04.12.2012

تحریم‌های جدید آمریکا: تحریم‌هایی که بسیار هوشمندانه طراحی می‌شوند

خودنویس: در تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، ترکیه به عنوان کشور و فلزات قیمتی به‌ویژه طلا به عنوان کالاهدف اصلی هستند.

سنای آمریکا بدون رای مخالف تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرده است که در انتظار تایید نهایی کاخ سفید است. مستقل از آنکه این تحریم‌ها همان‌گونه که هستند تایید شوند یا تغییراتی در آنها داده شود، چیزی که توجه نویسنده را بیشتر جلب نموده است آگاهی روز افزون ایالت متحده از ریزه کاری‌های ایرانیان در سطح دولت یا بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌هاست.

در تحریم‌های جدید ترکیه به عنوان کشور و فلزات قیمتی بویژه طلا به عنوان کالاهدف اصلی هستند.

ایران در سال ۲۰۱۲ تبدیل به سومین شریک تجاری ترکیه گشته است و این به خاطر طلاست. ترکیه تولید کننده طلا نیست و در واقع این طلااز طریق ترکیه به ایران ترانزیت می‌شود و دلیل آن نیز مشکلات بانکی ناشی از تحریم و عدم توانایی وصول درآمد ها به صورت نقدی است.

نویسنده در مورد طلا قبلا یادداشتی نوشته است ولی هدف اصلی آمریکا در این تحریم‌ها بستن راه درآمد از ترکیه نیست بلکه بلوکه کردن ارز دیگری است که توسط بخش خصوصی  از طریق معامله طلا و از بستر ترکیه و دوبی بدست می‌آید و برای تجارت خارجی ایران استفاده می شود.

واردات طلا به ایران به صورت شمش است که از پرداخت تعرفه گمرکی معاف است؛ این معافیت شامل طلا ساخته شده و زیورآلات  نیست ولی صادرات آن به هر صورت مشمول گمرکی و مالیات بالاست.

کاری که در ایران می‌شود طلا به صورت شمس ورود موقت می‌شود و سپس به صورت طلا ساخته شده صادر می‌شود. در واقع بازرگانان ایرانی اینگونه هزینه‌های قانونی خود را کاهش می‌دهند و در مقابل به خاطر مسائل ارزی طلای ارزان‌تری در ایران تهیه و به خارج می‌فرستند و ارز آن را بر می‌گردانند یا از طریق صرافی ها می‌فروشند و البته سود کلانی می‌کنند.

دولت هم به خاطر تحریم و کمبود ارز غیر نفتی ناگزیر از چشم پوشی از خیلی مسائل است و البته بعضی هم که خودی هستند.

فقط در چندماهه آخر سال قبل ۳ میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات شمش طلا به چشم می‌خورد که افزایش بسیار زیادی نشان می‌دهد.

آمریکایی‌ها با تحریم‌های جدید در واقع جلوی این روش را می‌گیرند و با جلوگیری از تجارت طلا در قدم اول جلوی ورود ارز در قدم آخر را مستقل از ریزه کاری‌های میانی ایرانیان می‌گیرند.

در این میان ترکیه از ممنوعیت خرید گاز ایران معاف شده است ولی پول را باید تحت نظارت برای فرستادن کالاهایی مانند دارو استفاده کند که ترکیه اصلا صادرکننده دارو یا کالا یا خدمات مشابه نیست بنابراین ایران در صورت تمایل به استفاده از این پول باید خیلی شفاف عمل کند که در شرایط تحریم اصلا مورد علاقه نیست.

ایران ممکن است در حال حاضر مشکل کمبود داشتن ارز نداشته باشد ولی قطعا مشکل چگونگی دسترسی و استفاده از آن را دارد و راه‌کار استفاده از مباشرین و بازرگانان خصوصی با آگاهی آمریکایی‌هایی از چگونگی هر روز سخت تر می‌شود، به‌ویژه اینکه فاصله میان تحریم‌ها از سال به ماه رسیده است.
پس از ضربه جدی آمریکا به صرافی‌های دوبی در شب عید پارسال، این بار نوبت طلا است و نویسنده جایگزینی برای آن نمی‌بیند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates