24.12.2012

عارف(اسهال طلب): شبکه ملی اینترنت بسیار مفید است/ محدودیت حساب شده اینترنت بد نیست

مهر: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مطرح شدن موضوع شبکه ملی اطلاعات و نگاه امنیتی به این مساله گفت: به نظرم شبکه ملی بسیار مفید است فقط کمی بد مطرح شده است و اگر در یک فضای علمی و دانشگاهی و در یک زمان خوب مطرح می شد، بهتر پذیرفته می شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عارف در گفتگویی تاکید کرد: همه کشورها شبکه ملی برای برقراری ارتباط نقاط داخلی دارند. اگر نیازی به نقطه سوم خارج از کشور نباشد، راه اندازی آن چه ایرادی دارد؟

وی ادامه داد: اگر یک شبکه ملی داشته باشیم که با هزینه و امنیت بیشتر با آن کار کنیم، خیلی بهتر است. ما چقدر می توانیم به دنیای امنیتی خارج اعتماد کنیم؟ اگر بتوانیم از شبکه اینترانت ملی استفاده کنیم که نیازهای داخلی را برآورده سازد و در عین حال از بخش شبکه های خارجی هم با حفظ امنیت استفاده کنیم، چرا این کار را نکنیم؟ این دو مکمل هم هستند. به نظرم شبکه ملی بسیار مفید است فقط کمی بد مطرح شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال محدود کردن اینترنت را جفا در حق کاربران دانست و افزود: محروم کردن خودمان از یک امکان خوب بین المللی جفایی در حق مردم است.

وی ادامه داد: از اینترنت باید با توجه به ملاحظات امنیتی و فرهنگی استفاده شود. اینترنت 95 درصد فضای مفید دارد و برای مقابله با آن 5 درصد باید خود را آماده کنیم.

رییس اسبق دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که ما چرا باید 300 میلیارد هزینه کنیم، درحالیکه هیچ جای دنیا از چنین روشی استفاده نمی کنند؟ گفت: اینکه جاهای دیگر از چه چیزی استفاده می کنند مربوط به خودشان می شود، ولی بحث فرهنگی اینترنت حتی در کشورهای اروپایی بحث مهمی است و نباید با ارزشهای فرهنگی تعارض پیدا کند. محدودیت حساب شده چیز بدی نیست. همه اینها وقتی بد است که از آن سوءاستفاده شود. درست است این هزینه ها هست اما این کار در درازمدت هزینه ها را کاهش میدهد. بحث امنیتی و فرهنگی مهم است.

وی افزود: چرا وقتی می توانیم داده ها را در یک شبکه داخلی ذخیره کنیم این کار را نکنیم من نمی خواهم بگویم شبکه داخلی کاملا جایگزین شبکه خارجی شود. اگر به عنوان ابزاری در کنار اینترنت استفاده شود که سرویس خوب با کیفیت قابل قبول، با هزینه کمتر و اعتماد بیشتر استفاده شود، 300 میلیارد پول زیادی نیست.

به اعتقاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتن یک فضای تبادل اطلاعات امن از حقوق اساسی مردم است و استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حق همه شهروندان است اما باید امنیت و آرامش کامل در فضای تبادل اطلاعات کشور ایجاد شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: این توانایی از لحاظ علمی در کشور وجود دارد و نهادهای اجرایی هم باید به این سمت بروند. به خصوص بخش های اقتصادی و مالی. اگر اتفاق نامناسبی مثلا در زمینه مسائل بانکی بیفتد، مردم اعتماد خود را از دست می دهند. اگر بنا باشد کاغذ را کنار بگذاریم تبادل اطلاعات در فضای مجازی باید امن باشد و این جزو وظایف حاکمیتی است .

محمد رضا عارف تصریح کرد: البته من نمی گویم بخش خصوصی نباید وارد شود؛ اتفاقا من معتقدم بخش خصوصی باید در این حوزه وارد شود و کمک کند. چون بخش خصوصی منافع خودش را در امنیت فضای تبادل اطلاعات می بیند. بنابراین باید در حوزه امنیت در کنار بخش های حاکمیتی از توان بخش خصوصی هم کمک بگیریم تا یک حوزه کم هزینه و پرکاربردی را در این زمینه داشته باشیم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates