27.11.2012

محسن رضایی: باید با مردم آشتی کنیم

بی‌بی‌سی: محسن رضایی در توصیف شرایط فعلی ایران گفته ‘به گردنه سخت و حساسی رسیدیم’

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران با اشاره به رسیدن این کشور به “گردنه سخت و حساس” گفته است که “باید به جای تکرار مباحث دو دهه گذشته با مردم آشتی کنیم”.

آقای رضایی در مصاحبه ای با روزنامه ابتکار چاپ تهران که روز دوشنبه ششم آذر منتشر شده نسبت به وضعیت کشور هشدار داده است.

او گفته “واقعا ما در این چهار سال شرایط سختی را گذراندیم. از فتنه ۸۸ و بحث‌های داخلی گرفته تا تحریم‌های اقتصادی و تحولات سوریه و چالش‌های منطقه ای در خلیج فارس باعث شدند که چهار سال بسیار سختی تجربه شود. به هرحال به گردنه سخت و حساسی رسیده ایم که باید با درایت ۱۰ سال آتی را مدیریت کنیم تا از این گردنه عبور کنیم.”

پس از برگزاری انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که به اعتراضات گسترده شهروندان و سرکوب شدید از سوی حکومت منجر شد، کثیری از کارشناسان مسائل سیاسی و اجتماعی نسبت به بروز تبعات عمیق شدن شکاف میان حکومت و شهروندان هشدار داده اند.

هشدار آقای رضایی تازه ترین نمونه از اظهار نظر مقام های حکومتی درباره وضعیت موجود در ایران است.

آقای رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، اما در سال های اخیر تلاش داشته تا به عنوان یک شخصیت سیاسی و در مواردی اقتصاددان درباره مسائل ایران اظهار نظر کند.

او در این گفت و گو به انتقاد تلویحی از دولت و مجلس فعلی ایران پرداخته و گفته “الان وضع به گونه ای شده است که هر مشکلی که پیش می‌آید، مجلس یا دولت تقصیر کار را به گردن نمی گیرند و پاسخگو نیستند و به راحتی جا خالی می دهند و ضربه این عدم پاسخگویی و مسئولیت ناپذیری قوا، به نظام وارد می‌شود.”

در ادبیات سیاسی مقام‌های ایرانی در اکثر موارد منظور از “نظام” اشاره غیر مستقیم به آیت الله علی خامنه ای و منصب او به عنوان رهبر جمهوری اسلامی است.

آقای خامنه ای اخیرا طرح مجلس ایران برای سئوال از رئیس جمهور را که مطابق اختیارات مجلس قرار بود عمدتا به بحران افزایش تورم و مسائل گسترده اقتصادی ایران بپردازد، متوقف کرد.

محسن رضایی در این مصاحبه گفته است که “چرا نظام باید پاسخگویی ناکارآمدی، عملکرد ضعیف و عدم صداقت مسئولین باشد.”
انتقاد از روئسای جمهور ایران به استثنای آیت الله خامنه ای

او دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد را در وضعیت سیاسی و اقتصادی فعلی ایران مقصر دانسته و با نادیده گرفتن دوره هشت ساله ریاست جمهوری آقای خامنه ای، گفته که میانگین نمره دولت‎های آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد “ضعیف” و “زیر ۱۲ است.”

آقای رضایی به طور تلویحی گفته که سیاستمداران و جناح های موجود کشور افکار عمومی ایرانیان را نمایندگی نمی کنند: “اگر نمایندگی می‌کردند که مشکلات امروز را نداشتیم. سیاسیون شعار مردمی بودن را داده اند، اما در عمل نتوانسته اند که مردم را نمایندگی کنند به همین خاطر هم در سه دولت [دولت های هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد] از این جهت مشکل داشته ایم.”

آقای رضایی از نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود اما دو روز مانده به آغاز رای گیری، از شرکت در رقابت‎های انتخاباتی انصراف داد.

علیرغم سرکوب معترضان به وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران از سوی حکومت در چهار سال گذشته، در چند مورد اعتراض شهروندان ایرانی به عرصه عمومی کشیده شده

چهار سال بعد آقای رضایی باز هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در آن به اعتراضات گسترده شهروندان ایرانی منجر شد.

مطابق اعلام وزارت کشور ایران، آقای رضایی از میان چهار نامزد این انتخابات، سوم شده بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد دیگر این انتخابات اکنون در حبس خانگی به سر می برد و گزارش هایی از سوی منابع نزدیک به این دو، مبنی بر بروز برخی بیماری‎های ناشی از دوران حبس در آنها گزارش شده است.

آقای رضایی در مصاحبه اخیرش با روزنامه ابتکار، خبر داده که در حال مشورت برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است ۲۴ خرداد سال آینده خورشیدی برگزار و طی آن جانشین آقای احمدی نژاد، مشخص شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates