29.12.2012

نگرانی آیت‌الله خامنه‌ای از گسترش سکولاریسم در میان روحانیان

رادیوفرانسه: علی رغم مخالفت برخی از مراجع تقلید، یک تشکل جدید در حوزه علمیه قم اعلام موجودیت کرده است؛ گفته می شود که این امر در پی افزایش نگرانی مسؤولان جمهوری اسلامی به ویژه شخص آیت الله خامنه ای از گسترش و نفوذ تفکر سکولار در حوزه های علمیه صورت گرفته است.
گفتگو با حسن فرشتیان، پژوهشگر دینی مقیم پاریس
گوش کنید (05:47)

با وجود مخالفت مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید قم، یک تشکل جدید حوزوی اعلام موجودیت کرده است.

سایت کلمه، نزدیک به مخالفان جمهوری اسلامی، در این زمینه نوشته که محمد یزدی در اولین اجلاس این تشکل شرکت نکرده، اما هاشمی شاهرودی که سخنران اصلی این اجلاس بوده گفته که «اجرای منویات رهبری مهم‌ترین وظیفه تشکل‌های حوزوی است.»

این در حالی است که خبرگزاری ایلنا نیز خبر داده این تشکل از مدت ها قبل فعال بوده و تا کنون بیش از ۱۰ جلسه برگزار کرده است.

به اعتقاد برخی، اعلام موجویت این تشکل جدید، نتیجه ایجاد اختلاف در بدنه حوزه علمیه است. همچنین نگرانی از ترویج تفکر سکولار در حوزه های علمیه نیز علت دیگر آن است.

آیت الله خامنه ای اوایل پاییز امسال در خراسان، مساله سکولاریسم در حوزه های دینی را مطرح کرد.

وی گفت: «حوزه های علمیه نمی توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند.»

حسن فرشتیان، پژوهشگر دینی مقیم پاریس، در گفت وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه، در این باره می گوید: از قبل از انقلاب در حوزه های علمیه ایران کسانی بودند که به جدایی دین از حکومت اعتقاد داشتند و حتی برخی مخالف قرار دادن کلمه «اسلامی» در عنوان نظام سیاسی ایران بودند.

وی می افزاید: اندیشه جدایی دین از سیاست در میان طبقات مختلف روحانیان وجود داشته است؛ از روحانیان سنتی گرفته تا روحانیان نواندیش که معتقد بودند حکومت باید بر مبنای قواعد روز بشری و عقل جمعی بشری که این عقل جمعی در قالب نظام سیاسی دموکراسی پیاده می شود.

این پژوهشگر دینی تأکید می کند که اکنون این تفکر چه در میان روحانیان سنتی و چه در میان روحانیان نواندیش در حال تقویت شدن است. همچنان که در بدنه جامعه ایران نیز تقویت می شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates