22.12.2012

سناتورها به اوباما: تشدید تحریم‌ها و تشکیل ائتلاف نظامی علیه ایران

رادیوفردا: اکثریت سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب حاکم در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته‌اند فشارها را بر تهران افزایش دهد و از جمله تحریم‌های شدیدتری وضع کند و یک ائتلاف نظامی برای حمله احتمالی به ایران شکل دهد.

این نامه که با پیشنهاد و پیگیری رابرت مندنز، سناتور دموکرات، جوزف لیبرمن، سناتور مستقل، و کلی آیوت، سناتور جمهوری‌خواه تهیه شده، امضای ۷۳ سناتور از ۹۹ عضو فعلی سنای آمریکا را گرفته است و روز پنجشنبه ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر) منتشر شده است.

سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب حاکم در نامه خود به باراک اوباما، به «اثر قابل‌توجه تحریم‌های فعلی» بر اقتصاد ایران اشاره کرده‌اند و در عین حال هشدار داده‌اند که تهران همچنان برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد و از جمله ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را از سال ۲۰۰۹ تاکنون پنج برابر افزایش داده است.

آنها این فعالیت ایران را «یک گام مهم به سمت تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصد» شمرده‌اند. در این نامه همچنین به تکمیل تاسیسات غنی‌سازی فردو و بیش از دو برابر شدن شمار سانتریفوژهای ایران در تابستان امسال اشاره کرده‌اند.

سناتورهای آمریکایی در این نامه از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند برای پیشگیری از دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای، چهار گام بر دارد.

آنان برای گام اول نوشته‌اند زمان برای اعتمادسازی‌های محدود بین ایران و آمریکا سر آمده است و ایران باید نشان دهد فرصت برای این که نشان دهد علاقمند به یک راه‌حل دیپلماتیک است، در حال سر آمدن است.

به نوشته این سناتورها، برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک ایران باید سریعا و کاملا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و از جمله تعلیق همه فعالیت‌های غنی‌سازی و بازیابی هسته‌ای را تعلیق کند. تهران همچنین باید اجازه دهد همه اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد از خاک ایران خارج شود.

سناتورهای آمریکایی همچنین نوشته‌اند درباره هر پیشنهادی که به حکومت ایران اجازه غنی‌سازی در هر شکلی را بدهد، بدبین هستند.

به اعتقاد آنان، یک راه‌حل موفق برای ایران، حداقل باید شامل تعطیلی کامل تاسیسات فردو، همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حل و فصل همه سوال‌های باقی‌مانده درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای، و وضع مقررات بازرسی شدید و جامع باشد.

این ۷۳ سناتور آمریکایی در گام دوم از باراک اوباما خواسته‌اند تا زمانی که این محدودیت‌ها وضع نشده است، ایالات متحده آمریکا باید از «همه عناصر قدرت ملی» خود برای فشار آوردن بر ایران استفاده کند.

به نوشته این گروه از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه و مستقل، این فشارها باید شامل به کار گرفتن تهاجمی تحریم‌های فعلی و وضع تحریم‌های جدید و سخت‌تر و همچنین افزایش انزوای دیپلماتیک ایران از طریق تشویق کشورها به اخراج دیپلمات‌ها و بستن سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های ایرانی همچون کانادا باشد.

در گام سوم سناتورها از آقای اوباما خواسته‌اند در آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود، تصریح کند آماده اقدام نظامی علیه ایران «در صورت ادامه تلاش‌های این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای» است.

آنها همچنین از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند با «متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه» همکاری کند تا به تهران نشان دهد که یک «ائتلاف چندجانبه توانمند و مورد اعتماد» وجود دارد که اگر اقتضا کند از یک حمله نظامی به ایران حمایت می‌کند.

سناتورهای آمریکایی در گام چهارم خواستار آن شده‌اند که آمریکا «حمایتش از مردم ایران و جنبش حقوق بشر و دموکراسی در ایران» را گسترش دهد.

آنها نوشته‌اند برای آمریکا مهم است که «آشکارا و رسا در کنار مردم ایران بایستد و فارغ از وضعیت مذاکرات با حکومت ایران، از خواست آن مردم برای آزادی دفاع کند.»

این سناتورها نوشته‌اند که سرانجام جمهوری اسلامی به «تل خاکستر تاریخ» خواهد پیوست و به گفته آنها نه به خاطر فشار آمریکا بلکه به خواست مردم.

رابرت مندنز، سناتور دموکرات، درباره این نامه گفته است: «برنامه هسته‌ای ایران روشن است و واکنش ما باید اهمیت تهدیدی که از ایران متوجه ماست، منعکس کند.»

سناتور لیبرمن، سناتور مستقل هم در این باره گفته است: «در زمانی که دولت ما اغلب در میان اختلافات حزبی فلج شده است، این نامه نشان می‌دهد که وقتی پای تهدید ایران و پیگیری‌اش برای توانایی نظامی هسته‌ای به میان می‌آید، سنای آمریکا باید متحد باشد.»

سناتور آیوت، سناتور جمهوری‌خواه هم گفته است: «ما باید قوی‌ترین تحریم‌های ممکن را کاملا علیه ایران به کار بگیری تا روشن کنیم ایالات متحده نمی‌تواند و اجازه نمی‌دهد ایران به توانایی نظامی هسته‌ای دست پیدا کند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates