بین الملل آماده است تا تحریم های بیشتری راعلیه ایران اعمال کند.

اولین بار ماه گذشته بود که محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران رسما بر حضور نظامی ایران در سوریه صحه گذاشت و گفت: «شماری از اعضای سپاه قدس در سوریه حضور دارند.» سرلشگر جعفری گفت این افراد در عملیات نظامی هیچ مشارکتی ندارند: «سپاه پاسداران کمک اطلاعاتی و حتی مالی (به سوریه) می رساند و هیچ گونه مشارکت نظامی در کار نیست.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از حسین طائب، معاون اطلاعات سپاه پاسداران گفته است: «ما همه مسئولیت داریم تا از سوریه حمایت کنیم و نگذاریم خط مقاومت شکسته شود.»

پس از این اظهارات بود که اعضای غربی شورای امنیت اقدام ایران در حمایت از اسد را محکوم کردند. از جمله سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت کمک تسلیحاتی ایران به رژیم اسد، «بسیار نگران کننده» است.

یک گروه مستقل کارشناسی در شورای امنیت، که تحریم های اعمال شده علیه ایران را بررسی می کند از چندین موردانتقال تسلیحات از ایران به سوریه سخن گفته است. دمشق، قطر و عربستان سعودی را به حمایت تسلیحاتی از انقلابیون مخالف دولت در سوریه متهم می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates