12.11.2012

هدایت ائتلاف تازه مخالفان سوری به یک روحانی سپرده شد

بی‌بی‌سی: یک روحانی برجسته اهل دمشق، پایتخت سوریه، که از این کشور گریخته است در نشستی در قطر به عنوان رهبر یک ائتلاف تازه از مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برگزیده شده است.

معاذ الخطیب، امام سابق مسجد جامع بنی امیه دمشق، یک چهره میانه رو تلقی می شود و در حالی به این سمت منصوب می شود که گروه های مخالف در روز یکشنبه با طرحی برای اتحاد میان جناح های مختلف توافق کردند.

ریاض فرید حجاب نخست وزیر اسبق و بلندپایه ترین مقامی که تاکنون به حکومت سوریه پشت کرده است گفت: “امروز در دوحه، جناح های مختلف برای اولین بار در یک پیکر واحد متحد شدند. در نتیجه ما از جامعه جهانی می خواهیم مخالفان سوری را به عنوان نمایندگان سوری ها به رسمیت بشناسند.”

آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه در هفته های اخیر فشار خود را بر مخالفان حکومت بشار اسد افزایش داده بودند تا به یک موضع واحد دست پیدا کنند.

شیخ معاذ الخطیب که ۵۲ ساله است در ماه ژوئیه پس از چند بار دستگیری، دمشق را به مقصد قاهره ترک کرد.

او که از قبل برای پایان مناقشه در سوریه در تلاش بوده در ماه ژوئیه در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: “من می خواهم مردم سوریه متحد باقی بمانند.”

او ماه گذشته در نطقی در دوحه خواستار یافتن راه حلی سیاسی برای نجات سوریه از ویرانی بیشتر شد و استدلال کرد که مذاکرات “رژیم را نجات” نخواهد داد اما امکان ترک قدرت با کمترین خسارت را برای آن فراهم خواهد کرد.

مخالفان و فعالان سیاسی در سوریه می گویند حدود ۳۶ هزار نفر در ناآرامی های این کشور جان خود را از دست داده اند.

صدها هزار نفر هم از زمان شروع ناآرامی ها از کشور گریخته اند.

پیشتر در روز شنبه ارتش اسرائیل گفت که تیرهای اخطار به سوی سوریه شلیک کرده است که پس از برخورد گلوله خمپاره از سوریه به یک پست دیده بانی اسرائیل در بلندی های جولان بود.

این اولین مورد مبادله آتش میان دو طرف از زمان جنگ ۱۹۷۳ است.
“توازن دقیق”

مخالفان بشار اسد پس از سه روز مذاکره در هتلی در دوحه قطر در مورد ائتلاف تازه به توافق رسیدند

علی صدرالدین البیانونی نماینده اخوان المسلمین در گفتگوهای قطر گفت که گروه جدید “ائتلاف ملی برای نیروهای مخالف و انقلاب سوریه” نامگذاری خواهد شد.

ریاض سیف از مخالفان برجسته و سوهیر الاتاسی فعال ممتاز غیرمذهبی دو معاون این گروه خواهند بود که پس از یک هفته گفتگوها در دوحه تشکیل می شود.

جیم میور خبرنگار بی بی سی در بیروت، رهبری این ائتلاف را یک تیم به دقت متوازن شده توصیف می کند که در مرحله بعد به چهره و صدای مخالفان سوری بدل خواهد شد.

شورای ملی سوریه که قبلا به عنوان گروه اصلی مخالفان شناخته می شد، از این نگران بوده که توسط گروه تازه به حاشیه رانده شود.

یک منبع آگاه در نشست دوحه به خبرگزاری رویترز گفت که شورای ملی سوریه فقط تحت فشار با تشکیل گروه تازه موافقت کرد.

ایجاد گروه تازه را آقای سیف پیشنهاد کرده بود و این گروه از حمایت آمریکا که از شورای ملی سوریه سرخورده بود برخوردار است.

آقای سیف روز یکشنبه تایید کرد که “موافقتنامه ای ۱۲ بندی برای ایجاد یک ائتلاف” امضا شده است.

پیشنهادها برای تشکیل یک گروه تازه شامل مجمعی از ۵۵ تا ۶۰ عضو با یک تیم رهبری است که برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی به عنوان نماینده مردم سوریه تلاش خواهد کرد.

نمایندگان گروه گفتند که نمایندگی اقلیت کرد، مسیحی، علوی و زنان هم جزوی از آن خواهد بود.

باسم سعید ایشاک از شورای ملی سوریه گفت که کردها برای گرفتن تاییدیه از رهبری خود ۴۸ ساعت وقت می خواستند.

گروه تازه همچنین دارای یک شورای نظامی خواهد بود که “ارتش آزاد سوریه” بخشی از آن است.

جیم میور خبرنگار بی بی سی می گوید که حامیان گروه تازه امیدوارند که به این ترتیب بخش اصلی مخالفان تقویت و عناصر افراطی آن به حاشیه رانده شوند.

همزمان در روز یکشنبه خشونت ها در سوریه ادامه یافت.

فعالان مخالف گفتند که نیروهای دولتی به ناحیه ای در طول مرز با ترکیه حمله کردند که پس از تسخیر یک گذرگاه مرزی توسط شورشیان بود.

فعالان گفتند که هلی کوپترها و واحدهای توپخانه به ناحیه مرزی راس العین حمله کردند.

همچنین درگیری هایی در دمشق، البو کمال در نزدیکی مرز عراق، اربین و دیرالزور در شرق گزارش شد.
“تیر اخطار”

همزمان روز یکشنبه از سوریه خبر رسید که اسرائیل خاک این کشور را هدف حمله قرار داده است.

اسرائیلی ها می گویند که در واقع شلیک آنها به خاک سوریه برای هشدار بوده است.

گزارش شده که یک خمپاره به بلندی های جولان شلیک شده، منطقه ای که خاک سوریه به حساب می آید و اسرائیلی ها از ۴۵ سال پیش به این سو آن را در اشغال خود دارند.

آویتال لیبوویخ، یکی از سخنگویان اسرائیل درباره رد و بدل کردن آتش بین دو کشور این طور توضیح می دهد: “یک خمپاره سرگردان به یکی از پست های ارتش اسرائیل در بلندی ها جولان برخورد کرد. ما می دانیم که این به خاطر مشکلات داخلی در سوریه است و قرار نبود به سوی اسرائیل شلیک شود. ما تیر اخطار به سوی سوریه شلیک کردیم و همچنین در این باره به مجاری سازمان ملل شکایت بردیم.”

نخست وزیر اسرائیل هم گفته است که کشورش آماده برخورد با تحولات مرزی خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates