28.07.2007

با ‌٥/١ دلار افزايش، بهاي سبد نفتي اوپك به مرز ‌٧٣ دلار بازگشت

ايسنا: دبيرخانه‌ سازمان كشورهاي صادركننده‌ نفت (اوپك) در گزارش جديد خود عنوان كرد كه سبد نفتي اوپك ـ متشكل از 11 نوع نفت‌ خام ـ در آخرين روز مورد بررسي به 72 دلار و 88 سنت رسيده كه افزايش يك دلار و سي‌ويك سنتي را تجربه كرده ‌است.

در حالي كه قيمت سبد نفتي اوپك در روزهاي گذشته نيز با عبور از مرز 73 دلار به بالاترين سطح خود در تاريخ اين سازمان رسيده بود، قيمت براي چند روز موقت در سراشيبي سقوط قرار گرفت و اكنون دبيرخانه اوپك از تداوم افزايش قيمت پس از چند روز نوسان قيمت‌ها خبر مي‌دهد.

اين در حالي‌ است كه پس از آن‌كه اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده‌ نفت (اوپك) در آخرين نشست خود در سال 1385 براي بررسي سيا‌ست‌هاي توليدي خود در ماه‌هاي آينده در وين تصميم گرفتند ميزان توليد خود را بدون تغيير حفظ كنند، قيمت سبد نفتي اوپك در روند صعودي قرار گرفته‌ بود ‌و در حالي كه از آن زمان تاكنون اعضاي اوپك با برگزاري نشست فوق‌العاده براي كاهش توليد موافقت نكرده‌اند، پس از گذشت چند روز نوسان قيمت‌ها، دبيرخانه‌ سازمان اوپك از بازگشت قيمت به مرز 72 دلار خبر مي‌دهد.

سازمان اوپك كه حدود 40 درصد از نفت‌ خام جهان را تامين مي‌كند، 24 اسفند 1385 در وين به تصميم‌گيري درخصوص سياست‌هاي توليدي خود در ماه‌هاي آينده پرداخت و اعضاي اين سازمان توافق كردند كه با حفظ ميزان توليد فعلي شرايط بازار را در ماه‌هاي آينده به دقت زير نظر داشته باشند.

از سوي ديگر 10 عضو پايبند به نظام سهميه‌بندي اوپك با توجه به افزايش توليد نفت ايران و نيجريه در ماه ژوئن، نسبت به ماه گذشته با افزايش توليد مواجه بوده‌اند.

اعضاي پايبند به نظام سهميه‌بندي اوپك در ماه ژوئن نسبت به توليد 26 ميليون و 640 هزار بشكه نفت‌ خام در روز اقدام كرده‌اند كه اين ميزان در مقايسه با ماه گذشته در حدود 50 هزار بشكه افزايش داشته است.

توليد نفت اعضاي اوپك در ماه گذشته ، در مقايسه با اكتبر گذشته درحدود يك ميليون بشكه كاهش داشته است، ولي با اين وجود اين آمار نشان‌دهنده پايبندي 59 درصدي اعضا به كاهش توليد بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates