07.11.2012

واردات کالاهای لوکس در ایران متوقف شد

بی‌بی‌سی: یک مقام دولتی ایران اعلام کرده که واردات کالاهای لوکس به این کشور متوقف شده است.

حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به خبرگزاری مهر گفته است که این توقف به صورت موقتی است.

این مقام دولتی گفته “هم اکنون درحال بررسی برای رفع یا عدم رفع ممنوعیت کالاهای مشمول آن هستیم.”

دولت ایران همزمان با افزایش بی سابقه نرخ برابری ارز و کاهش ارزش ریال، اعلام کرده بود که تصمیم دارد تامین ارز لازم برای کالاهای لوکس یا غیر ضروری را متوقف کند.

خودروهای سواری پرمصرف، لوازم خانگی، موبایل و رایانه و اجزا آن، اسباب بازی، وسایل تزئینی از جمله کالاهایی است که با قطع تامین ارز صادراتی، واردات آنها به ایران متوقف شده است.

نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی ایران بیش از قیمت ارز رسمی و ارز وارداتی است که دولت در اختیار واردکنندگان کالاهای اساسی و لوکس قرار می دهد.

به این ترتیب با افزایش عوارض گمرکی برخی از کالاهای غیرضروری و لوکس، عملا قیمت تمام شده این کالاها برای فروش در داخل ایران گران‌تر و تقاضا برای خرید آن‌ها کمتر خواهد شد که قاعدتا انگیزه واردکنندگان را برای ورود این نوع کالاها به ایران کاهش خواهد داد.

شماری از اقتصاددانان و صاحبان صنایع در هفت سالی که از عمر دو دولت محمود احمدی نژاد می گذرد، به رئیس جمهور ایران در باره واردات بی‌رویه کالا هشدار داده بودند.

به گفته کارشناسان، افزایش بی‌سابقه واردات کالا به ایران و حمایت دولت از واردکنندگان به نابودی تولید و صنایع داخلی ایران منجر می شود که در شرایط مشابه، توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارد.

ارزش واردات کالاهای لوکس به ایران بر اساس آمارهای دولتی حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates