22.11.2012

جنگ پنهان با ایران از حمله هوائی به سودان تا جنگ سایبری و از آن تا جنگ اقتصادی آشکار: جنگ پنهان: جنگ سایبری و نفوذ زدائی در این و آن کشور

انقلاب اسلامی: گزارش – تحلیل از پتر آپس، تحلیل گر رویتر است که این خبرگذاری آن را در 6 نوامبر 2012، انتشار داده است:

• حمله به هواپیمای بدون خلبان امریکائی در خلیج فارس و ساقط کردن هواپیمای بدون خلبان ایرانی در اسرائیل و حمله هوائی اسرائیل به سودان حاکی از گسترش جنگ پنهان میان ایران از سوئی و اسرائیل و امریکا از دیگر سو است.

برغم ماه ها صحبت از حمله نظامی اسرائیل به ایران، پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا و نیز پیش از پایان سال جاری مسیحی، معلوم شد که این جنگ روی نمی دهد. در عوض، جنگ دیگری دامن می گسترد:

برای امریکا و قدرتهای اروپائی، جنگ اصلی و آشکار، جنگ نفت است: تحریم خرید نفت از ایران بیشترین صدمه را به اقتصاد ایران وارد کرده است. اما حکومت اوباما و نیز حکومت اسرائیل به جنگ پنهان با ایران مشغول هستند. این جنگ ایران را به حمله هائی از همان نوع برانگیخته است: حمله سایبری به تأسیسات کامپیوتری شرکت آرامگو در عربستان که گمان بر اینست که کار ایران باشد، خسارت جدی به این تأسیسات وارد کرده است. در این حمله از همان روش استفاده شده است که امریکا و اسرائیل از آن به تأسیسات کامپیوتری تأسیسات اتمی ایران و غیر آن استفاده کرده اند.

• حضور افراد مسلح دو طرف در سوریه نیز بخش دیگری از این جنگ پنهان است. حیات علوی استاد در بخش خاورمیانه کالژ امریکائی جنگ دریائی، می گوید: جنگهای غیر مستقیم در کشورهای همجوار، یادآور دوران جنگ سرد هستند. اما برخلاف دوران جنگ سرد، پرشمار فنون جنگی نایکسان بکار می روند. بسیاری از زورآزمائی ها در پشت صحنه انجام می گیرند. الا این که در دنیای جدید، پنهان نگاه داشتنشان برای مدتی دراز ناممکن است.

زورآزمائی های در پرده البته جدید نیستند. چند دهه است که مأموران دوایر جاسوسی برای جلوگیری از خرید تجهزات اتمی توسط ایران، در نبرد هستند. در همان حال، ایران و اسرائیل با یکدیگر، در صحنه نبرد، بخصوص در لبنان و فلسطین، گلاویز هستند.

ظن قوی می رود که امریکا و اسرائیل با ویروس استکس نت به کامپیوترهای تأسیسات اتمی ایران حمله کرده اند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که موساد در کشتن دانشمندان اتمی ایران دست داشته است. همانطور که ایران مظنون به حمله تروریستی به دیپلماتهای اسرائیل در هند و گرجستان و تایلند و نیز اتوبوس حامل توریستها در بلغارستان است.

از قرار جنگ پنهان دارد دامن می گسترد: چرا که تهران نیز، با یک رشته حمله ها، واکنش نشان می دهد. اینک معلوم است که در صورت حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران، ایران وسیله های جدید و ویرانگر تری برای ضربه متقابل وارد کردن در اختیار دارد.

علامت دادن با عملیات پوشیده

• نفوذ هواپیمای بدون خلبان ایرانی به قلمرو هوائی اسرائیل، که بظاهر به حزب الله لبنان تعلق داشته است، بسا روشن ترین علامتی است که ایران به اسرائیل می دهد. هواپیما در نزدیکی تأسیسات اتمی اسرائیل، سرنگون شد.

مدتها بود که این عقیده اظهار می شد که ایران در کار تولید هواپیماهای بدون خلبان است. بسا فرود آوردن هواپیمای بدون خلبان امریکائی در سال پیش، بکار ایرانی ها در تکمیل هواپیمای بدون خلبانشان آمده است. گرچه هواپیمای بدون خلبانی که در خاک اسرائیل ساقط شد مسلح نبود اما جلوگیری از هواپیماهای بدون خلبان انباشته از مواد منفجره کاری شدنی نیست.

• افزایش حمله سایبری که انجامش را به ایران نسبت می دهند، سخت موجب نگرانی امریکا شده است. برغم تکذیب ایران – بطور وسیع این باور وجود دارد که حمله های سایبری به نظام پولی بین المللی واکنش ایران در تحریم هائی است که امریکا برضد ایران وضع کرده است – برفرض که نسبت دادن این حمله به ایران نابجا باشد، در آنچه به حمله سایبری به تأسیسات کشورهای متحد امریکا در خلیج فارس مربوط می شود، ماجرا ساده نیست. علامتی است که به این کشورها داده می شود.

• کارشناسان می گویند آنچه بیش از همه نگرانی آور است، حمله ایست که به تأسیسات کامپیوتری شرکت آرامگو در عربستان و تأسیسات کامپیوتری صنعت گاز قطر بعمل آمد. ماه گذشته، لئون پانتا، حمله سایبری به عربستان را، از لحاظ فنی، پیشرفته ترین حمله می داند که به یک شرکت خصوصی (آرامگو) بعمل آمده است. چرا چند ده هزار کامپیوتر شرکت را خراب کرد. البته او تا آنجا پیش نرفت که ایران را به انجام این حمله متهم کند.

مقامات ایران تکذیب می کنند که حمله های سایبری از سوی ایران بعمل آمده باشند. می گویند این حمله به تأسیسات کامپیوتری صنعت نفت ایران است که انجام گرفته است.

• یک مقام ارشد پیشین سیا می گوید: « مسئله اینست که این شکلها از جنگ، به ندرت، در منظر عموم مردم موضوع بحث می شوند. حال اینکه ایجابات و پی آمدهای بس عظیم دارند. برای مثال، چه خواهیم کرد اگر ایرانیها موفق بشوند تمامی صنعت نفت عربستان را از کار بیاندازند؟»

در نبود گفتگوهای رودررو، اینگونه عملیات می توانند ابزار دیپلماتیک بشمار روند و در دیپلماسی بکار آیند.

آریل راتنر، که پیش از این در حکومت اوباما در وزارت خارجه کار می کرد و اینک در بنیاد امنیت ملی ترومن کار می کند، می گوید: « حمله های سایبری و پرواز هواپیمای بدون خلبان حزب الله بر فراز اسرائیل گویای وسعت بخشیدن به جنگ پنهان از سوی ایران است. اما بخش عمده این عملیات علامت دادنها به یکدیگر است.

بلال صعب، مدیر مؤسسه خاورمیانه و خلیج فارس در امارات متحده عربی و واشنگتن می گوید: «بسا در زمره این جنگ پنهان و نیز علامت دادن حمله هوائی اسرائیل در 23 اکتبر به کارخانه اسلحه سازی یرموک واقع در خرطوم پایتخت سودان است. اسرائیل زوربازوی نظامی خود را نشان داد و به تهران نیز علامت داد که برای دفاع از خود، تردیدی در بکار بردن زور به خود راه نمی دهد. نشان دادن زور بازوی نظامی پیام دادن به طرف و در همان حال، از بین بردن یک هدف نظامی است. بازداشتن ایران از دادن جنگ افزار به کشورهای مجاور اسرائیل هدف دیگری است که اسرائیل دارد.»

جنگ در کشورهای همجوار

• بعد از حمله به کارخانه اسلحه سازی سودان و توضیح مقامات سودان در باره حمله 4 هواپیمای جنگنده به این کارخانه، مقامات اسرائیل حاضر نشدند توضیح بدهند. مقامات امریکا نیز توضیح ندادند. اما مأموران جاسوسی مدتهاست که بر نظر ند که ایران به اریتره و سودان اسلحه می فرستد و از راه مصر به حماس در غزه اسلحه می رساند.

هفته پیش، دو کشتی جنگی ایران، در روزهای بعد از حمله به کارخانه اسلحه سازی سودان، از سودان دیدن کردند. این اقدام نشان دادن همبستگی میان دو ملت تلقی شد. برخی بر این گمان هستند که اسرائیل به سودان جنوبی اسلحه می دهد. این قسمت در سال گذشته استقلال خود را به دست آورد و با سودان در نزاع است.

• مهمترین و گویاترین رویائی ها در کشورهای همجوار، در منطقه خاورمیانه است که بعمل می آیند. اسرائیل از نزاع داخلی سوریه مقداری عقب نشسته است. مقامات اسرائیل می گویند هرگونه حمایت از مخالفان رﮊیم اسد، زیانمند است. اما ایران و کشورهای عرب پا عقب نگذاشته اند.

از دید واشنگتن، قطع نفوذ ایران از سوریه، هدفی است که بنوبه خود، خون ریزی در این کشور را محدود می کند. از دید عربستان سعودی، هدف از مسلح کردن شورشیان سوریه، جانشین کردن رﮊیم علوی ها با رﮊیمی سنی است. قطع نفوذ ایران انگیزه اصلی است.

جنگ در سوریه، لبنان را نیز بی ثبات می کند. در عراق نیز، نزاع میان سنی و شیعه را که از حمایت ایران برخوردار است، تشدید می کند.

دولتهای سنی خلیج فارس ظن می برند که ایران جمعیت شیعه این کشورها را بر ضد آنها بر می انگیزد. دیپلماتهای غرب این تصور دولتهای سنی را اغراق آمیز می دانند. نگرانی واشنگتن اینست که مبادا کار به رویاروئی های خونین بکشد.

تهران بسا ممکن است برآن شود که همسایه های خود را بی ثبات کند بخصوص اگر بر این باور شود که دشمنانش دارند با او همین کار را می کنند. واشنگتن به تازگی گروه مجاهدین خلق را از فهرست سازمانهای تروریست خارج کرد. بدین سان، درب را بر روی جنگ پنهان باز کرد. گرچه عمل حمله های تروریستی در ایران، بسا واکنش خشونت آمیز به دنبال می آورد.

سال پیش، مقامات امریکائی ایران را متهم کردند که قصد کشتن سفیر عربستان را در واشنگتن داشته است و این کار را با بمب گذاری در رستورانی در واشنگتن می خواسته است انجام دهد. برخی از کارشناسان امنیتی می گویند ایران بطور روز افزون خطر می کند، خطرهای جدی.

شماره ۸۱۵ از ۲۹ تا ۱۲ آذر ۱۳۹۱

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates