05.11.2012

فرانسوا اولاند با ملک عبدالله درباره سوریه و ایران گفت وگو کرد

رادیوفردا: گزارش ها حاکی است که فرانسوا اولاند، ریيس جمهور فرانسه، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز يکشنبه ۱۴ آبانماه در جده درباره ايران و بحران سوريه مذاکره کرده اند. فرانسوا اولاند پس از اين ديدار گفت، پاریس از تشکيل دولت انتقالی توسط مخالفان بشار اسد حمايت می کند. وی همچنین جاه طلبی هسته ای ايران را «تهديدی» برای منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روماين نادال، يک سخنگوي فرانسوا اولاند، گفته است: «رييس جمهور فرانسه در ديدار با ملک عبدالله در خصوص صلح خاورميانه، برنامه هسته ای ايران، بحران سوريه و روابط بين دوکشور مذاکره کرد.»

طبق این گزارش، فرانسوا اولاند پس از ديدار با ملک عبدالله در يک کنفرانس خبری گفت: فرانسه از تشکيل دولت انتقالی توسط مخالفان استقبال می کند،‌ تشکيل چنين دولتی مشروعيت کامل داشته و باعث حصول اطمينان از انتقال دمکراتيک قدرت سياسی در سوريه خواهد شد.

رييس جمهوری فرانسه همچنين بر ضرورت تجديد نظر در ساختار تشکيلات مخالفان حکومت بشار اسد تاکيد کرده است.

اين در حالی است که گروه های مخالف بشار اسد، رييس جمهوری سوريه دردوحه پايتخت قطرتشکيل جلسه داده اند تا در خصوص تشکيل يک جبهه واحد مذاکره کنند. قرار است آنها درباره تغيير در ساختار شورای ملی سوريه که مهم‌ترين گروه مخالف در تبعيد بشمار می‌رود، گفت گو کنند.

اخيرا آمريکا از ساختار اين شورا انتقاد کرده است. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا پیشتر گفته بود، شورای ملی سوريه جريان هايی را که در داخل سوريه در حال مبارزه با حکومت بشار اسد هستند،نمايندگی نمی کند.

در همين حال رييس جمهوری فرانسه در پاسخ به پرسشی در خصوص کمک های نظامی به مخالفان حکومت بشار اسد، گفته است چنین اقدامی منوط به تشکیل دولت انتقالی است.

فرانسوا اولاند همچنين گفته است که ديدگاه فرانسه و عربستان در قبال بحران سوريه به يکديگر بسيار نزديک است.

فعالان سوری می گويند، ازآغاز نا آرامی ها در سوريه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۳۶ هزار نفر در اين کشور کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند در اين کنفرانس خبری در خصوص برنامه هسته ای ايران نيز گفت: خواست ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای«تهديدی» برای کل منطقه و جهان است.

وی همچنين گفته است فرانسه و عربستان در خصوص تشديد تحريم های عليه ايران برای توقف برنامه هسته ای اين کشور توافق دارند.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای است. ایران با رد این اتهام می گوید، برنامه هسته ایش صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates