15.11.2012

انتشار مجدد روزنامه صبح امروز؟


روزنامه صبح امروز ؛شماره پس از ترور مدیر مسئول
خودنویس: سید علی خامنه‌ای که از اعتراف وزارت اطلاعات به قتل دگراندیشان و مطالب روزنامه‌های اصلاح‌طلب عصبانی گردیده بود دستور توقیف روزنامه صبح امروز و سایر روزنامه‌های اصلاح‌گرایی را به دست قاضی سعید مرتضوی صادر نمود.

برخی سایت‌های خبری گزارش داده‌اند روزنامه اصلاح‌طلب «‌صبح امروز» به مدبر مسوولی «سعید حجاریان» پس از چندین سال توقیف و غیبت ،دوباره بر روی دکه‌های مطبوعاتی ظاهر می‌گردد.

چنانچه این خبر صحت داشته باشد و روزنامه فوق منتشر شود، یادآور روزهای اوج اصلاح‌طلبی است که روزنامه‌های متعدد و رنگینی را هر روزه بر روی دکه‌های روزنامه فروشی مشاهده می‌کردیم.

روزنامه صبح امروز در آن مقطع روزنامه پر تیراژی بود که هر روز صبح بلافاصله پس از انتشار بسرعت ابتیاع و نایاب می‌گردید. بسیاری از مقالات نویسندگانی مانند «اکبر گنجی» که قتل‌های زنجیره‌ای را تحلیل می‌نمود در این روزنامه منتشر گردید. هر هفته شنبه‌ها همین روزنامه خطبه‌های «آیت الله حسنی» را چاپ می‌کرد که مورد استقبال خوانندگان قرار می‌گرفت و تبسم را بر لب آنان آشکار می‌کرد.

بسیاری از کارشناسان رسانه بر این اعتقادند که تند روی روزنامه اصلاح‌طلب بخصوص مقالات اکبر گنجی زمینه را برای دیکتاتوری مجددو فشار انحصارگرایان ایجاد نمود. گنجی در مقالاتی که در باره قتل‌های سیاسی تحریر می‌نمود و گفته می‌شد منبع غالب نوشته‌ها اطلاعاتی بود که خود حجاریان در اختیار او می‌گذاشت بجای اشاره مستقیم به متهمین از اصطلاحات و استعاره‌هایی نظیر «شاه کلید»؛ «عالیجناب خاکستری» و «عالی جناب سرخپوش» استفاده می‌نمود و عامل قتل‌ها را این گونه می‌نامید. گنجی در مقاله عالیجناب سرخپوش به اکبر هاشمی رفسنجانی حمله کرد و او را در بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات و نیز طولانی نمودن جنگ ۸ ساله ایران و عراق متهم نمود. این اقدام موجب عصبانیت و واکنش هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه گردید.

پس از چندی سید علی خامنه‌ای که از اعتراف وزارت اطلاعات به قتل دگراندیشان و مطالب روزنامه‌های اصلاح‌طلب عصبانی گردیده بود دستور توقیف این روزنامه و سایر روزنامه‌های اصلاح‌گرایی را به دست قاضی سعید مرتضوی صادر نمود.

پس از چندی سعید حجاریان که در مقام نایب رییسی اولین شورای شهر تهران انجام وظیفه می‌نمود، توسط یک سعید دیگر (سعید عسگر) ترور و مصدوم گردید.

سعید حجاریان که بسیاری از کارشناسان سیاسی و نیز انحصارگرایان او را تئوریسین جریان اصلاحات می‌دانند، علیرغم مصدومیت و ویلچر نشینی همچنان مغضوب حاکمیت می‌باشد و حتی در جریان وقایع خرداد ۸۸ دستگیر و زندانی و مجبور به اعترافات گردید. نامبرده در اعترافات اجباری خویش «علوم انسانی» را مقصر دانست که گویا مورد استقبال خامنه‌ای قرار گرفت و لذا دستور تعطیلی بسیاری از رشته‌های علوم انسانی را صادر کرد. خامنه‌ای احیانا متوجه نگردید که مغز متفکر اصلاحات احیانا این مطلب را به طعنه و ریشخند و شاید بخواست بازجویان ابراز نموده است و آن را جدی گرفت.

با این اوصاف آیا امکان نشر مجدد روزنامه «صبح امروز» با همان سبک و سیاق و شعار «دانستن حق همه است» وجود خواهد داشت. نگارنده که چنین تصوری ندارد!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates