26.11.2012

آیا مدیرعامل استقلال، نشان «شوالیه» خود را خریداری کرده‌است؟

رادیوفردا: مسافرت مجدد مدیرعامل باشگاه استقلال تهران به اروپا غیر از بازتاب چشمگیر در روزنامه این باشگاه، در خبرگزاری‌ها نیز منعکس شد. از اعلام توافق برای همکاری با بزرگ‌ترین باشگاه‌های آلمان تا دریافت نشان شوالیه در بلژیک.

علی فتح‌الله‌زاده در مصاحبه‌ای به خبرگزاری مهر گفت که شهرام ناظری، خواننده ایرانی، نیز «نشان شوالیه خود را از همین موسسه بلژیکی دریافت کرده»، در حالی که واضح است ناظری نشان خود را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.

فتح‌الله‌زاده که در دهه گذشته نیز با چند جابه‌جایی ناموفق، عقد خواهرخواندگی باشگاه‌های بایرلورکوزن و استقلال را منعقد کرده بود، درباره سفر اخیر خود به آلمان گفت: «به طور کامل یک جلسه تمرینی بایرن مونیخ را مشاهده کردم. یکی از بازی‌های مونشن گلادباخ را در ورزشگاه دیدم. صحبت‌های خوبی برای همکاری‌های چندجانبه در آینده نزدیک انجام دادیم.»

او همچنین وعده داد که در آینده‌ای نزدیک هیئتی از باشگاه استقلال برای پی‌گیری مذاکراتی که محتوای آن مشخص نیست، به این کشور سفر خواهد کرد.

بخش دیگری از بازتاب رسانه‌ای سفر مدیرعامل باشگاه پرطرفدار استقلال به اروپا، مربوط به گفته‌های او درباره «دریافت» نشان شوالیه از موسسه‌ای که گفته شده «مرکز تحقیقات و نوآوری مدیریت اروپا» نام دارد، بود. وی نام این مرکز را «اینووا» ذکر می‌کند، و این در حالی است که تنها یک نهاد با نام اینووا در بروکسل وجود دارد که یک نمایشگاه اختراعات است.

نمایشگاه اینووا (innova) در بروکسل در وب‌سایت خود پاداش‌ها و مدال‌هایی که تاکنون اعطا کرده‌است را فهرست کرده‌است که در آن فهرست‌ها نامی از ایران یا شهروندان ایرانی به چشم نمی‌خورد.

فتح‌الله‌زاده از این نمایشگاه به عنوان «مرکز مدیریت اینووا» نام برده و در این‌باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «وقتی این موسسه چنین نشانی را به فردی اهدا کند، دیگر کسی از آن کشور در این زمینه نمی‌تواند این لقب را دریافت کند.»

فتح‌الله‌زاده توضیح داد که این «مرکز» در بروکسل هر سال از هر کشور چند نفر را نامزد دریافت این نشان می‌کند که البته تنها افراد ورزشی نیستند، در زمینه‌های مختلف هم این نشان داده می‌شود. به گفته او تاکنون دو نخست وزیر، چندین وزیر و دانشمند، این نشان را گرفته‌اند.

این مدیرعامل منصوب از جانب وزیر ورزش و امور جوانان یادآور شد: «حالا هم که این نشان به من داده شده‌است، موضوعی نیست که سال به سال تغییر کند. این عنوان تا آخر عمر و تا زمانی که در قید حیات باشم باقی خواهد ماند و اگر کسی بخواهد به این نشان دست پیدا کند باید من را بکشد.»

اهدای چنین نشانی صرف نظر از درستی یا اهمیت آن، از این حیث جای تردید و سوال دارد که اصولاً فتح‌الله‌زاده و باشگاه مطبوع او در یک سال اخیر چه دستاورد جهانی یا قاره‌ای کسب کرده‌اند که او را مستحق دریافت نشان شوالیه از کشور بلژیک کند؟

تحقیقات خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر گزارش داده‌است که «مرکز» مزبور، قبل از این نیز با حضور نماینده‌اش در تهران، نشان شوالیه را «به برخی مدیران اهدا کرده‌است.» به نوشته مهر، این موسسه فعالیتش را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرده و برای تشویق ایرانیان در زمینه‌های مختلف در دریافت نشان «شوالیه»، دفتر نمایندگی در تهران دایر کرده و از مدیران فعال خواسته تا برای کاندید شدن با این نمایندگی تماس بگیرند.

مهر می‌نویسد «افراد علاقمند می‌توانند با پرکردن فرم و ارسال مدارک، درخواست دریافت این نشان را داشته باشند» که طبق اعلام این خبرگزاری، موسسه فوق برای انجام مراحل کاری خود مبلغی را نیز دریافت می‌کند. با این حال موسسه مزبور به برخی مدیران ایرانی در دفتر کارشان نشان شوالیه را اهدا کرد و نیازی به سفر آنها به اروپا هم نبوده‌است.

«این مرکز در سال ۲۰۱۲ با همکاری نمایندگی‌اش در ایران اهدای نشان شوالیه به مدیران ایرانی را آغاز کرد» و در اطلاعیه‌ای که در یکی از روزنامه‌های ایران به چاپ رساند، شماره تلفنی را برای کسب اطلاعات بیشتر درج کرده بود که طبق اعلام مهرنیوز، این شماره در حال حاضر مسدود است.

خبرگزاری مهر یادآور شده که سردبیر یکی از روزنامه‌های اقتصادی، این نشان را در دفتر محل کارش در تهران دریافت کرده. یکی از مدیران صنایع غذایی نیز همین نشان را در دفتر محل کارش دریافت کرده تا هزینه‌ای بابت سفر به اروپا و حضور در بروکسل متحمل نشود. در حالی که فتح‌الله‌زاده گفته بود تا او در قید حیات است، هیچ ایرانی دیگری نمی‌تواند این جایزه را دریافت کند.

درباره اهدای نشان به چند مدیر دیگر ایرانی در حوزه‌های مختلف نیز اشاره‌ای به اقدامات و نوآوری‌های آن‌ها نشده. حتی خود علی فتح‌الله‌زاده هم در گفتگوهای متعددش پس از دریافت این نشان، توضیح نداده که کدام نوآوری در عرصه مدیریت توسط او، موسسه‌ای در اروپا را مجاب کرده که به مدیرعامل باشگاهی در فوتبال آسیا، نشان شوالیه اهدا کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates