23.10.2012

پنج میلیارد دلار تقلبی در ایران؛ واقعیت یا شایعه عمدی؟

دویچه‌وله: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادعا کرده که ۵ میلیارد دلار تقلبی در ایران در جریان است. یک رسانه آلمانی نوشت که این ادعا یا صحت ندارد و یک حقه برای ارعاب مردم است، یا اگر صحت داشته باشد، جعل دلار کار دولت ایران است.

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مدعی است که پنج میلیارد دلار ارز تقلبی وارد ایران شده و او از این امر اطلاع دارد. وی نگفت که منبع اطلاعات او کیست یا ارز تقلبی از کجا وارد کشور شده است.

گفته می‌شود این فقط ارسلان فتحی‌پور است که چنین ادعایی دارد و برخی نمایندگان مجلس این شایعه را بیشتر یک جنگ روانی می‌دانند، با این هدف که از میزان تقاضای مردم در بازار ارز کاسته شود.

فتحی‌پور که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را به او سپرده‌اند، در مصاحبه با سایت “تجارت فردا” حاضر نیست منبع اطلاعات خود را بگوید.

این نماینده اصولگرا در برابر این پرسش که هیچ نماینده‌ای ادعای او را تأیید نمی‌کند و کسی نمی‌داند که منبع اطلاعات وی از دلارهای تقلبی کجاست، می‌گوید: «من احساس می‌کنم وظیفه‌ای ندارم که منابعم را به آقایان بگویم. اگر می‌خواهند مستندات من را ببینند، درخواست بدهند و خودشان از من تقاضا کنند تا به آنها بگویم که اعداد و ارقام را از کجا به دست آورده‌ام. این یکسری اطلاعات مستند است که نشان می‌دهد ارز تقلبی به میزان زیادی در حال توزیع بین مردم است».

«مسئولان از من خواستند مردم را مطلع کنم»

فتحی‌پور با اطمینان می‌گوید که دلارها توزیع شده‌اند و می‌افزاید: «برخی افراد منابع من هستند و برخی هم مسئول هستند و این اطلاعات را که از قضا درست هم هست در اختیارمان می‌گذارند؛ و آنها هم قطعاً از من خواستند تا این اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهم».
ارسلان فتحی‌پور، رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: برخی مسئولان اطلاعاتی کشور به من گفته‌اند که پنج میلیارد دلار تقلبی وارد کشور شده و در حال توزیع است، و من باید این را به اطلاع مردم برسانم. ارسلان فتحی‌پور، رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: برخی مسئولان اطلاعاتی کشور به من گفته‌اند که پنج میلیارد دلار تقلبی وارد کشور شده و در حال توزیع است، و من باید این را به اطلاع مردم برسانم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی است که پنج میلیارد دلار تقلبی وارد کشور شده و بخش زیادی از آن در حال توزیع بین مردم است و افرادی هم دستگیر شده‌اند.

درباره این‌که مردم با دلارهای احتمالا تقلبی که خریده‌‌اند چه باید بکنند و چه کسی مسئول است و چرا دستگاه‌های امنیتی پیش از این به مردم هشدار نداده‌اند و امروز هم سکوت کرده‌اند، فتحی‌پور می‌گوید: «کسی تعهد نکرده بود که مردم نروند ارز قلابی بخرند. خوب خریدند حالا هم ضرر می‌کنند».

پیامدهای سنگین ادعای رئیس کمیسیون اقتصادی

سایت “بازتاب امروز” ضمن هشدار نسبت به پیامدهای سنگین شایعاتی از این دست می‌نویسد، این دومین بار است که مسئولان اقتصادی ایران برای کاهش تقاضا در بازار آزاد ارز، متوسل به انتشار “شایعه ورود دلارهای تقلبی به بازار” می‌شوند.
سال گذشته چنین “شایعه‌ای” از سوی وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت و امسال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به آن دست زده است.

از دید نویسنده گزارش بازتاب امروز، توزیع دلار تقلبی در مقیاس میلیاردی بی‌شک توجه محافل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را به خود جلب خواهد کرد: «چاپ دلار یکی از خطوط قرمز امنیتی ایالات متحده است که در صورت انجام سازماندهی‌شده جعل دلار در هر نقطه جهان، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با خشن‌ترین رفتار ممکن با آن برخورد می‌کند».

بازتاب امروز می‌افزاید: «این رفتارها تا حدی بازدارنده است که حتی در زمان جنگ سرد کشورهای بلوک شرق با وجود روابط خصمانه با آمریکا کمتر به چنین اقدامی دست می‌زدند و برای گروه‌های بزهکاری بزرگ جهان نیز قاچاق مواد مخدر تجارتی بسیار کم خطرتر از جعل دلار است».

این پایگاه اینترنتی هشدار می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی می‌‌تواند در مظان اتهام توزیع دلار تقلبی قرار گیرد.

منبع نشریه آلمانی: احتمالا کار دولت ایران است

روزنامه آلمانی “زوددویچه تسایتونگ” در مقاله‌ای به قلم آنتون کروگر پاول در ۱۶ اکتبر، ضمن شرح بحران ارز در ایران به ادعای ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد.
این روزنامه نوشت که احتمالا حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با این‌گونه شایعات مانع ادامه تبدیل ریال به ارز توسط مردم شود.

“زوددویچه” به نقل از “یک منبع اطلاعاتی” خود می‌افزاید: «خود دولت این پول را وارد چرخه نقدینگی کرده تا به صورت ساختگی ارزش ریال را بالا ببرد». به ادعای منبع اطلاعاتی این روزنامه، میلیاردها دلار تقلبی وارد ایران شده، ولی هنوز معلوم نیست چه مقادیری از آن در بازار توزیع شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates