23.11.2012

محمدرضا مهدوی‌کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری: علی خامنه‌ای و جایگاهش برای ما مقدس است

دیگربان: محمدرضا مهدوی‌کنی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری می‌گوید علی خامنه‌ای و جایگاه او در نظام جمهوری اسلامی «مقدس» است و وی تضعیف این جایگاه را «حرام» می‌داند.

آقای مهدوی‌کنی این مطلب را در گفتگو با تازه‌ترین شماره هفته‌نامه «شما» متعلق به حزب موتلفه بیان کرده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفته پشتیبانی از آقای خامنه‌ای «واجب» و تضعیف وی «حرام» است و وی معتقد است عملکرد ۲۰ ساله رهبر جمهوری اسلامی مورد تائید است.

وی افزوده که «اصلح ایشان {خامنه‌ای} است و ما صالحش را هم پیدا نکردیم چه رسد به اصلح. من معتقدم ایشان هم از علم فقاهت و هم از نظر تقوا در جایگاه رفیعی است.»

مهدوی‌کنی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرده است: «ما نوعی تقدس برای این جایگاه {رهبری} قائلیم. این تقدس، در نظام ما کارساز است و ما بر اساس این اعتقاد دنبال کسی می‌رویم.»

وی همچنین تاکید کرده که «بعضی رهبری را در حد رهبری سیاسی می‌دانند و تنها برای آن مشروعیت قانونی قائلند و التزام عملی را کافی می‌دانند ممکن است این اعتقاد برای غیر مسلمین و غیر شیعیان کافی باشد٬ ولی برای ما کافی نیست.»

به گفته مهدوی‌کنی «رهبری ما یک نوع تقدس دارد. آن‌ها که در جریان فتنه ۸۸ به معارضه پرداختند اگر مقام ولایت و رهبری را قبول داشتند، نتیجه انتخابات را می‌پذیرفتند.»

وی اضافه کرده است: «رهبری و ولایت در نظام ما تقدسی دارد که افرادی که می‌خواهند به میدان بیایند، باید آن را قبول داشته باشند و ما با این تقدس، این رهبری را پذیرفته‌ایم.»

مهدوی‌کنی ۱۶ اسفند ماه سال گذشته نیز گفته بود مجلس خبرگان رهبری «نباید در جهت تضعیف رهبری حرکت کند» و نظارت خبرگان بر رهبری به معنای «حفاظت» از وی در برابر «حوادث» است.

چهارم فروردین ماه سال ۹۰ نیز احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفته بود مجلس خبرگان وظیفه دارد «از رهبری و ولایت مراقبت و نگهبانی کند و حق دخالت در امور ولی‌امر را ندارد.»

مجلس خبرگان رهبری به اعتقاد بسیاری از کار‌شناسان سیاسی و مذهبی سال‌هاست که کارکرد اصلی خود که‌‌‌ همان نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی است را از دست داده و به یکی از نهاد‌های تحت نظر علی خامنه‌ای تبدیل شده است.

بسیاری از اعضای این مجلس٬ نمایندگان خامنه‌ای در ارگان‌ها، نهاد‌ها و شهر‌های بزرگ هستند که به طور معمول نفوذ گسترده‌ای در مجموعه تحت مدیریت خود دارند.

رهبر جمهوری اسلامی با در اختیار گذاشتن منابع مالی و اعطای پست‌های مذهبی در نهاد‌ها و ارگان‌ها به اعضای مجلس خبرگان رهبری آن‌ها را به حقوق بگیران ثابت حاکمیت تبدیل کرده است.

بیشتر اعضای مجلس خبرگان رهبری در سه سال گذشته برای حفظ منافع خود و تحت پوشش مصالح نظام حاضر نشدند از نقش رهبر جمهوری اسلامی در سرکوب‌ خونبار مردم سئوال کنند.

اعضای این مجلس طی این مدت با صدور اطلاعیه‌هایی از عملکرد علی خامنه‌ای در برخورد با اعتراض‌ها مردمی به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ حمایت کرده و بر ضرورت برخورد با رهبران جنبش سبز تاکید کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates