20.12.2012

وزیر کشور سوریه ‘در انفجار بمب زخمی و در لبنان بستری شده است’

بی‌بی‌سی: گفته می شود محمد شعار (وسط) در جریان انفجار در دمشق زخمی شده و به بیروت انتقال یافته است

همزمان با ادامه درگیری شدید در اطراف دمشق، گزارش های تایید نشده حاکی از زخمی شدن وزیر کشور سوریه در اثر انفجار بمب است.

روز پنجشنبه، ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)، به نقل از منابع امنیتی لبنان گزارش شد که محمد ابراهیم شعار، وزیر کشور سوریه که هفته گذشته در اثر انفجار بمب در پایتخت این کشور زخمی شده بود، روز چهارشنبه برای درمان به لبنان اعزام شده است.

براساس این گزارش ها، که از سوی منابع رسمی سوریه تایید نشده، ژنرال شعار در بیمارستان دانشگاه آمریکایی بیروت بستری شده است. در این گزارش ها آمده است که وزیر کشور سوریه در اثر فرو ریختن سقف دفتر کارش زخمی شده بود.

در حالیکه بسیاری از مراکز درمانی در دمشق همچنان فعالیت دارند، مشخص نیست به چه دلیل وزیر کشور به جای معالجه در بیمارستان های محلی، به لبنان اعزام شده است.

روز ۱۲ دسامبر انفجار شدیدی در پایتخت سوریه روی داد و گفته شد که در اثر آن، چند نفر کشته و شمار دیگری زخمی شده اند اما در آن زمان، تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که در این بمب گذاری به وزیر کشور آسیبی نرسیده است.

پس از وقوع انفجار، گروه موسوم به جبهه النصرت، از گروه های اسلامگرای تندرو، مسئولیت این بمب گذاری را بر عهده گرفت.

در صورت تایید خبر زخمی شدن محمد شعار، این نخستین باری نیست که او از یک سوء قصد جان به در می برد. روز ۱۸ ژوئیه سال جاری، تلویزیون دولتی سوریه گزارش کرد که ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق هدف بمب گذاری انتحاری قرار گرفته و در نتیجه آن، تعدادی از مقامات ارشد دولتی کشته شده اند.
وزیر دفاع (وسط) و شوکت (چپ)

در ماه ژوئیه شماری از مقامات ارشد امنیتی حکومت در یک انفجار انتحاری جان خود را از دست دادند

از جمله کشته شدگان این حمله، ژنرال داوود راجحه، وزیر دفاع، و آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد، رئیس جمهوری بودند، و گفته می شد که ژنرال محمد شعار نیز در این انفجار زخمی شده است.

ظاهرا عامل انفجار انتحاری ماه ژوئیه یکی از ماموران امنیتی سوریه بود که مواد منفجره همراه خود را هنگام تشکیل جلسه روزانه امنیت ملی در داخل ساختمان منفجر کرد.

به گفته کارشناسان، بمب گذاری به خصوص بمب گذاری های انتحاری مشخصه عملیات گروه های اسلامگرای تندرو است که حضور آنان در جنگ علیه حکومت بشار اسد نگرانی هایی را در مورد نفوذ گروه های جهادی در صفوف مخالفان حکومت برانگیخته است.
درگیری در اطراف دمشق

همزمان، گزارش های رسیده از سوریه حاکی از ادامه نبرد شدید بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در مناطق اطراف پایتخت است.
جنگ در داریا

ارتش سوریه می کوشد مخالفان مسلح را از مناطق اطراف پایتخت خارج کند

روز گذشته، خبرگزاری دولتی سوریه – سانا – گزارش کرد که جنگ شدید بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در شهرک های داریا، حرستا، دوما و حجر الاسود در اطراف دمشق جریان دارد و نیروهای دولتی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای علیه مخالفان دست یافته اند.

این خبرگزاری که نیروهای مخالف را “تروریست های مسلح” می خواند در گزارش های خود مخالفان را به قتل شهروندان و غارت اموال آنان متهم کرده و از کشته شدن صدها تن از نیروهای مخالف از جمله فرماندهان آنان در این درگیری ها خبر داده است اما این گزارش ها از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

در ماه های اخیر، نیروهای مخالف تسلط خود بر مناطق اطراف پایتخت سوریه را گسترش داده اند ظاهرا با این هدف که در موقعیت مناسب، مناطق مرکزی پایتخت را هدف حمله قرار دهند.

جمعه گذشته، مخالفان حکومت سوریه به منظور خارج کردن طرفداران مسلح بشار اسد از منطقه یرموک در حومه دمشق، عملیاتی را در این منطقه به اجرا گذاشتند که با واکنش شدید نیروهای دولتی از جمله بمباران هوایی این محل مواجه شد.

یرموک محل سکونت دهها هزار تن از آوارگان فلسطینی است و روز گذشته، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار کمک سازمان ملل برای خروج آوارگان فلسطینی از سوریه و سفر آنان به کرانه باختری رود اردن و نوار غزه شد.
آوارگان سوری

جنگ در سوریه صدها هزار تن از مردم این کشور را آواره کرده است

حرکت اعتراضی در سوریه حدود بیست و یک ماه پیش با تظاهراتی برای درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز شد. درحالیکه برخی از مخالفان و حتی شماری از کشورهای غربی انتظار داشتند بشار اسد به اصلاحات لازم دست بزند، دولت برای متوقف کردن تظاهرات به اعزام واحدهای ارتش مبادرت ورزید.

در ماه های بعد، گروهی از نظامیان فراری از ارتش تشکلی به نام “ارتش ملی سوریه” را ایجاد و هدف خود را حمایت از تظاهرکنندگان در برابر حملات واحدهای ارتش اعلام کردند.

درگیری دو طرف به تدریج شرایطی را در سوریه ایجاد کرده است که برخی از ناظران از آن به عنوان یک جنگ داخلی تمام عیار نام می برند. در جریان درگیری دولت و مخالفان، تا کنون بیش ازچهل هزار تن کشته، دهها هزار تن زخمی و بازداشت و صدها هزار نفر دیگر در داخل و خارج از این کشور آواره شده اند.

روز گذشته، سازمان ملل متحد از جامعه بین المللی خواست تا مبلغ یک میلیارد دلار را برای حمایت از آوارگان سوری در کشورهای مجاور و همچنین پانصد میلیون دلار را برای کمک رسانی به بیجاشدگان داخل این کشور تامین کند.

هماهنگ کننده امور آوارگان سوری در سازمان ملل گفته است که بدون دریافت فوری این مبالغ، سازمان ملل قادر نخواهد بود برای حفظ جان شهروندان غیرنظامی سوریه که “هر روز و هر ساعت با شرایطی به واقع رقت آور مواجه هستند” اقدامات لازم را به عمل آورد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates