26.11.2012

روزنامه مغرب گرفتار تیر غیب حکم حکومتی شد

دویچه‌وله: روزنامه مغرب با انتشار یادداشت کوتاهی در آخرین شماره خود اعلام کرد که انتشار این روزنامه متوقف می‌شود. در این یادداشت آمده : «اگر توفیق حیات داشتیم سعی می‌کنیم با رویکرد جدید به جمع خانواده مطبوعات باز گردیم.»

روزنامه مغرب در آخرین شماره خود، در روز دوشنبه ۶ آذر در یادداشت کوتاهی از توقف فعالیت خود خبر داده است. در این یادداشت آمده است: «روزنامه تا زمان اعلام نظر هیات نظارت بر مطبوعات منتشر نمی‌شود.»

روزنامه مغرب در ادامه این یادداشت می‌نویسد: «طرح صفحه اول روزنامه پنجشنبه دوم آذر “مغرب” باعث به وجود آمدن کژتابی‌هايی در اذهان مخاطبان روزنامه شده است که گرچه از آن اعلام برائت می‌کنيم اما در راستای احترام به قانون تصميم گرفتيم تا برگزاری اولين جلسه هيئت نظارت بر مطبوعات و تصميم اين هيئت از ادامه انتشار روزنامه خودداری کنيم.»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته از روزنامه مغرب به خاطر چاپ کاریکاتوری از احمدی‌نژاد به هئیت نظارت بر مطبوعات شکایت کرد. این کاریکاتور که با عنوان “ختم سئوال” در صفحه اول شماره روز پنجشنبه دوم آذر روزنامه چاپ شده بود، محمود احمدی‌نژاد را پشت تریبون نشان می‌داد که با خنده، کاغذهایی را که در دست دارد، پاره می‌کند.

کاریکاتور “ختم سئوال” اشاره‌ای بود به دستور آیت‌الله خامنه‌ای که از نمایندگان مجلس خواست طرح سوال از رئيس جمهوری را ادامه ندهند. بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس پرسش‌هایی را درباره نحوه مدیریت اقتصادی و سیاست‌های ارزی دولت تهیه کرده و به هئیت رئیسه مجلس ارائه کرده بود، اما آیت‌الله خامنه‌ای از ادامه آن جلوگیری کرد.

انتشار کاریکاتور “ختم سئوال” در روز مغرب با واکنش تند وزارت فرهنگ و ارشاد مواجه شد. پدارم‌ پاک‌آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: «روزنامه مغرب تا کنون تخلفات زیادی داشته است. کاریکاتور و تیتر یک صفحه نخست دیروز [پنجشنبه ۲ آذر] این روزنامه از جمله تخلفات یاد شده و موضوع شکایت وزارت ارشاد از این روزنامه است.»

این مقام وزارت ارشاد روزنامه مغرب را به “بی‌توجهی به منافع ملی” متهم کرد و گفت: «تاکنون تذکراتی به این روزنامه داده شده بود که این روزنامه به آن توجه نکرده و شاهد استمرار تخلفات این روزنامه طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر بودیم.»
کاریکاتور چشم‌بندان هادی حیدری که موجب توقیف شرق شد

کاریکاتور “چشم‌بندان” هادی حیدری که موجب توقیف شرق شد

شکایت وزارت ارشاد از روزنامه مغرب در حالی صورت گرفت که محمدمهدی امامی ناصری، مديرمسئول و سه تن دیگر از اعضای تحریریه این روزنامه از حدود یک ماه پیش در بازداشت به‌سر می‌برند.

علت این بازداشت‌ها تاکنون اعلام نشده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه تنها به این اکتفا کرده که «مدير مسوول روزنامه مغرب به اتهامی غير از اتهام مطبوعاتی، تحت تعقيب قرار گرفته است.»

روزنامه مغرب از اواخر تابستان گذشته به جمع روزنامه‌های ایران پیوست. محمدمهدی امامی ناصری، مدیر مسئول این روزنامه پیشتر روزنامه “فرهنگ آشتی” را منتشر می‌کرد.

دو ماه پیش نیز چاپ کاریکاتوری در روزنامه شرق (در شماره ۴ مهر ماه ۱۳۹۱) به توقیف این روزنامه منجر شده بود. کاریکاتور هادی حیدری با عنوان “چشم‌بندان” از سوی برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های وابسته به حاکمیت “توهین به رزمندگان” تلقی شد و روزنامه شرق از فعالیت بازماند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates