18.12.2012

رییس جمهور عراق درگذشت

العالم: به گزارش شبکه خبری العالم، جلال طالبانی رییس جمهور عراق در گذشت
دفتر رییس جمهور عراق ساعتی پیش از انتقال طالبانی به بیمارستان در روز دوشنبه و در پی حمله قلبی خبر داده بود.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، طالبانی که نام اصلی اش “جلال حسام الدین” بود، یکی از مهمترین شخصیت های کرد عراق به شمار می آمد. وی در کنار فعالیت های سیاسی و حزبی، وکیل و حقوقدان نیز بود و از دانشکده حقوق دانشگاه بغداد فارغ التحصیل شده بود.
جلال طالبانی در سال 1933به دنیا آمد و در سال 1946 و در سن 13 سالگی، انجمن مخفی دانش آموزان کُرد را با هدف مبارزه با دولت وقت عراق تشکیل داد؛ وی پس از آن به حزب دمکرات کردستان به رهبری ملامصطفی بارزانی پیوست و در سال 1951 زمانی که بیشتر از 18 سال نداشت به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب انتخاب شد.
جلال طالبانی پس از فارغ التحصیلی در رشته حقوق از دانشگاه بغداد، به خدمت سربازی در ارتش عراق فراخوانده شد و خدمت خود را در یک واحد زرهی و توپخانه به عنوان فرماندهٔ واحد گذراند؛ وقتی که در سپتامبر 1961 کُردها بر علیه حکومت بغداد به رهبری عبدالکریم قاسم قیام کردند، طالبانی فرماندهی و سازماندهی خط مقدم در کرکوک و سلیمانیه و مناطق دیگر را به عهده گرفت؛اما پس از آن به ماموریت‌های دیپلماتیک مشغول شد و نمایندگی کُردها در نشست اروپا و خاورمیانه به او سپرده شد.
بعد از تجزیه حزب دمکرات کردستان طالبانی عضو گروهی به نام دفتر سیاسی بود که از ملا مصطفی بارزانی جدا شده بودند؛ شکست و فروپاشی نهضت کُردها در سال ۱۹۷۵ باعث تشکیل حزب میهنی کردستان به ‌وسیله طالبانی و تعدادی دیگر از روشنفکران کُرد شد؛ این حزب در ۱۹۷۶ فعالیت‌ها و مقاومت‌های مسلحانه خود را در داخل خاک عراق برضد حکومت شروع کرد.
پس از اخراج نیروهای عراق از کویت در سال ۱۹۹۱، حزب میهنی کردستان نقش رهبریت را در شورشهای ناموفق کُردها در شمال به عهده داشت و نیروهای آن موفق به تصرف چندین شهر شدند، اما این پیروزی کُردها دیری نپایید و نیروهای عراقی مبارزان کُرد را شکست داده و میلیون‌ها نفر را مجبور به فرار به کوههای اطراف مرز ترکیه نمودند.
در ماه مه ۱۹۹۲، در کردستان عراق انتخابات محلی برگزار شد و این انتخابات باعث شد که کردستان به دو بخش مساوی تقسیم شده و حزب میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان هر کدام به اداره بخشی از آن بپردازند؛ اما در سال ۱۹۹۸ در واشنگتن توافق نامه صلحی بین رهبران دو حزب یعنی مسعود بارزانی و جلال طالبانی به امضا رسید و دو حزب توافق کرده‌اند اداره کردستان را یکی کنند.
پس از سقوط صدام، دیکتاتور پیشین عراق، جلال طالبانی رئیس جمهور توسط مجمع ملی این کشور به عنوان رئیس جمهور عراق تعیین شد؛ وی استقلال کردستان را از عراق ناممکن می دانست و می گفت: فرض کنیم که ما اعلام استقلال کردیم، عراق، ایران، سوریه و ترکیه نیازی ندارند که با ما جنگ کنند. اگر این کشورها مرزهایشان را ببندند و جلوی عبور و مرور ما را بگیرند، ما چگونه به زندگی ادامه دهیم؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates