20.10.2012

یک مقام بلندپایه امنیتی لبنان در انفجار مهیب بیروت کشته شد

رادیوفردا: انفجار مهیبی که در میدان ساسین منطقه اشرفیه بیروت پایتخت لبنان بعد از ظهر جمعه روی داد، شماری کشته و زخمی برجای گذاشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این انفجار وسام حسن رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان کشته شده است.

شبکه‌های خبری لبنانی از جمله الجدید و ال بی‌سی گزارش داده‌اند که الحسن سوار بر خودرویی به همراه یکی از همراهانش بود که تماس با آنها از لحظه انفجار قطع شده است.

وسام حسن روزهای گذشته خارج از لبنان بود و روز پنجشنبه به این کشور بازگشته بود.
وسام حسن از شخصیت‌های گروه ۱۴ مارس، گروه منتقد حزب الله و نظام سوریه، به شمار می‌آید.

اداره اطلاعات در سازمان امنیت لبنان، مسئولیت‌های بسیاری از جمله تحقیق در حوادث امنیتی و سیاسی مختلف را بر عهده دارد.

اخبار متفاوتی درباره تلفات این حادثه تاکنون اعلام شده است. خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است که در این انفجار، دستکم ۸ نفر کشته و ۷۸ نفر زخمی شده‌اند. اما وزیر بهداشت لبنان در بیانیه‌ای آمار اولیه تلفات را سه کشته و ۸۶ زخمی اعلام کرده است.

علت انفجار هم هنوز به طور دقیق مشخص نیست. خبرگزاری دولتی لبنان به نقل از منابع امنیتی از احتمال وقوع انفجار به وسیله خودروی بمبگذاری شده سخن گفته است. برخی دیگر از شبکه‌های خبری لبنان اما انفجار یک مین کار گذاشته شده زیر خودرویی پارک شده در منطقه را علت انفجار اعلام کرده‌اند.

​​منطقه اشرفیه، منطقه مسیحی‌نشین در بیروت است. مکان انفجار منطقه‌ای مسکونی است و تعداد زیادی از مناطق مسکونی و رستوران‌ها در منطقه، در پی انفجار آسیب دیده‌اند.
نزدیک‌ترین ساختمان سیاسی به مکان انفجار، ساختمان حزب مسیحی کتائب است که به فاصله ۲۰۰ متری از محل حادثه قرار دارد. این حزب از گروه‌های منتقد حزب الله لبنان و نظام حاکم بر سوریه است.

از حدود پنج سال پیش که لبنان سلسله‌ای از انفجارهایی که شخصیت‌های سیاسی لبنانی را هدف قرار داد، تاکنون انفجاری در بیروت روی نداده بود. لبنان اما چندی است که در پی بحران سوریه، شاهد برخی نا‌امنی‌ها و درگیری میان هواداران گروه‌های مختلف بود. در ماه‌های اخیر، شکاف و تنش میان گروه‌های همپیمان و مخالف نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه بیشتر شده است.

پیشتر نیز میشل سماحه وزیر سابق لبنانی به اتهام تلاش برای بمبگذاری در برخی مناطق لبنان دستگیر شده بود. او متهم است که قصد داشته این اقدام را با هماهنگی دولت سوریه انجام دهد.

برخی شخصیت‌های مرتبط با جناح ۱۴ مارس نظام بشار اسد را متهم به دست داشتن در انفجار روز جمعه بیروت کرده‌اند. نهاد مشنوق نماینده پارلمان لبنان از گروه ۱۴ مارس از جمله این افراد است که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المستقبل این اتهام را مطرح کرده است.

برخی دیگر از شخصیت‌های لبنانی از جمله شربل نحاس وزیر کشور لبنان که از گروه ۸ مارس،همپیمان حزب الله و نظام سوریه، است، با حضور در محل انفجار، خواستار انتظار تا پایان تحقیقات برای مشخص شدن عامل یا عاملان حادثه شد.

از سویی میشل سلیمان رئیس جمهور و نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان شامگاه جمعه برای بررسی انفجار، تشکیل جلسه دادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates