27.07.2007

دانشجويان زندانی برای اخذ اعترافات اجباری تحت آزار و اذيت قرار گرفتند، سازمان ديده بان حقوق بشر

خبرنامه امیرکبیر: مقامات ايرانی بايد نوزده فعال اجتماعی ودانشجوی زندانی را فورا آزاد کنند
(واشنگتن دی سی، ۲۷ ژوئيه ۲۰۰۷) – سازمان ديده بان حقوق بشر امروز با انتشار بيانيه ای گفت که دولت ايران بايد فورا نوزده فعال اجتماعی و دانشجوی زندانی را که درماه های می و ژوئن با انگيزه های ظاهرا سياسی دستگير کرده، آزاد کند. سازمان ديده بان حقوق بشر نگرانی خود را از اينکه مقامات ايرانی با آزار واذيت افراد ياد شده را وادار به اعترافات اجباری کنند، ابرازنگرانی کرده است.
دربيست وچهارم ماه ژوئيه، خانواده های زندانيان مجيدتوکلی، احمدقصابان واحسان منصوری نامه سرگشاده ای را برای آيت الله شاهرودی رييس قوه قضاييه درخصوص وضعيت آزار و اذيت فيزيکی وروانی فرزندان خود دربند ۲۰۹ زندان اوين، تهران ارسال کردند. اين بخش امنيتی زندان اوين است که سازمان ديده بان حقوق بشر موارد بسياری ازآزار واذيت زندانيان ازجمله شکنجه به منظور اخذ اعترافات اجباری را مستند کرده است.

بعدازملاقات با فرزندان خود، خانواده های زندانيان اظهارداشتند که مقامات رسمی آنها را وادار به بازجويی های ۲۴ ساعته، بی خوابی وبه اينکه خانواده هايشان صدمه خواهند ديد، تهديد کرده اند.خانواده ها همچنين گفتند که زندانيان به سلول زندانيان خطرناک فرستاده شده اند، با کابل و مشت مورد ضرب وشتم قرارگرفته اند و مجبورشده اند که برای مدت زمان زيادی بايستند.

جواستورک، معاون بخش خاورميانه وشمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر دراين زمينه گفت: ” گزارش هايی که نشان می دهد مقامات ايرانی دانشجويان را موردضرب وشتم قرارداده و تهديد کرده اند برای اينکه اعترافات اجباری به دست بياورند با سوابقی که ما در موارد گذشته جمع آوری کرده ايم کاملا همسان است. دولت بايد فورا نوزده دانشجو وفعال اجتماعی دستگير شده را آزاد کند.

سه تن از دانشجويان ياد شده در زمره ۸ دانشجويی بودند که وزارت اطلاعات آنها را به جرم “توهين به مقام رهبری”، ” تشويش اذهان عمومی”، و “انتشار مطالب موهن وتحريک آميز” در ماه می دستگير کرد. دانشجويان اعلام کردند که مطالب يادشده ساختگی است وآنها هيچ نقشی در توليد اين مطالب نداشته اند. درتاريخ ۱۸ ماه ژوئيه پنج تن از دانشجويان ياد شده با توديع وثيقه آزاد شدند.

شش دانشجوی ديگر درتاريخ نهم ژوئيه درجريان يک تجمع مسالمت آميز دراعتراض به دستگيری ها درخارج از درب اصلی دانشگاه اميرکبير دستگير شدند. آنها برای يادبود تظاهرات گسترده ماه ژوئيه ۱۹۹۹ دردانشگاه دست به تحصن زده بودند که دولت به صورت خشونت آميزی آن را سرکوب کرده بود. براساس گزارش ها از فعالان اجتماعی، پليس و مامورين امنيتی لباس شخصی شش تن از دانشجويان ياد شده را دستگير کردند و آنها را به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل کردند.

بعداز آن درهمان روز، درساعت يازدهم ونيم صبح، ماموران لباس شخصی وارد دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان شدند. آنها قبل ازاينکه به زور وارد دفتر آنها شوند تيرهوايی شليک کردند و ده تن ازدانشجويان وفعالان اجتماعی را دستگير کردند. نيروی انتظامی سپس دفترياد شده را پلمپ کرد.

دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان ، به صورت قانونی براساس ماده ده قانون احزاب سياسی دروزارت کشور ثبت شده است. براساس قوانين ايران، برای بستن قانونی سازمان های ثبت شده، اخطار کتبی ويا دستوردادگاه لازم است.

درتاريخ دهم ژوئيه، عليرضا جمشيدی سخنگوی رسمی قوه قضاييه ايران، دستگيری های ياد شده را تاييد کرد. او اينکه هيچ يک ازافراد ياد شده دانشجو هستند را تکذيب کرد. و گفت که اتهاماتی که عليه اين افراد اقامه شده است “مسائل امنيتی” ازجمله “تجمعات غيرقانونی” و “توطئه برای اقدامات غيرقانونی” بوده است.

از زمان دستگيری های نهم ژوئيه، نيروهای امنيتی به خانه های هفت تن از زندانی های ياد شده يورش برده و متعلقات شخصی آنها را توقيف کردند.

درروزهجدهم ژوئيه، ماموران امنيتی، خانه عبدالله مومنی را جستجو کرده واو را به صورت دست بسته به خانه آوردند. براساس گفته های کسانی که خانواده های مومنی را پس از جستجوی ياد شده ملاقات کردند، درصورت وبدن مومنی علائم آشکارضرب وشتم ديده می شود و به نظر می رسيد وزن زيادی را طی نه روزی که در بازداشت بوده از دست داده است. ماموران امنيتی براساس گزارشها جستجوهای خانگی ديگری را به روشهای مشابه انجام داده اند.

براساس منابع درايران که درتماس با خانواده مومنی بوده اند، مقامات امنيتی تلاش کرده اند که او را اعتراف درخصوص کارهايی که انجام نداده است وادار کنند. موضوعاتی مانند اتصال با نيروهای خارج ازکشور که برای راه اندازی “انقلاب نرم” فعاليت می کنند.

قانون حقوق بشربين المللی، از زندانيان دربرابربدرفتاری ازجمله “اعترافات اجباری” حمايت می کند. کنوانسيون بين المللی حقوق سياسی ومدنی، که ايران يکی ازاعضای آن است، ازحقوق هر فرد برای اينکه مجبورنشود برعليه خودش شهادت بدهد ويا خودش را مجرم بنامد، دفاع می کند.”

ديده بان حقوق بشر همچنين نگران وضعيت سلامتی اميريعقوب علی، دانشجوی نوزده ساله وازهواداران کمپين يک ميليون امضاء است که هدفش کاهش قوانين تبغيض آميز عليه زنان است.

شب هنگام يازدهم ژوئيه، يعقوب علی در پارک انديشه تهران واقع درخيابان شريعتی درحال جمع آوری امضا بود. ماموران امنيتی پس ازدستگيری وی دردفتر امنيت پارک، او را به قرارگاه ۱۰۴ پليس در ميدان نيلوفرانتقال دادند. ، جايی که او شب را آنجا سپری کرد. صبح روزبعد، ماموران او را به دادگاه انقلاب درخيابان معلم انتقال دادند، جايی که قاضی سبحانی دستور داد که او تا پايان يافتن تحقيقات پرونده اش همچنان دربازداشت باقی بماند. مادر وخواهر او طی اين مدت قادرنبودند که درخصوص وی اطلاعاتی را از قرارگاه نيروی انتظامی ويا دادگاه در روز يازدهم ژوئيه کسب نمايند. به محض بازگشت به دادگاه درروز دوازهم ژوئيه، قاضی سبحانی به آنها اطلاع داد که آنها دستور داده اند که يعقوب علی به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شود.

فعالان اجتماعی درايران به ديده بان حقوق بشر گفتند که مقامات به خصوص درباره هواداران کمپين برای حقوق زنان حالت کينه توزانه دارند. يک شاهد درباره تجمع هشتم ماه مارس سال ۲۰۰۶ درپارک دانشجوی تهران به ديده بان حقوق بشر گفت که نيروهای امنيتی ونيروی انتظامی برای متفرق کردن جمعيت با باتوم به زنان حمله کردند، آنها به شدت مردانی که درصحنه حاضر بودند را مورد ضرب وشتم قراردادند.

اسامی دانشجويانی که درتاريخ نهم ژوئيه درجلوی درب اصلی دانشگاه اميرکبيردستگيرشدند عبارت است از:

۱- بهاره هدايت
۲- محمدهاشمی
۳- علی نيکونسبتی
۴- مهدی عربشاهی
۵- حنيف وقفی
۶- علی وقفی

اسامی دانشجويان وفعالان اجتماعی که درتاريخ نهم ژوئيه دردفترانجمن فارغ التحصيلان دستگير شده اند عبارتند از:

۱- عبدالله مومنی
۲- بهرام فياضی
۳- مرتضی اصلاح چی
۴- مجتبی بيات
۵- حبيت حاجی حيدری
۶- مسعود حبيبی
۷- سعيد حسينی نيا
۸- آرش خاندل
۹- اشکان غيثوندی
۱۰- عزت الله قلندری
۱۱- محمد حسين مهرزاد

فعالان اجتماعی که درتماس با خانواده های افراد ياد شده بوده اند درگفت وگو با ديده بان حقوق بشر تاييد کردند که حداقل هشت تن از زندانيان دستگير شده درتاريخ نهم ژوئيه درزندان انفرادی نگهداری می شوند:

۱- بهاره هدايت
۲- مجتبی بيات
۳- عبدالله مومنی
۴- علی نيکونسبتی
۵- حنيف يزدانی
۶- علی وقفی
۷- مهدی عربشاهی
۸- محمدهاشمی

برای مطالعه کردن بيانه ۳۰ مرداد سازمان ديده بان حقوق بشر در مورد دانشجويان بازداشت شده، اين صفحه را مراجعه کنيد: http://hrw.org/persian/docs/۲۰۰۷/۰۶/۲۱/iran۱۶۲۳۶.htm

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates