20.12.2012

محمدعلی امانی٬ قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه: لاجوردی با نظر خود سعادتی را زود‌تر اعدام کرد

دیگربان: محمدعلی امانی٬ قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه ۳۰ سال پس از اعدام محمدرضا سعادتی عضو سازمان مجاهدین خلق٬ اعلام کرد اجرای حکم اعدام وی بر اساس تحلیل اسد‌الله لاجوردی صورت گرفته بود.

آقای امانی این مطلب را در گفتگو با مجله «اشارت» وابسته به «مرکز مقابله با جبهه معارض انقلاب اسلامی بیان کرده است.

محمدرضا سعادتی سال ۱۳۵۸ به اتهام «جاسوسی» دستگیر شد و تیر ماه سال ۱۳۶۰ به همین اتهام و اتهامی دیگر مبنی بر تلاش برای ترور محمد کچویی٬ رئیس وقت زندان اوین اعدام شد.

اعدام این عضو سازمان مجاهدین خلق یکی از جنجالی‌ترین اعدام‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

با گذشت بیش از ۳۰ سال از زمان اجرای این اعدام٬ آقای امانی که زمانی معاون سیاسی لاجوردی بود برخی گزارش‌ها درباره اعدام عجولانه سعادتی را تائید کرده است.

وی گفته لاجوردی زمانی که با خواست محمدعلی رجایی٬ رئیس جمهور وقت مبنی بر دیدار بهزاد نبوی با سعادتی آگاه شد دستور داد حکم اعدام وی زود‌تر از موعد مقرر اجرا شود.

امانی افزوده پس از اجرای حکم٬ لاجوردی به رجایی گفته بود: «دیر گفتید٬ اگر زود‌تر می‌گفتید من کار را انجام {ترتیب ملاقات} می‌دادم.»

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه علت اجرای زود‌تر از موعد مقرر حکم اعدام این عضو سازمان مجاهدین خلق را تحلیلی از سوی اسد‌الله لاجوردی اعلام کرده است.

به گفته وی لاجوردی «تحلیلش این بود که این‌ها {نبوی و سازمان مجاهدین} با هم همدستند و در حال برنامه‌ریزی برای آینده هستند» و براساس همین تحلیل٬ حکم اعدام را اجرا و مانع از انجام این ملاقات شد.

اسدالله لاجوردی٬ رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب در دهه ۶۰ بود که براساس برخی گزارش‌ها در اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی نقش مستقیمی داشت.

لاجوردی که از اعضای شورای مرکزی جمعیت مؤتلفه بود در سال ۱۳۷۷ در بازار تهران ترور شد.

درباره اسد‌الله لاجوردی و محمدرضا سعادتی بیشتر بدانید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates