21.10.2012

وزارت آموزش و پرورش تصویب کرده است: ۱۰ نمره برای بازدید اجباری از مناطق جنگی

دیگربان: سایت‌های «خبر‌آنلاین» و «بازتاب امروز» از «اجباری» بودن شرکت دانش‌ آموزان در یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های تبلیغی سپاه پاسداران به نام اردو‌های «راهیان نور» خبر دادند.

این سایت‌ها نوشته‌اند آموزش و پرورش شرکت دانش آموزان در این اردو‌ها را اجباری اعلام کرده و در صورت خودداری دانش‌ آموزان از شرکت در چنین برنامه‌ای٬ از درس آموزش دفاعی آن‌ها ۱۰ نمره کسر می‌شود.

کاروان «راهیان نور» به گروه‌هایی گفته می‌شود که به منظور بازدید از مناطق عملیاتی جنگ هشت ساله ایران و عراق از نقاط مختلف ایران عازم این مناطق می‌شوند.

این کاروان‌ها توسط بسیج٬ سپاه و نهادهای وابسته به آن‌ها در موسسات مختلف از جمله ادارات و مراکز آموزشی سازمان داده می‌شوند.

سایت «خبر‌ آنلاین» روز ۲۶ مهر گزارش کرده بود خانواده برخی دانش آموزان از اعزام اجباری فرزندان خود به این اردو‌ها راضی نیستند و از این مسئله به سازمان بازرسی کل کشور شکایت خواهند کرد.

آن‌طور که این سایت نوشته است٬ خانواده‌های معترض گفته‌اند این اجبار «تجاوز به حریم خصوصی و حقوق خانواده است.»

شامگاه جمعه (۲۸ مهر) یکی از اتوبوس‌های کاروان «راهیان‌ نور» در مسیر بازگشت از مناطق جنگی در محور لردگان به خوزستان واژگون شد که بر اثر این سانحه ۲۶ دانش‌ آموز دختر کشته و ۲۳ تن دیگر زخمی شدند.

مرگ این دانش آموزان منجر به از سر گیری انتقاد‌ها و اعتراض‌ها از برگزاری اجباری این اردو‌ها در جمهوری اسلامی شده است.

سایت «بازتاب امروز» نوشته که برگزاری این اردو‌ها با میلیارد‌ها تومان هزینه و سوانح رانندگی منجر به مرگ ده‌ها نفر از شرکت‌ کنندگان در این اردو‌ها «موجب تخریب وجهه دفاع مقدس شده است.»

این سایت افزوده اردو‌های «راهیان نور» با هدف «سیاسی» و «تبلیغی» برگزار می‌شود و «در عمل نیز نتیجه قابل انتظار را در برنداشته است.»

حمیدرضا عزیزی فارسانی٬ نماینده اردل و فارسان در مجلس نیز با انتقاد از برگزاری این اردوها٬ خطاب به وزیر آموزش و پرورش و فرمانده بسیج گفته است: «راضی می‌شوید بچه خودتان در این مسیر از دست برود و جسد او را تحویل بگیرد؟»

آقای فارسانی افزوده است: «باور کنید شهدای ما هم راضی نیستند که این بچه‌ها اینگونه پرپر شوند.»

کاروان‌های «راهیان نور» که برگزاری آن‌ها از ۱۵ سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد٬ تاکنون بیش از ۱۰۰ قربانی به همراه داشته است.

در اردو‌های «راهیان نور» به طور معمول کسانی شرکت داده می‌شوند که عضو بسیج یا نیرو‌های وابسته به سپاه نیستند.

در طول برگزاری این اردو‌ها تلاش می‌شود دانش‌ آموزان و سایر شرکت کنندگان به طور افتخاری جذب نیرو‌های بسیج و نهاد‌های مرتبط با سپاه شوند.

از دیگر اهداف عمده برگزاری این اردو‌ها تلاش برای تربیت نیرو‌های وفادار به جمهوری اسلامی است که بسیاری از این نیرو‌ها از میان نوجوانان انتخاب می‌شوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates