04.11.2012

جزئیات تازه از مرد 6 میلیارد دلاری پرونده قاچاق دلار و نفوذ کم نظیرش!

بازتاب‌امروز: سال گذشته مصرکانلو، یکی از سرشاخه های قاچاق دلار، الی که اتهامات وی صدها میلیارد تومان بود،با وثیقه تنها 17 میلیارد تومان! آزاد شد و به خارج از کشور گریخت. درحالیکه تنها با ارزهایی که از بانک مرکزی به قیمت 1226تومان دریافت و به قیمت 1400تا 1900 تومان فروخت، چند برابر این وثیقه را جبران کرد

در حالی که “بازتاب” در گزارشی بخشی از اطلاعات مربوط به پرونده برادارن روزچنگ را افشا کرده بود، در گزارشی جدید اطلاعات تازه ای از پیشینه این گروه افشا می گردد.

به گزارش خبرنگار “بازتاب”، برادران روزچنگ که از یدالله و انور روزچنگ تشکیل می شوند، در اواخر دهه هفتاد، فعالیت اقتصادی خود را آغاز می کنند. این برادران در قاچاق پارچه از کردستان عراق به ایران به صورت جزء برای قاچاقچی دیگری فعالیت می کردند تا آن که یدالله روزچنگ به تهران می آید و فعالیتهای اقتصادی خود را گسترش می دهد و سپس با گسترش کار خود از پارچه به ارز، در دهه هشتاد به ثروت هنگفتی می رسد.

اوج رونق فعالیت این برادران در دوران دولتهای نهم و دهم بوده است که با ایجاد صرافی در دبی و تهران به انتقال و قاچاق ارز می پرداختند و سپس برخی فعالیتهای اقتصادی از جمله شرکت ایستک (آریا نوش) را برای پوشش فعالیتهای پنهان خود خریداری می کنند.

با اوج گرفتن حمایتهای دولت از برادران روزچنگ، فعالیت اقتصادی آنان گسترش می یابد، به نحوی که بسیاری از عوامل خرده پای قاچاق که با قاطر به وارد کردن اجناس قاچاق به کشور می پرداختند، برای آنها کار می کردند.

برادران روزچنگ با ساخت مجتمع های تجاری بزرگ در کردستان تقریبا به قطب بلامنازع فعالیتهای اقتصادی در منطقه تبدیل شده و برخی افراد مسلح در کردستان عراق نیز تحت کمکهای آنان قرار گرفته و امینت محموله های قاچاق روزچنگ را تامین می کردند.

گفته می شود روزچنگ و شرکایش چنان روابطی با دولت برقرار کرده که از نفوذ خاصی در سایر دستگاه ها هم برخودار است و پس از برخورد با وی، فشار سنگینی به دستگاه های مربوطه وارد شده است.

سال گذشته در پرونده دستگیری مصرکانلو، یکی از سرشاخه های قاچاق دلار، در حالی که اتهامات وی بالغ بر صدها میلیارد تومان بود، وی با وثیقه تنها 17 میلیارد تومان! آزاد شد و سپس به خارج از کشور گریخت.

این درحالی است که مصرکانلو سال گذشته تنها با ارزهایی که از بانک مرکزی به قیمت 1226تومان دریافت و به قیمت 1400تا 1900 تومان فروخت، چند برابر این وثیقه را جبران کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates