02.12.2012

آیا پهپاد ایرانی با فتوشاپ ساخته شده است؟


رادیوفردا: نشریه آتلانتیک گزارش داده که تصویر هواپیمای بدون سرنشینی که ایران اواسط مهرماه اعلام کرده بود موفق به ساخت آن شده، با فتوشاپ ساخته شده است.

به گزارش آتلانتیک «گری مورتیمِر»، خلبان آمریکایی برای اولین بار متوجه شد که عکس این پهپاد ایرانی واقعی نیست و از روی عکس پهپادی که دانشگاه چیبا در ژاپن ساخته تهیه شده و حتی ساختمانی که در عکس ژاپنی وجود دارد هم در عکس پهپاد ایرانی دیده می‌شود.

در این باره با حسین آرین، کارشناس نظامی، گفت‌وگو کرده‌ایم و نخست از او پرسیده‌ایم که تا چه حد این ادعای خلبان آمریکایی و نشریه آتلانتیک درست است؟

حسین آرین: گری مورتیمر یکی از خلبانان شناخته شده در انگلیس و در سطح بین‌المللی است. با توجه به عکسی که جمهوری اسلامی در مورد این پهپاد عمودپرواز انتشار داده است، ما می‌بینیم این عکس هیچ گونه تفاوت آن چنانی با عکسی که دانشگاه چیبا در ژاپن منتشر کرده است، ندارد. به جز اینکه یک قسمت‌های کوچکی از این عکس را با استفاده از نرم افزارهای تصویری پوشانده‌اند.

پهپادی که دانشگاه چیبای ژاپن ساخته است، چه ویژگی‌هایی دارد؟

این مسئله در واقع یک پروژه از سوی دانشگاه چیبا با همکاری شرکت جی.اچ. گرافت ژاپن بوده است که پهپاد عمودپروازی را ساخته‌اند.

این پروژه چهار سال پیش – یعنی در سال ۲۰۰۸ – به نتیجه رسید.

پهپادی که ژاپنی‌ها نشان داده بودند ۲۳ کیلوگرم وزن، یک متر طول و یک متر پهنا داشت و با سرعتی معادل ۱۵۰ کیلومتر و در مدت زمان ۱۵ دقیقه می‌توانست پرواز کند.

این جای تعجب است که جمهوری اسلامی از همین عکس استفاده کرده و منتها چیزهایی را خودش به عکس مورد نظر اضافه کرده است. اگر چه ما هیچ عکسی از این پهپاد عمودپرواز ایرانی تا به حال ندیده‌ایم.

با توجه به این عکس‌ها اساسا می‌شود گفت که ایران چنین پهپادی ساخته است یا باید در ساخت این پهپاد توسط ایران هم شک کرد؟

اگر فقط به این عکس توجه کنید، باید بگویم این مسئله بسیار سؤال‌برانگیز است و بایستی به صحت آن شک کرد.

ولی با توجه به اظهارات مقام‌های ایرانی و گزارش رسانه‌ها، ایران می‌گوید که این پهپاد عمودپرواز را که چهار بال متحرک و چهار پروانه دارد، در روز عید غدیر و در حضور مسئولان صنایع هوافضا و سازمان پدافند غیر عامل آزمایش کرده و مشخصاتی از آن را هم ذکر کرده است،
که با مشخصات پهپادی که دانشگاه ژاپنی ارائه داده است، قابل مقایسه نیست.

ایران می‌گوید که این پهپاد، چهار موتور کم‌صدا و سیستم‌های ارتباطی دارد. سه ساعت قادر است پرواز کند و شعاع عملیاتی آن ۱۷۰ کیلومتر است و تا ۱۲ هزار پا می‌تواند در آسمان اوج بگیرد.

ایران با توجه به گزارش منتشر شده در رسانه‌های ایران قول داده است که این پهپاد بین بیست و یکم و بیست و چهارم آذرماه امسال در نمایشگاه هوایی کیش رونمایی خواهد شد و البته عکسی از آن تا به حال ارائه نداده است.

ما باید صبر کنیم تا ببینیم که در این نمایشگاه واقعا این پهپاد به نمایش درخواهد آمد یا خیر؟

امکان دیگر این است که ایران ممکن است نمونه‌ای از این پهپاد را از ژاپن گرفته باشد و دارد روی سیستم آن کار می‌کند و شاید با توسل به مهندسی معکوس، نمونه‌ای از آن را ساخته باشد.

پیشتر از این اسرائیل اعلام کرد که یک پهپاد را در درون خاک خودش منهدم کرده است که از سوی حزب‌الله فرستاده شده و حزب‌الله هم ادعا کرد که این پهپاد ساخت ایران است. ایران اصولا توانایی ساخت پهپاد را دارد؟

ایران کاملا این توانایی را دارد و انواع و اقسام پهپادها را به غیر از پهپاد عمودپرواز تا به حال ساخته است.

ممکن است تکنولوژی که در این پهپاد استفاده کرده است، قابل مقایسه با تکنولوژی مورد استفاده آمریکا نباشد، ولی ایران قابلیت ساخت پهپادها را دارد.

نشریه آتلانتیک اعلام کرده است که این نخستین بار نیست که ایران با استفاده از فتوشاپ به فریب افکار عمومی می‌پردازد. چه موارد دیگری از این دست تا به حال بوده است؟

در جریان مانور پیامبر اعظم ۳ که در تیرماه ۱۳۸۷ برگزار شد، رسانه‌های ایران و وب‌سایت سپاه پاسداران – سپاه نیوز- عکسی را منتشر کردند که نشان می‌داد چهار موشک با همدیگر شلیک شده‌اند، عکس دیگری که بعدا انتشار دادند شبیه آن بود البته با سه موشک شلیک‌شده.

این مسئله نشان می‌داد که ایران با استفاده از نرم‌افزارهای تصویری یک موشکی را که عمل نکرده است به آن عکس اضافه کرده است و این مسئله واقعا سؤال‌انگیز بود.

این مسئله می‌تواند ناشی از این امر باشد که ایران توانایی خودش را بیش از آنچه که واقعا هست، به رخ دیگران می‌کشد و نشان می‌دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates