30.10.2012

یدالله روزچنگ، شاگرد نانوایی که مرد 6 میلیارد دلاری پشت صحنه قاچاق دلار شد

بازتاب: این فرد که نام وی یدالله روزچنگ است و به صورت ویژه مورد حمایت رییس دولت بوده است، بعد از تشدید تحریم‌ها، به یکی از بزرگترین دلالان ارزی تبدیل شده است. این چهره فرهیخته که البته سطح سواد پایینی داشته، پیش از این شاگرد نانوا، راننده تاکسی و … بوده است. او از سال 1379 به تهران می آید و کار خود را از قاچاق پارچه از طریق کردستان عراق آغاز می کند

با گذشت یک ماه از نوسانات شدید ارزی، سرانجام «بازتاب» به پشت پرده این نوسانات که بی ارتباط با برخی مسئولین ارشد دولتی نیست دست یافت.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، از اوایل مهرماه که بازار ارز ملتهب شد، شایعات گوناگونی در این باره در رسانه ها مطرح گردیده که اتفاقا یکی از منابع اصلی این شایعات، مسئولان رسمی بوده اند؛ بویژه مصاحبه محمدرضا رحیمی و معرفی فردی به نام جمشید بسم الله به عنوان عامل التهابات ارزی کشور.

اگرچه تحقیقات نشان داد جمشید بسم الله دلال خرده پایی بوده است که در مقایسه با متهم اصلی نوسان دلار، عددی محسوب نمی شود.

این فرد که نام وی یدالله روزچنگ است و به صورت ویژه مورد حمایت رییس دولت بوده است، بعد از تشدید تحریم‌ها، به یکی از بزرگترین دلالان ارزی تبدیل شده است.

این چهره فرهیخته که البته سطح سواد پایینی داشته، پیش از این شاگرد نانوا، راننده تاکسی و … بوده است. او از سال 1379 به تهران می آید و کار خود را از قاچاق پارچه از طریق کردستان عراق آغاز می کند. اما در حال حاضر چند کارخانه، شبکه حمل‌ونقل و ده ها میلیارد تومان سرمایه دارد. گفته می شود در سوابق وی 4 فقره دستگیری و در پرونده وی ارسال پول به «پ پ ک» و پژاک به چشم می خورد.

یک منبع آگاه در گفتگو با “بازتاب”، ورود روزچنگ به شبکه توزیع دلار را در سال 90 اعلام کرد و افزود: یکی از مقامات ارشد اجرایی چندین نامه برای حمایت از وی و ابقای وی در این شبکه ، ارسال کرده و از ارتباط با یکی از دستگاه های خاص و حمایت‌های سیاسی دو تن از اعضای حلقه نخست احمدی نژاد برخوردار بوده و چندین بار دستورات عجیبی به نفع وی خطاب به بانک مرکزی صادر شده است .

البته خود وی ادعا کرده است: معرف من رئیس جمهور بوده است! که نمی توان درباره این ادعا اظهار نظر قطعی کرد.

گفته می‌شود در دوره ای‌، معادل 800 میلیارد تومان به وی ارز پرداخت شده بود، اما وی به این هم راضی نبود و با دستوری مبنی بر اختصاص سهمیه بیشتر، سهم روزچنگ افزایش یافته و وی بخش زیادی از ارزهایی را که در اختیار داشته در داخل فروخته و یا تبدیل به طلا کرده و به خارج انتقال داده است.

طبق اطلاعات خبرنگار “بازتاب”، وی در اواسط تابستان دستگیر شده و سپس با عدم تزریق ارز به بازار از سوی بانک مرکزی، نوسانات ارزی آغاز شد.

برآوردها از توزیع بیش از 6 میلیارد دلار ارز توسط وی در بازار حکایت دارد.

با وجود آن که بانک مرکزی بر توزیع ارز از سوی صرافی های مجاز تاکید دارد، این شخص که قبلا مجوز صرافی نداشته، در فروردین ماه سال 91 مجوز صرافی دریافت کرده است.

روز چنگ شبکه ای برای خود داشته و تعاملات زیادی نیز با بازار امارات داشته است. روش کار او این گونه بوده که دلار را به دوبی می برده و به برخی مبادلات نظیر تبدیل دلار به درهم و بالعکس، علاوه بر بردن سود، از طریق نرخ ارز در دوبی در بازار ارز داخل تاثیر می گذاشته است.

از جمله اتهامات نسبت داده شده به او، تخلف در مبلغ فروش دلارها و سقف مجاز فروش بوده است. به عنوان نمونه، اگرچه قرار بوده وی از هر دلار یک تا دو تومان سود کند، بین 30 تا 300 تومان سود کرده و از آنجا که رقام ارزی در اختیار وی میلیاردی و نجومی بوده، احتساب این سودها در گردش مالی عجیب وی، سر به فلک می کشد.

بازتاب در آینده گزارشهای منحصر به فردی در این باره منتشر می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates