04.12.2012

وقتی کارگردانی با رانت امنیتی سمبل آزادی بیان در ایران می شود

بازتاب‌امروز: سریال تلویزیونی مرگ تدریجی یک رویا که وی به سفارش یک مرکز خاص برای ثابت کردن خیانتکار و فاسد بودن روشنفکران داخلی ساخته و پخش کرد، تنها یکی از خدماتی است که جیرانی به خاطر ارائه آن اعتمادسازی کرده و توانست تریبون زنده تلویزیونی در برنامه هفت را در ملتهب ترین دوره یعنی سال 1388تا 1390 به دست آورد

در حالی که با جنجال های خبری و تجمعات صورت گرفته، فریدون جیرانی، کارگردان فیلم «من مادر هستم» به عنوان یکی از قربانیان نبود آزادی بیان در کشور معرفی شده، بررسی های خبرنگار «بازتاب» نشان می دهد وی از بیشترین حمایت و رانت امنیتی برخودار بوده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»؛ فریدون جیرانی، کارگردان سریال های تلویزیونی و مجری سابق برنامه هفت که از بیشترین حمایتهای خاص برخوردار بوده است، در حالی به عنوان کارگردانی که قربانی فشارهای خاص است خود را معرفی می کند که وی پیش از این با تولید فیلم ها و سریال های سفارشی، بیشترین استفاده از حمایتهای خاص را برده و این که فیلم اخیر وی نیز به این مرحله رسیده، بی ارتباط با این حمایتها نیست.

سریال تلویزیونی مرگ تدریجی یک رویا که وی به سفارش یک مرکز خاص برای ثابت کردن خیانتکار و فاسد بودن روشنفکران داخلی ساخته و پخش کرد، تنها یکی از خدماتی است که جیرانی به خاطر ارائه آن اعتمادسازی کرده و توانست تریبون زنده تلویزیونی در برنامه هفت را در ملتهب ترین دوره یعنی سال 1388تا 1390 به دست آورد.

البته وی در این برنامه نیز جبران الطاف را به نحو احسن به عمل آورده و در تجلیل از فیلمهایی نظیر پایان نامه، قلاده های طلا و اخراجی ها، آنچنان به نحو احسن انجام خدمت نمود که مسعود فراستی، منتقد برنامه وی نیز در گفتگویی از این حمایتها پرده برداشت.

جیرانی در حالی مجوز ساخت و مجوز اکران فیلم جدید من مادر هستم را از وزارت ارشاد گرفت که با توجه به محتوای این فیلم، به سایر کارگردانان نه تنها مجوز ساخت و اکران چنین فیلمی داده نمی شد، بلکه اجازه عبور از بخشی از خط قرمزهایی که این فیلم رد کرده، نیز داده نمی شد.

البته جیرانی پیش از این نیز با فیلم شام آخر این فضا را تجربه کرده بود و به نظر می رسد این فیلم به نوعی جبران خدمات جیرانی در برنامه هفت بوده است که قرار بوده برای وی مخاطب فراوان را به علت نمایش آزادانه مشروب و اشاره صریح به روابط عاشقانه و نامشروع به همراه آورده باشد و جیرانی نیز در لایه دوم فیلم، با ظرافت شخصیت مشروب خوار فیلم (ناصر) را فردی با صداقت، سلامت کاری و غیر خائن به خانه نشانه می دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates