23.10.2012

لاریجانی: گردنکشی مقابل رهبری عزت نیست

بی‌بی‌سی: آقای لاریجانی گفته “به دلیل شرایط کشور” به گفته‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد پاسخ نداده

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، در جلسه‌ پرسش و پاسخی که امروز، ۱ آبان(۲۲ اکتبر) با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران داشت، گفت سابقه داشته که بعضی مقامات حکومتی با آیت‌الله علی خامنه‌ای مخالفت کنند، اما افزود که این کار غلط است.

آقای لاریجانی در پاسخ به دانشجویی که از او پرسیده بود چرا در عمر ۳۳ ساله جمهوری اسلامی هیچ مسئولی در مقابل رهبر نایستاده است، گفت: “البته این مورد را داشته‌ایم، اما کار غلطی است” و افزود: “این که کسی بخواهد مقابل رهبری گردنکشی کند عزت نیست.”

او همچنین اظهار کرده که رهبر ایران در پی تحمیل اراده خود به نهادهای حکومتی نیست و گفته: “مگر رهبری چه می‌خواهند؟ خود ایشان هم یک بار گفتند تا جایی که صدمه‌ای به مسیر انقلاب وارد نشود دخالت نمی‌کنم.”

عملکرد ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس‌جمهور ایران، از جمله مواردی است که آقای لاریجانی به عنوان نمونه مخالفت مسئولان جمهوری اسلامی با رهبر حکومت به آن اشاره کرده است.

او همچنین با نادرست خواندن مشی پیشین دولت ایران در مناقشه هسته‌ای، تلویحا گفته است که رهبر ایران با سیاست‌های هسته‌ای دولت محمد خاتمی مخالف بوده اما به گفته آقای لاریجانی “به نظر جمع احترام می‌گذاشته است.”

محافظه‌کاران دولت آقای خاتمی را به سازشکاری در مناقشه هسته‌ای متهم می‌کنند.

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر گفت که “نباید اختلاف قوا به رسانه‌ها کشیده شود.” او همچنین افزوده که “به دلیل شرایط کشور” به گفته‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، پاسخ نداده است.

محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری حدود سه هفته پیش خود در واکنش به کم‌اثر دانستن تحریم‌‌ها در وضعیت اقتصادی ایران توسط آقای لاریجانی، به او طعنه زده بود: “لابد تصمیم‌های ایشان تاثیر دارد و نه تحریم‌ها.”

او همچنین در نامه‌ای که امروز به صادق لاریجانی نوشته از قوه قضاییه انتقاد کرده و خواستار بازدید از زندان اوین شده است. این در حالی است که پیشتر رهبر ایران مقامات حکومتی را به آرامش فراخوانده بود.
‘به موسوی تبریک نگفتم’

آقای لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ این گفته را که به میرحسین موسوی تبریک گفته است تکذیب کرد.

او گفته “اگر مختصر عقلی هم داشتم می‌دانستم که در چنین وضعیتی به کسی وعده ندهم.”

رییس مجلس ایران با اشاره به سابقه امنیتی خود از عملکردش در مقطع انتخابات دفاع کرده است.

آقای لاریجانی همچنین درباره سفرش به مصر و دیدار با حسنی مبارک، رییس‌جمهور سابق مصر، توضیح داده است. او گفته در سیاست خارجی لزوما با “نماز شب‌خوان‌ها” روبرو نیستیم، بلکه برخی از دیپلمات‌ها و مقامات کشورهای دیگر “عرق‌خور و هم‌جنس‌باز” هستند.

او افزوده که با این حال جمهوری اسلامی باید روابط خارجی خود را حفظ کرده و از موضع خودش دفاع کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates