16.12.2012

به جای صدور این گونه احکام مِن عندی، راه قانون را طی کنیم علی مطهری: آقای جنتی! سخنان شما درباره موسوی و کروبی وجاهت قانونی ندارد

کلمه: چکیده :فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد. …

در پی اظهارات احمد جنتی در رابطه با رد صلاحیت ها، علی مطهری در نامه ای از سخنان وی انتقاد کرد و با دعوت وی به قانون پذیری نوشت: فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.

نماینده تهران همچنین در نامه خود پرسیده است که چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد.

جنتی دبیر شورای نگهبان روز گذشته در گفت و گویی با تاکید بر اینکه معترضان به نتایج انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری ۸۸ تایید صلاحیت نخواهند شد، در خصوص تبلیغات انتخاباتی گفته بود: اگر مردم ببینند فردی ضعف نفس دارد و به دنبال تخریب دیگران است به او رای نمی دهند.

سخنان وی در حالی مطرح شد که وی برخلاف نص صریح قانون در انتخابات پیشین ریاست جمهوری از احمدی نژاد حمایت کرد و در زمانی که وی در مناظره های تلویزیونی به تخریب چهره های انقلاب پرداخت، هیچ واکنشی نشان نداد و به حمایت های خود ادامه داد.

علی مطهری در نامه ای به دبیر شورای نگهبان با اشاره به این سخن جنتی که گفته بود” آیا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟”پرسیده است: جناب عالی که چنین اعتقادی دارید، چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد.

در نامه علی مطهری همچنین آمده است: به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام”حق، وسیعترین میدانها در مقام توصیف است و تنگ ترین میدانها در مقام عمل.”

فرزند آیت الله مطهری در رابطه با بخش دیگری از گفته های جنتی که تاکید کرده بود ” امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند” نوشته است” اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد.

در نامه مطهری تصریح شده است که فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.

این نماینده مجلس به جنتی پیشنهاد کرده است که به جای صدور این گونه احکام مِن عندی راه قانون را طی کنیم.

احمد جنتی روز گذشته در گفت وگویی ادعا کرده بود که فتنه گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است.

متن نامه علی مطهری به احمد جنتی به نقل از فردا به شرح زیر است:

آیت الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان

با اهداء سلام و تحیت، در مصاحبه اخیرتان فرموده اید ” آیا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟”

سخن درستی است اما این سوال مطرح می شود که جناب عالی که چنین اعتقادی دارید، چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد.
به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام”حق، وسیعترین میدانها در مقام توصیف است و تنگ ترین میدانها در مقام عمل.”

همچنین فرموده اید ” امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند.”

اگر مقصود شما افرادی است که جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است، سخن جناب عالی درست است، در غیر این صورت وجاهت قانونی ندارد.
فرضا آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.

پس بهتر است به جای صدور این گونه احکام مِن عندی راه قانون را طی کنیم. توفیق بیشتر حضرت عالی را از خدای متعال خواستارم.

با تقدیم احترام
علی مطهری

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates