28.11.2012

تصویب پیش‌نویس قطعنامه حقوق بشر علیه ایران

بی‌بی‌سی: قرار است در ماه دسامبر این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود

یک کمیته در سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ای را علیه سه کشور ایران، سوریه و کره شمالی تصویب کرده است.

در متن این پیش نویس که درباره نقض حقوق بشر است، آمده ایران همچنان به اعدام‌های گسترده، دستگیری منتقدان و مخالفان سیاسی و تبعیض علیه اقلیت های دینی ادامه می‌دهد.

در این متن همچنین به تبعیض علیه زنان اشاره شده است.

در رای‌گیری روز سه‌شنبه، ۸۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۳۱ کشور رای منفی و ۶۸ کشور رای ممتنع دادند.

کشورهای موافق تصویب پیش نویس قطعنامه، از آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان، خواهان آزادی همه کسانی شدند که به دلیل انتقاد و مخالفت با سیاست حکومت ایران به زندان افتاده اند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سالم و عادلانه و همکاری با احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران از دیگر خواسته‌های این قطعنامه بود.

محمد خزایی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به این پیش‌نویس، آن را “جهت دار” خوانده و گفت این متن تناقض‌های زیادی دارد. وی گفت آنچه در متن آمده، با واقعیت‌های جامعه ایران هماهنگی ندارد.

او همچنین گفت کانادا، که مسئولیت تهیه این پیش نویس را بر عهده داشته، بر اساس سیاست‌های داخلی خود عمل کرده است و هدف آن “سوء استفاده از ساز و کارهای حقوق بشر علیه ایران است.”

وی در ادامه گفت بی توجهی به نقض حقوق بشر توسط اسرائیل در سازمان ملل نشان می‌دهد حامیان این قطعنامه به رعایت حقوق بشر اعتقادی ندارند.

چین، روسیه و سوریه کشورهایی بودند که علیه این پیش نویس رای دادند.

در مورد سوریه نیز، اعضای این کمیته خواهان توقف سریع حمله به غیر نظامیان شده است.

این کمیته همچنین خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی در این کشور شده و خواسته است یک تحقیق مستقل در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین الملل از سوی دولت بشار اسد، توسط جامعه بین المللی انجام گیرد.

قرار است در ماه دسامبر (ماه آینده میلادی) مجمع عمومی سازمان ملل متحد این قطعنامه را به رای بگذارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates