19.11.2012

محمد صادقی: آنجایی که مردم غایبند چه اتحادی قابلیت پیشبرد دموکراسی در کشور را دارد؟

خودنویس: در حالی‌که کنفرانس دو روزه «اتحاد برای دموکراسی» در پراگ دیروز به پایان رسید، محمد صادقی، یکی از اعضای «ادوار» تحکیم وحدت که این بار از غایبان محسوب می‌شود می‌گوید: «کجا این اتحاد به تقویت هم‌گرایی میان دموکراسی‌خواهان در داخل منجر می‌شود وقتی در میان این نیروهایِ به اصطلاح “همگرا” از یک سو با انعقاد توافق‌نامه‌های آنچنانی طمع خویش برای زیر سؤال بردن تمامیت ارضی ایران را پنهان نمی‌کنند و از سوی دیگر ادعای دمکراسی برای ایران دارند.»

سایت جمهوری‌خواهی، در گفتگویی دو قسمتی با محمد صادقی، از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران، نظر او را در باره مسائلی از جمله کنفرانس‌های چندگانه «اتحاد برای دموکراسی» جویا شده است. صادقی در این گفتگو با توجه به آن‌چه در کنفرانس‌ها و میانه برگزاری آنها رخ داده، به مساله زیر سوال بردن تمامیت ارضی از سوی گروه‌هایی (کومه‌له و دموکرات) اشاره می‌کند و معتقد است برخی گروه‌های شرکت کننده در داخل کشور هیچ پایگاهی ندارند: «اتحاد عده ای از سیاسیون در خارج کشور که بی آن که تاثیری در مسائل سیاسی بگذارد چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟ کجا این اتحاد به تقویت همگرایی میان دموکراسی خواهان در داخل منجر می‌شود وقتی در میان این نیروهایِ به اصطلاح “همگرا” از یک سو با انعقاد توافق‌نامه‌های آنچنانی(۱) طمع خویش برای زیر سؤال بردن تمامیت ارضی ایران را پنهان نمی‌کنند و از سوی دیگر ادعای دمکراسی برای ایران دارند. ما دموکراسی را برای سعادت مردم ایران و تأمین منافع ملی ایران می‌خواهیم، نه برای تجزیه کشور و اعطای حقوق فوق‌العاده برای کسانی که برخلاف ادعای‌شان هیچ پایگاه اجتماعی میان هموطنان‌مان ندارند.»

محمد صادقی در باره ترکیب کنفرانس‌ها به سایت جمهوری‌خواهی می‌گوید: «به ترکیب شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها دقت کنید. اکثر افراد روزنامه نگاران و فعالین رسانه هستند که البته بسیاری‌شان از دوستان ما و افرادی محترم و صاحب‌نظر می‌باشند. اما همانطور که گفتم سیاست دموکراتیک را سازمان‌های دموکراتیک می‌سازند، نه افراد. سازمان‌هایی که شبکه های اجتماعی در داخل کشور را سامان می‌دهند و نمایندگی می‌کنند. گفت‌وگو میان آن‌ها یعنی همان کفت‌و‌گو میان لایه‌های مختلف جامعه برای دست‌یابی به توافق سیاسی دموکراتیک است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. آنجایی که مردم غایبند چه اتحادی قابلیت پیشبرد دموکراسی در کشور را دارد؟»

این فعال سیاسی در باره نگاه برخی از دست‌اندرکاران کنفرانس‌های «اتحاد برای دموکراسی» در باره ساختن جانشین فوری برای نظام جمهوری اسلامی می‌گوید: «آن‌ها که راهکارهای فوری نظیر آلترناتیوسازی برای به قول خودشان هدایت “توده‌های بی‌رهبر” را در سر می‌پرورانند از حقیقت جامعه دور هستند و به همین دلیل است که تصور می‌کنند می‌توان اتحاد ملی را از طریق نشست و برخواست با گروه‌هایی که تمامیت سرزمینی‌مان را به رسمیت نمی‌شناسند، به دست آورد.»

لازم به ذکر است که کنفرانس دو روزه «اتحاد برای دموکراسی» در روزهای شنبه و یک شنبه اخیر در شهر پراگ با شرکت نزدیک به ۱۰۰ تن برگزار و موضوعات مختلفی از جمله «انتخابات آزاد»، «بحران هسته‌ای»، «قومیت‌ها» به بحث و گفتگو گذاشته شد.

مرتبط:

بخش‌های اول و دوم گفتگو با محمد صادقی

(۱) پس از امضای تفاهم‌نامه میان احزاب دموکرات کردستان و کومه‌له، بحث‌های زیادی در باره ادبیات «سو تفاهم برانگیز» آن مطرح شد و برخی از فعالان سیاسی در بیانیه‌ای اعلام کردند که این تفاهم‌نامه، «یکپارچگی ملی ایران را زیر سؤال می‌برد». طرح مسائلی از جمله اداره کردستان از سوی عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب «کومه‌له» بعد از تشکیل حکومت فدراتیو را برای آینده ایران از سوی بسیاری با علامت سوال روبرو شده، هرچند آقای مهتدی رسما مخالفت خود را با تجزیه ایران اعلام کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates