04.12.2012

سپاه پاسداران ایران: هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را شکار کردیم

بی‌بی‌سی: نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته پهپاد آمریکایی را “در اختیار گرفته است”

سپاه پاسداران ایران اعلام کرده یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را “در اختیار” گرفته است اما منابع آمریکایی این خبر را تکذیب کرده اند.

روز سه شنبه، ١٤ آذر (٤ دسامبر)، شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران گزارش کرد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته، مشغول انجام ماموریت شناسایی و جمع آوری اطلاعات در منطقه عمومی خلیج فارس بود، وارد حریم فضایی ایران شد و فورا “در تور یگان‌های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد.”

براساس این گزارش، دریادار پاسدار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این پهپاد (پرنده هدایت پذیر از راه دور) را از نوع اسکن‌ایگل ScanEagle معرفی کرده و گفته است که این نوع هواپیماهای بدون سرنشین معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه، با اشاره به درگیری سال ١٣٦٦ بین شناورهای نیروی دریایی تازه تاسیس سپاه پاسداران و ناوچه های آمریکایی، گفت “دشمنان ما از اول فروردین سال ١٣٦٦ حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و آنچه که در یک سال و نیم آخر جنگ بین ما و آنها اتفاق افتاد را دیده اند” و افزود “مسلما وضع امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست.”

همچنین، تلویزیون ماهواره ای عرب زبان العالم، متعلق به دولت ایران، تصویری را از یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اسکن‌ایگل را در برابر نقشه ای از خلیج فارس نشان داده و گفته است که این به دست نیروهای ایرانی افتاده است.

خبرگزاری فارس هم در خبری در همین زمینه، یادآور شده که حادثه “به دام افتادن” پهپاد آمریکایی از نوع اسکن‌ایگل “در سالگرد شکار پهپاد جاسوسی” آمریکایی در شرق ایران روی می دهد و افزوده است که “این چندمین بار است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اقدام به جمع آوری اطلاعات از مرزهای ایران می کنند و نیروهای مسلح به مقابله با آنها بر می خیزند.”

ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی پهباد آمریکایی، خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از منابع نظامی ایالات متحده گفت که نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خلیج فارس اخیرا هیچ پهباد آمریکایی از دست نداده اند.

در صورتی که اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران صحت داشته باشد، این سومین بار طی یک سال گذشته است که اخباری در مورد برخورد نیروهای ایرانی و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی منتشر می شود.

ماه گذشته، منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش کردند که هواپیماهای نیروی هوایی سپاه پاسداران به سوی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی از نوع پردیتور که به حریم هوایی ایران نزدیکی شده بود شلیک کرده و هواپیما مجبور شده است منطقه را ترک کند.

وزارت دفاع آمریکا تیراندازی به سوی این هواپیمای بدون سرنشین را تایید کرد اما افزود که این حادثه زمانی روی داد که پهپاد آمریکایی بر فراز آب های بین المللی پرواز می کرد و در این حادثه، یه این هوپیمای بدون سرنشین آسیبی نرسید.

همچنین، سال گذشته، منابع ایرانی اعلام کردند که یک فروند پهباد جاسوسی متعلق به سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا – سیا – را که از مرز شرقی ایران وارد این کشور شده بود هدف قرار گرفته است. گزارش های بعدی حاکی از آن بود که ایران توانسته است این هواپیما را با اندکی خسارت به زمین بنشاند و با بررسی آن، ساخت هواپیماهای مشابه امکانپذیر خواهد بود.

مقامات ایرانی گفتند که پهپاد سرنگون شده در شرق ایران از نوع رادار گریز بود و مقامات آمریکایی، با تایید اینکه این هواپیما به منظور انجام ماموریت شناسایی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی وارد فضای ایران شده بود، خواستار بازگرداندن آن شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates