31.12.2012

خامنه‌ای خواهان رفع نگرانی مردم ایران درباره مسائل درمانی شد

بی‌بی‌سی: مسئولان انجمن های حمایت از بیماران و بعضی نمایندگان مجلس بارها درباره کمبود داروهای بیماران سرطانی، قلبی، هموفیلی، تالاسمی و غیره هشدار داده اند

همزمان با افزایش نگرانی ها درباره گرانی و کمبود دارو در ایران، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهان آن شده است که با برنامه ریزی مقام های مسئول، “خیال مردم از مساله درمان آسوده شود.”

آقای خامنه ای روز دوشنبه یازدهم دی (۳۱ دسامبر) گفته است که “مسئله سلامت، بهداشت و درمان بر بسیاری از مسائل کشور اولویت دارد.”

گفته های رهبر جمهوری اسلامی در جمع شماری از اعضای مجمع خیرین سلامت کشور و ۵ روز پس از برکناری وزیر بهداشت ایران از سوی محمود احمدی نژاد ایراد شده است.

مجمع خیرین سلامت مطابق آنچه که در اساسنامه آن ذکر شده، یک موسسه غیرسیاسی و غیر انتفاعی است که هدف آن جمع آوری کمک های مالی و علمی برای سیاست های بهداشتی در ایران است.

شماری از چهره های سیاسی ایران از جمله محمدباقر اردشیر لاریجانی، از مقام های پیشین وزارت بهداشت دولت محمود احمدی نژاد که پس از برکناری وزیر بهداشت از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران کنار رفت، از اعضای این موسسه هستند.
نگرانی درباره کمبود دارو و افزایش قیمت‌ها در ایران

مقاومت مرضیه وحید‌‌دستجردی در برابر درخواست برکناری آقای لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، همراه با انتقاد پی در پی او درباره تامین نشدن ارز دولتی برای خرید دارو، از دلایل عمده عزل او توسط آقای احمدی نژاد عنوان می شود.

دیگر مقام های دولتی از جمله شخص محمود احمدی نژاد گفته های وزیر وقت بهداشت درباره تامین نشدن ارز دولتی دارو را رد می کردند.

سه روز پیش از عزل وزیر بهداشت ایران، او در مورد گرانی دارو گفته بود که “به علت افزایش نرخ ارز افزایش در قیمت داروها را خواهیم داشت. در مورد روند تخصیص ارز دارو قبلا صحبت‌های خود را کرده‌ایم، صحبت‌های ما همان صحبت‌های قبلی است.”

گفته های وزیر وقت بهداشت ایران به نظر می رسد پاسخی بود به آقای احمدی نژاد که در یکی از آخرین گفته هایش در رد اظهارات وزیر بهداشت کابینه خود گفته بود ارز مورد نیاز دارو تامین شده و “احدی حق ندارد قیمت دارو را بالا ببرد.”

ایران از شهریور ماه با جهش بی‌سابقه قیمت ارزهای خارجی و سقوط ریال روبه رو است و تحریم‌های نفتی و مالی ایالات متحده و اتحادیه اروپا باعث شده که ایران در تامین و انتقال ارز با دشواری‌هایی مواجه شود.

در حالی که مقام های بهداشتی وقت ایران می گفتند که بانک مرکزی ارز لازم را برای واردات دارو تامین نمی‌کند، در هفته های اخیر نشانه های کمبود و گرانی دارو و لوازم بهداشتی، جدی و محسوس گزارش شده است.

مسئولان انجمن های حمایت از بیماران و بعضی نمایندگان مجلس هم بارها درباره کمبود داروهای بیماران سرطانی، قلبی، هموفیلی، تالاسمی و غیره هشدار داده اند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران امروز یکشنبه دهم دی گفته بود که “سه بیمار هموفیلی طی دو ماه گذشته به علت نبود داروی جدید فوت کردند.”

در همین حال یحیی رحیم صفوی، مشاور ارشد نظامی آیت الله خامنه ای، اواخر پاییز سال جاری، در یک سخنرانی کم سابقه درباره افزایش بیماری های صعب العلاج هشدار داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای صفوی گفته بود “در کشور ما اخیرا مرض های صعب العلاج مانند سرطان زیاد شده است و این افزایش بیماری های صعب العلاج عجیب و قابل تحقیق است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates